Vorig weekend werd een koppel uit Zwevegem het slachtoffer van bankhelpdeskfraude waarbij ze meer dan 112.000 euro van hun rekening zagen verdwijnen. Dankzij een alerte juwelier en tussenkomst van politiezone Rivierenland konden drie verdachten opgepakt worden en kon een deel van het nadeel gerecupereerd worden.
Het begon allemaal met een phishingmail die zogezegd door Liantis aan de slachtoffers werd verstuurd. Er werd nietsvermoedend via een link in de mail ingelogd, waarna het slachtoffer werd opgebeld door een valse bankmedewerker van KBC. Deze meldde dat er verdachte transacties waren vastgesteld op de rekening en dat hij even de computer zou moeten overnemen om alles terug in orde te brengen.
Na enige tijd begon het slachtoffer argwaan te krijgen en haakte in. Helaas werd intussen reeds meer dan 112.000 euro van de rekening gehaald. Het slachtoffer nam contact op met Politiezone MIRA om een klacht in te dienen.
Diezelfde avond nam een alerte juwelier uit Willebroek contact op met Politiezone Rivierenland. De juwelier werd telefonisch benaderd door iemand die onmiddellijk een hele grote hoeveelheid goud wenste aan te kopen. Er was al een voorschot van 71.450 euro gestort op de rekening van de juwelier wat hij verdacht vond.
Dit bedrag werd blijkbaar gestort door geld afkomstig van het koppel uit Zwevegem. Politiezone Rivierenland legde de link met de oplichtingszaak in Zwevegem en kon drie verdachten arresteren die in opdracht het goud kwamen ophalen. De drie verdachten, allen afkomstig uit Nederland, werden overgebracht naar Politiezone MIRA voor het verder onderzoek. Zij werden allen aangehouden door de Veurnse onderzoeksrechter (alle strafrechtelijke onderzoeken naar feiten van phishing in West-Vlaanderen worden gevoerd door de afdeling Veurne, nvdr) en overgebracht naar de gevangenis.
Het verdwenen geld kon gedeeltelijk gerecupereerd worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier