Tijdens Tournée digitale geeft de politiezone Riho een infosessie over phishing die je leert hoe je je kan wapenen tegen de nieuwste trucs van cybercriminelen. Marnik Meerschaut (69) was slachtoffer en zag duizenden euro’s van zijn spaarboek verdwijnen. “Ik had nooit op die link mogen klikken!”
“In 2023 deed ik een aankoop op Marketplace. Toen de vraag kwam om vijf euro te storten vooraleer de goederen zouden geleverd worden, werd ik wat argwanend maar toch klikte ik op die link en ging met mijn bankbakske aan de slag om dat kleine bedrag over te schrijven.”
Verbijsterd, maar ook weerloos
“Die avond, ’t was al bijna middernacht, springt mijn vrouw uit bed omdat ze vergeten is het zakgeld van de kinderen over te schrijven. Dat wou ze nog snel even in orde brengen. Toen vroeg ze me waarom ik 1.500 euro van de spaarrekening op de lopende rekening had gestort. Dat had ik dus niet gedaan. Enkele minuten later verdween er 538 euro richting Bol.com en enige ogenblikken nadien nog eens datzelfde bedrag.”
“Je bent op zo’n moment verbijsterd, maar ook weerloos. Diezelfde nacht verdween er nog eens 2.500 euro via Payconiq. De dieven waren dus ijverig aan het shoppen. Toen heb ik de fraudelijn van mijn bank gebeld. Die moet wettelijk gezien 24/24 en 7/7 bereikbaar zijn. Terwijl ons geld verdween, hing ik zeventien minuten aan de wachtlijn voor iemand reageerde. Die heeft uiteindelijk onze rekening geblokkeerd.”
“We hebben ons lesje geleerd, maar toch durf ik nog online kopen” – Marnik Meerschaut
“Maar toen begon de klus om onze centen terug te krijgen. Ik ben ’s anderendaags naar de bank gegaan en heb eerst en vooral geklaagd over de trage reactie. Verder konden ze niets voor me doen. Aan je goldcard hangen tientallen verzekeringen, maar blijkbaar niet tegen phishing! Ik moest klacht neerleggen bij de politie. In Roeselare moet je daar een afspraak voor maken en het eerste vrije moment was op vrijdag, ons geld verdween op zondag!”
Puntje te veel
“Uiteindelijk hebben we de 2.500 euro die verdween via Payconic teruggekregen. Omdat we op een valse link van een perfect nagemaakte Bol.com-website hadden geklikt, van dieven zonder btw-nummer dus, konden we die centen nooit meer recupereren.”
“We hebben ons lesje geleerd. Toch durf ik nog online kopen. Ik weet nu waar ik op moet letten, op kleine details die niet kloppen. Bij ons stond er een puntje te veel in de valse Bol.com-website. Ondertussen besliste de politiezone Riho om sneller te reageren bij een aangifte van phishing. Maar het blijft nodig om de mensen te waarschuwen”, besluit Marnik Meerschaut.
Infosessie phishing en andere online fraude op 16 oktober in JEUN Ten Elsberge. Meer: www.iedereendigitaalroeselare.be/tournee-digitale.