Doet Club Brugge voldoende om racisme te bannen uit haar stadion?

Club Brugge na de verloren match op Standaard zondag. Ook een dieptepunt naast het veld door het racistisch gedrag van tientallen supporters. © TOM GOYVAERTS BELGA
Stefan Vankerkhoven

De kans is groot dat de Nationale Kamer tegen Discriminatie en Racisme Club Brugge veroordeelt wegens het wangedrag van de North Fanatics zondag op Sclessin in Luik. Naast een boete of zelfs een speeldag zonder publiek kan Blauw-Zwart een alternatieve straf opgelegd krijgen, zoals het ondernemen van concrete acties tegen racisme. Doet Club Brugge op dat vlak wel voldoende? Een overzicht van wat Club tot nu toe op eigen initiatief al gedaan heeft.

Club Brugge heeft 34 hooligans, die zondag de Kühnen-groet brachten voor de match tegen Standard Luik geïdentificeerd en een stadionverbod gegeven. Een van hen was een werknemer en is op staande voet ontslagen.

Ethische code

Blauw-Zwart wijst erop dat deze voetbalvereniging, naast een reglement van inwendige orde, een ethische code, uniek in het Belgische voetbal, heeft. Deze ethische code is een charter zoals dat in de bedrijfswereld al goed ingeburgerd is maar bij sportclubs heel wat minder. Slechts een heel beperkt aantal Europese voetbalclubs beschikt over een dergelijk uitgewerkt ethisch kader.

Club speelde eerder al met ‘No to racism’ als shirtpartner. Het boek dat Club uitgaf, ‘De beer en zijn sjaal’, helpt mensen bewust te maken dat racisme hoegenaamd niet thuishoort in het voetbal. Het boek heeft liefst 200.000 lezers bereikt en al heel wat prijzen mogen ontvangen. Het illustreert volgens Club Brugge dat ook een kleinschalig initiatief een groot bereik kan hebben in een sensibiliseringsbeleid.

Rode kaart

Het project van de Club Brugge Foundation ‘Geef racisme de rode kaart’ is een scholenproject, met een lessenpakket. Heel wat scholen bieden het aan. De rode kaart is voor elke voetballiefhebber een herkenbaar symbool. Ook voor dit project heeft Club erkenningen gekregen uit Vlaanderen en Europa. Het maakt volgens deze Brugse vereniging duidelijk dat dergelijke inspanningen lonen en effect hebben.

‘Niet met ons’ is een campagne die inspeelt op het probleem dat meldingen van wangedrag pas achteraf gebeuren en via omwegen laattijdig bij de juiste persoon terecht komen. De boodschap houdt in dat wie discrimineert of zich tot racisme verlaagt, niet spreekt in de naam van Club Brugge. Via QR codes op elk zitje in het stadion kunnen supporters onmiddellijk de dichtstbijzijnde steward verwittigen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier