De komende maanden volgen de communie- en lentefeesten elkaar in sneltempo op. Ook heel wat ondernemers steken met een brede glimlach een tandje bij om van elke festiviteit een onvergetelijk moment te maken. Wij klopten aan bij een ijstaartenmaker, een fotograaf en een trendy kledingzaak.
IJstaartenmaker Christof uit Houthulst: “We verkopen dúizenden ijslammetjes”
“De absolute piekperiode van het jaar.” Zo omschrijft Christof Thorrez (51) de communieweken die voor de deur staan. Hij hield in 2010 in Houthulst zijn bedrijf Surprice boven de doopvont en staat sindsdien garant voor overheerlijke ijstaarten. “Samen met de eindejaarsperiode vormen de eerstecommunie- en heilig vormselfeesten een van dé ankerpunten binnen ons bedrijf. Tot en met zondag 9 juni werken we zeven dagen op zeven en vullen we ons vierkoppig team aan met een pak studenten en flexijobbers. Elke week gaan er een goeie tweehonderd ijslammetjes over onze toonbank. Goed voor enkele duizenden in totaal.”
Christof maakt een onderscheid tussen de klassieke ijslamtaarten en de moderne variant. “Het valt op dat de klassieke versie superpopulair blijft. Het principe is al decennia gelijk: in de hals van het lam zit een staafje met rode coulis. Wanneer de communicant die doorsnijdt, loopt die eruit. Het lam staat symbool voor Jezus die de zonden van de wereld wegneemt. Aan ons om dat zo smakelijk mogelijk in beeld te brengen”, knipoogt hij. Maar ook de moderne twist doet het goed. “Daar vatten we het lam wat speelser op en werken we af met suikerpasta, snoep en andere lekkernijen. We willen klanten vooral laten genieten. Horen dat het gesmaakt heeft, dat blijft ons deugd doen. Elk ijslam werken we tot in de puntjes af. Die creaties zijn immers onze visitekaartjes.”
Zelf moet Christof de komende weken de voeten niet onder een communietafel steken. “Daar is ook geen tijd voor”, zegt hij. “Het is echt gas geven. Midden juni nemen we dan even vakantie om de batterijen op te laden. Broodnodig, want daarna staat een hopelijk zonovergoten zomer voor de deur. Met ons lekker ijs willen we dan afkoeling serveren.” (PVH)
Winkeluitbaatster Ruth uit Brugge: “Feestjurk meermaals kunnen dragen, is essentieel”
Ruth Decaesstecker (43) baat sinds ruim een jaar The Milky Way uit, een trendy kledingzaak voor kinderen en jongeren in het centrum van Brugge. De grote stormloop voor de lentefeesten en communies zag ze al in de krokusvakantie en in maart passeren, maar ze hoopt op nog een extra zetje met de komst van mooier weer. “Ik probeer mij te differentiëren van andere winkels met vooral Belgische, maar ook met Spaanse merken en hun typische zotte stijl”, schetst ze haar aanbod.
Geen jurken met ruches en tule voor de komende feesten dus, wel eigenzinnige, draagbare ontwerpen met een originele materiaalkeuze en snit. “Sowieso mag het voor deze speciale dag wat meer kosten, ik schat dat mensen gemiddeld 200 euro per outfit uitgeven. Klanten zijn ook geneigd om wat specialer aan te kopen, maar de achteraf draagbare factor blijft essentieel”, ondervindt ze. Haar publiek blijkt wel mee te gaan in de aanschaf van een feestelijker jurk die nadien met sneakers wordt gedragen.
Ruth meent bovendien dat het gevoel om lokaal te kopen belangrijker wordt. “Ik heb zelf ook een webshop, maar ik merk toch dat de meeste klanten het liefst naar de winkel komen om te passen en om de beleving van een glunderend kind of tiener mee te maken.” (NB)
Fotografe Barbara uit Meulebeke: “Je moet jezelf altijd weer heruitvinden”
Fotografen zijn al decennia onlosmakelijk verbonden met communie- en lentefeesten. De digitale camera mag dan wel maatschappelijk geïntegreerd zijn, toch blijft een professionele fotograaf steeds een meerwaarde. “Sinds de coronacrisis merken we weer meer vraag”, weet Barbara Roué (43) van Studio Papaver uit Meulebeke, sinds vier jaar fulltime fotografe.
Eerder deed ze het in bijberoep. Samen met Karen Nachtergaele uit Dentergem runt ze ook Fjeder, een platform voor andere (beginnende) fotografen. Hoewel gezinnen al intekenen op de communiewachtlijst voor 2025, merkt ze dat het niet makkelijker is geworden. “Steeds vaker zetten ouders in op een ervaring zoals een reisje in plaats van een feest met fotograaf.”
“Bovendien zijn er steeds meer zelfstandige fotografen die zich op die doelgroep focussen. Dat zorgt ervoor dat het betaalbaar is voor de klant, maar als fotograaf moet je je wel altijd heruitvinden. Je kan gelukkig wel het verschil maken met je locaties bijvoorbeeld. Je moet ook mee zijn met bepaalde trends. Na de coronacrisis begonnen gezinnen weer volop geld te spenderen, maar nu gaan ze eerder wat op de rem staan.” (BVB)
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier