Illustrator Lars Lagaisse werkte zich begin dit jaar in de kijker met zijn ontwerp voor een Instagramfilter die bepaalt welke Kardashian jij bent. De Kardashians, je weet wel, de Amerikaanse realityshowsterren die het net en de televisie teisteren. Inspelen op de actualiteit doet Lars sowieso als de beste. Het resultaat vandaag: Quarantine Cards.
‘Je betekent meer voor me dan toiletpapier’, virtuele hartjes of een tekening waarbij een koppeltje elkaar kust met een mondmasker aan. Het zijn maar drie voorbeelden die illustrator Lars Lagaisse in een tekening goot en tot een wenskaartje verwerkte.
Met onze Quarantine Cards willen we mensen even een goed gevoel bezorgen
Kaarten ontwerpen is maar een van de activiteiten van het creatief bureau Kaart Blanche dat Lars samen met zijn partner Timo Delorge oprichtte. Ze delen hun designs met mensen die op zoek zijn naar iets gepersonaliseerds, van kaartjes over T-shirts tot gifs, voor particulieren en bedrijven. Net als voor veel zelfstandigen het geval is, legt het coronavirus de werking van hun bureau momenteel stil. Maar zelf stilzitten doet Lars, die voor de creatieve invulling van Kaart Blanche instaat, allerminst. “We merkten dat er zich, sinds mensen verplicht thuis moeten blijven, een groei in onze wenskaartenverkoop online aftekent. Mensen willen blijkbaar echt wel kaartjes sturen om elkaar een hart onder de riem te steken. Zo ontstond het idee om meer gerichte kaartjes te ontwerpen, met boodschappen die op dit moment van toepassing zijn. Dat werd dus het gamma Quarantine Cards, wenskaartjes met een knipoog naar de gevolgen van corona. We werken dit de komende dagen nog verder uit, met kaartjes voor mensen die bijvoorbeeld hun huwelijk moeten uitstellen of nu net bevallen.”

De reacties op de Quarantine Cards zijn heel positief. Mensen laten Timo en Lars weten dat ze met dit initiatief een glimlach op hun gezicht toveren. “En daar is het ons ook om te doen. We lachen niet met deze crisis, maar willen mensen hiermee ondanks alles even een goed gevoel bezorgen.”
Om het feelgoodgehalte van de Quarantine Cards te benadrukken, schenkt het duo bovendien een euro per quarantainekaartje aan wetenschappelijk onderzoek naar het virus Covid-19.
Nieuwe ideeën
De gebeurtenissen nopen het duo tot ook op andere vlakken creatief zijn. “Vroeger verkochten we onze wenskaarten vooral in verkooppunten, nu spitsen we ons toe op onze eigen webshop.”



Het ontwerpen van Instagramfilters waarmee Kaart Blanche begin dit jaar de media haalde, doordat onder meer de Kardashians en Victoria Beckham er hun eigen versies van bestelden, staat momenteel on hold. “Filters mogen nog geüpload worden maar het approvalproces is voorlopig niet beschikbaar. Dat is jammer, maar het geldt voor iedereen, dus daar kan ik me bij neerleggen”, aldus Lars. “Mocht ik nu de enige zijn die op dit vlak voorlopig niets kan doen, dan zou dat lastiger zijn.” Sowieso voelt hij zich gemotiveerd om zijn creativiteit de vrije loop te laten. “Ik blijf tekenen en ideeën bedenken. Zo maak ik nu ook templates voor Instagram, stories waarmee je lokale handelaars kunt steunen door er bijvoorbeeld je favoriete bar of koffieshop in te delen”, besluit hij.
www.kaartblanche.be