“Preus lik fjirtig”
De finale van ‘Mijn Pop-uprestaurant!’ gaat tussen West-Vlaanderen en Limburg. De West-Vlaamse ‘smokey boys’ nemen het op tegen de culinaire hoogstandjes van het Limburgse duo Mitchell en Daniela. Winst of verlies, ook na de uitzendingen blijven Birger en Karel gefocust op hun BBQ-droom. “In de lente en zomer doen we met onze foodtruck tal van evenementen aan.”
Op donderdag 4 mei weten we wie het programma Mijn Pop-uprestaurant! 2017 wint: Table’O van Limburgers Mitchell en Daniela of TJOP’s van Ruiseledenaar Birger Allary en Zerkegemnaar Karel Knockaert. De West-Vlaamse barbecuevrienden rekenen op de stemmen uit onze provincie. “We zijn preus lik fjirtig dat we het tot in de finale geschopt hebben”, zegt Birger. “Het is een loodzwaar avontuur geweest”, pikt Karel in. Keihard werken, massa’s slaaptekort… Wij, en ook onze gezinnen, hebben er drie maanden lang alles voor opgegeven. Ik heb Elke en haar zoontje enorm gemist de afgelopen maanden.”
“Als competitiebeesten gaan we natuurlijk resoluut voor de winst. Team West-Vlaanderen moet scoren!”
“Af en toe schuldig gevoeld”
Ook voor Birger en zijn gezin was het Pop-upavontuur af en toe lastig. “Zaterdag mocht ik van de productie even een shift overslaan om het verjaardagsfeest van mijn zoon Maurice mee te vieren. Hij werd vier. Toch één belangrijk moment waar ik bij kon zijn. Maar ik heb ook veel gemist. Onze jongste, Arthur, gaat ondertussen op het potje… Er gebeurt zoveel op momenten dat je er niet bent. Dat is toch slikken. Af en toe heb ik me wel schuldig gevoeld. “
Maar uit het oog is duidelijk niet uit het hart. Vrienden en familie voeren massaal campagne voor de smokey boys. “We beginnen ondertussen een enorme achterban op te bouwen”, zegt Birger. “We zijn daar zelf van onder de indruk. Toen we stemmen moesten ronselen om in de finale te geraken, werd onze Facebookpost bijna 800 keer gedeeld op twee tot drie uur tijd. Na de uitzending is er een hele equipe vertrokken om te flyeren. Het is ongelofelijk hoeveel mensen ons steunen. We zijn al die mensen enorm dankbaar. Al zegt populariteit natuurlijk niet alles. De finale wordt een dubbeltje op zijn kant.”
“De finale wordt een dubbeltje op zijn kant”
Wordt het een clash tussen het Limburggevoel en de West-Vlaamse identiteit? “Het Limburggevoel is sterk. Maar dat geldt ook voor het West-Vlaamse front”, realiseren Karel en Birger zich. “Wij willen hier als ‘team West-Vlaanderen’ campagne voeren.” Want ook al praten ze op televisie soms ‘iets gekuister’, toch voelen de twee zich op de eerste plaats West-Vlamingen. “Wij voelen ons echte West-Vlamingen. Het feit dat we de strijd hier in Blankenberge, zo dicht bij huis mogen voeren, geeft een heel goed gevoel. Dit is onze provincie. Zelfs vroeger op de barbecuewedstrijden stelden we ons voor als West-Vlamingen. Onze wedstrijdbarbecues kleven vol stickers met West-Vlaamse citaten.”
In verschillende barbecuewedstrijden kaapten Karel en Birger vroeger al prijzen weg. Heeft Mijn Pop-uprestaurant! hen nog beter gemaakt? “Jazeker”, knikt Birger. “Onze keuken is verfijnder geworden. Vroeger waren we nogal diehard barbecue. Nu is onze benadering van het eten gevarieerder. Ook op andere manieren kan je rookaccenten toevoegen. We hebben altijd geprobeerd om de tips van de jury ter harte te nemen. Zo hebben we nu onze visplank al wat aangepast om ze een beetje rokeriger te maken. “Er liggen nu gamba’s op waaronder we voor het serveren rozemarijn verbranden. Dat roept al veel meer de barbecuesfeer op. We proberen ons nog constant te verbeteren.”
Foodtruck op Rock Werchter
“Als competitiebeesten gaan we natuurlijk resoluut voor de winst”, klinkt het volmondig. “Dat zit erin van toen we nog koersten”, lacht Karel. “En die 50.000 euro is natuurlijk zeker welkom voor het vervolg van onze droom.” Want het is ondertussen geen geheim meer dat verpleger Birger en politie-inspecteur Karel binnenkort met hun foodtruck Vlaanderen zullen rondtoeren.
“De agenda begint al aardig vol te lopen”
“Die plannen zijn ondertussen heel concreet”, zegt Birger. “Toen we dat donderdag vernoemden op televisie, kregen we ‘s anderendaags meteen heel wat aanvragen, van foodtruckfestivals tot bedrijven. Van grote evenementen als Rock Werchter tot communies en trouwfeesten. De agenda begint al aardig vol te lopen.”
“We hopen dat we zo de mensen die bij ons wilden reserveren, maar geen tafeltje konden bemachtigen, toch kunnen laten proeven van ons eten”, besluit Karel.
Televisie en radio
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier