Lars Lagaisse en Timo Delorge: “Wij brengen meer humor in het leven”

Timo en Lars: “We zijn allebei altijd al geïnteresseerd in wat reilt en zeilt in de wereld en spelen daar graag op in.” (Foto's Damon De Backer)
Timo en Lars: “We zijn allebei altijd al geïnteresseerd in wat reilt en zeilt in de wereld en spelen daar graag op in.” (Foto's Damon De Backer)
Nancy Boerjan

Zend elkaar liever een kaartje dan een berichtje. Met de post, jawel! Dat daar in tijden gedomineerd door sociale media nog altijd hoge nood aan is, blijkt uit het succesverhaal van Kaart Blanche. Onder dat label bedachten Lars Lagaisse en Timo Delorge grappige boodschappen die sindsdien massaal de wereld rondgaan. Moderne ondernemers met een missie: “Mensen helpen om een glimlach op elkaars gezicht te toveren, hoe mooi is dat?”

Lars Lagaisse en Timo Delorge zijn de drijvende krachtenachter creatief bureau Kaart Blanche, en schoolvoorbeelden van ‘ondernemers van vandaag’. Ze hebben constant een vinger aan de pols van de sociale media, niets wat viraal gaat ontsnapt aan hun aandacht. Ze bedenken aan de lopende band nieuwe ideeën maar klampen zich er nooit aan vast, integendeel, ook een idee leidt zijn eigen leven in hun wereld. Ze delen hun designs met mensen die op zoek zijn naar iets ludieks, van kaartjes over T-shirts tot gifs, voor particulieren en bedrijven. Hun Instagramfilter die bepaalt welke Kardashian of welke versie van Victoria Beckham jij bent, deed hun bekendheid op het medium boomen. De Quarantine Cards die ze tijdens de eerste lockdown lanceerden, en waarmee mensen elkaar een hart onder de riem konden steken, maakten hun wenskaartencollectie nog meer gewild dan die al was. Hun webshop ontplofte zowat.

Kwetsen of choqueren is nooit de bedoeling, maar we moeten ook niet te braaf willen zijn

Vijf jaar na hun beslissing om samen in zee te gaan als creatief duo, zitten we samen met hen in het hippe ateliervan Kaart Blanche in de Gentse Eskimofabriek. Terwijl we praten kleeft Timo adressen op enveloppen, want er moet nog een trits kaartjes de deur uit. Ze lijken nog niets te hebben verloren van de ijver uit de begindagen, toen ze hun projecten loslieten op de wereld van aan hun keukentafel. Dat het vervolgens zo’n vaart zou lopen stond nochtans niet in de sterren geschreven. Timo groeide op in Kortrijk, noemt zichzelf een schooldrop-out maar zocht en vond zijn weg eerst als verkoper en vervolgens in de banksector. “Ik ben de laatste om tegen onderwijs te pleiten, maar ik vind ook dat onze maat schappij soms te veel gericht is op ‘goeie punten behalen’op school. Je kunt ook veel leren in het dagelijkse leven”, zegt hij daarover. Op zijn 25ste verhuisde hij naar Brussel, op zoek naar ruimere horizonten, en enkele jaren later ontmoette hij Lars. Lars werkte toen als redacteur en grafisch vormgever bij een onlinemodemagazine, maar tekende daarnaast ook postkaarten-met-een-knipoog voor vrienden en familie, “daarin kon ik mijn eigen creatieve ei kwijt.”

Maar vandaag verkopen jullie honderdduizend postkaarten in een jaar. Hoe gebeurde dát?

Lars: “Voor een vriendin die Valentine heet maakte ik een valentijnskaart die door haar zo enthousiast onthaald werd dat we besloten om meer mensen op te vrolijken met onze creaties. Mijn mama bedacht de naam Kaart Blanche en samen met Timo lanceerden we een basic website, waarop we aanvankelijk een vijftalkaartjes aanboden. Vandaag zijn het er zo’n 200-tal verschillende en vind je onze kaarten in een 120-tal winkels in ons land en Nederland, maar we hebben ook verkooppunten in bijvoorbeeld Zwitserland en Shanghai.”

Timo: “Het een volgde uit het ander. Ik leerde in een snelcursus een businessplan op te stellen, maar voor de rest volgen we sindsdien vooral ons buikgevoel.”

En dat buikgevoel legt jullie geen windeieren. Wat moeten we er ons precies bij voorstellen?

Lars: “We zijn allebei altijd al geïnteresseerd in wat reilt en zeilt in de wereld en spelen daar graag op in.Niet alleen popcultuur, maar ook wat er gebeurt in de wereld rondom ons. Toen bijvoorbeeld corona met alle gevolgen van dien een feit was, bedachten we een reeks Quarantine Cards met toespelingen op de situatie. Mensen vonden er op een donker moment toch een luchtige noot in, en dat sloeg blijkbaar aan.”

Hoe zijn de rollen verdeeld onder jullie?

Timo: “Lars is de creatieveling van ons twee, ik neem de zakelijke en logistieke kant voor mijn rekening zodathij zich daar niets van aan hoeft te trekken. Het verkoopverhaal is sowieso ook meer mijn ding.”

Lars: “En dat heb ik nodig. Want zoals veel creatievelingen kan ik mezelf niet goed verkopen. Ik kan moeilijk tegen iemand zeggen: ‘ kijk nu toch eens hoe goed mijn werk is ’. (lacht) En Timo kan dat dus wel.”

Maar Kaart Blanche staat intussen voor meer dan een postkaartenverzameling.

Timo: “We zijn Kaart Blanche begonnen als creatief bureau, en bedenken in die zin marketingprojecten voor wie ons daar om vraagt. Binnen ons bedrijf hebbende postkaarten een hoge vlucht genomen, maar er is inderdaad meer dan dat.”

Lars: “Toen de facefilters op Instagram populair werden bijvoorbeeld, vroeg ik me als fan van de Kardashians af welk lid ik zou zijn van deze bekende familie. Ik ging aan de slag met een paar basic YouTube-tutorials en maakte mijn eerste facefilter . Tot onze verbazing gebruikten enkele Kardashians zelf ook de filter, waardoor die in geen tijd viraal ging – de filter werd tweehonderd miljoen keer bekeken – en tussen die tweehonderd miljoen zat ook Victoria Beckham, waardoor haar team ons contacteerde om ook voor former Posh Spice een filter te ontwikkelen. Dat leek me allemaalzo onwerkelijk. Op die manier komt je merk natuurlijk in de kijker te staan. Ondertussen hebben we al enkele andere filters voor verschillende bedrijven kunnen ontwerpen, de meest recente was voor Proximus Pickx, ‘Which Belgian Artist’, om zo artiesten van eigen bodem een hart onder de riem te steken.”

Timo: “We vinden het fijn dat het niet alleen bij kaartjes blijft, dat zorgt voor een leuke afwisseling. We kunnen in principe onze illustraties overal op kwijt, zo maakten we voor de feestdagen bijvoorbeeld een reeks inpakpapier met celebrity’s en voor de stad Oostende een reeks Instagramstickers. Binnenkort komt een boek over de nineties uit, waarvoor Lars de illustraties maakte.We hebben ook ideeën voor een nieuwe T-shirt-collectie en testen momenteel uit of kussens met het gezicht van Harry Styles of andere bekende artiesten erop een publiek vinden… Het houdt gewoon niet op en die afwisseling vinden we net heel leuk.”

Het leven is al zwaar genoeg, we hebben wat luchtigheid nodig

Het vraagt ook wel een constante alertheid, geen trend of hype mag gemist worden. Lastig?

Timo: “Dat vinden wij eigenlijk niet, het is gewoon onze leefwereld. We zijn graag constant op de hoogte van gelijk wat. Deze ochtend hoorden we nog Dolly Parton haar vaccin-song de wereld insturen, dan beginnen wij al na te denken over hoe we zoiets in een leuke kaart zouden kunnen gieten.”

Daarbij durven jullie ook wel eens gewaagd uit de hoek te komen.

Timo: “We denken goed na voor we iets lanceren, kwetsen of choqueren is nooit de bedoeling. Maar we moeten ook niet te braaf willen zijn.”

Lars: “We zoeken wel altijd naar een humoristische insteek. Het leven is al zwaar genoeg, we hebben wat luchtigheid nodig.”

Timo: “We krijgen ook heel vaak berichtjes van mensen,van alle leeftijden, die ons expliciet laten weten dat de kaartjes hen goed doen.”

Corona heeft jullie webshop, en in het verlengde daarvan jullie bedrijf, een serieuze boost gegeven. Hoe voelt dat in deze tijden?

Lars: “Dubbel. Want in het begin voelden we ons zelfs schuldig omdat het zo goed, en als gevolg van corona, nog beter ging. Een deel van de opbrengst van de Quarantine Cards en van de mondmaskers die we maakten, hebben we daarom ook aan een goed doel geschonken, zijnde het Universiteitsfonds UGent dat studenten in moeilijkheden – tijdens covid-19 – helpt.”

Timo: “We vinden het sowieso belangrijk om daar een evenwicht in na te streven. De maatschappij geeft ons kansen, wij verdienen daarmee onze boterham, maar we geven ook graag iets terug van zodra dat kan.”

Lars: “We zijn een feelgoodbrand , dat stralen we dus ook graag uit.”

Wat heeft het voorbije jaar jullie geleerd?

Lars: “Dat je niet te lang mag aarzelen om een kans te grijpen. Als je een goed idee hebt: dóé het gewoon. Eventueel in bijberoep of zo, want ik bedoel natuurlijkniet dat je zonder nadenken alles overboord moet gooien. Maar ik hoor te veel mensen rond me die een goed idee hebben maar het voor zich uit blijven schuiven. Jammer toch?”

Timo: “Maar je mag je ook niet vastpinnen op een idee. Ook Kaart Blanche is niet meer wat we vijf jaar terug voor ogen hadden en over vijf jaar zal het opnieuw iets anders zijn. Ideeën groeien en evolueren, en daar moet je in mee durven te gaan. Die onvoorspelbaarheid houdt een zeker risico in, maar ook avontuur.”

Is er nog ruimte voor eigen tijd?

Timo: “We zijn allebei flink beginnen sporten het voorbije jaar. Vroeger waren we nooit thuis, altijd warenwe wel ergens uitgenodigd op een evenement of bij vrienden. En dat zorgde voor ontspanning. Nu maak ik mijn hoofd leeg door een eind te lopen.”

Lars: “Ik schrijf ook voor So Soir , de weekendbijlage van Le Soir , over wat hot en happening is in Vlaanderen. En op Instagram heb ik enkele collabs met kledingmerken, want mijn passie voor mode blijft ook overeind.”

Jullie zien de toekomst positief in?

Timo: “Toch wel. De onbezorgdheid is nu wat verdwenen, maar die komt terug.”

Lars: “En daar werken we met Kaart Blanche graag aan mee. Op een beurs of in een winkel zagen we wel eens mensen naar onze kaartjes kijken, elkaar aanstotenen er hartelijk om lachen. Dat geeft zo’n goed gevoel, dat moeten we altijd blijven koesteren. Ja, er is veel negatief nieuws, maar wat er ook gebeurt: focus op het goeie en het mooie in de wereld.”

Wie zijn Lars en Timo?

Lars Lagaisse (31) groeide op in Aalter. Hij studeerdegrafische vormgeving en communicatiewetenschappen en behaalde een master film- en televisiestudies, waarna hij aan de slag ging bij het onlinemodemagazine Belmodo . Vandaag is hij creative director bij Kaart Blanche,het bedrijf dat hij in 2016 samen met partnerTimo Delorge oprichtte.

Kortrijkzaan Timo Delorge (39) is commercial director bij Kaart Blanche. Hij werkte eerder in de retail en als businessprocess-manager bij een bank.

www.kaartblanche.com