De Brugse burgemeester Renaat Landuyt (SP.a) heeft op 2.000 exemplaren een boekje laten drukken, met als titel ‘Brugge meemaken’. Het is een persoonlijk verslag van drie jaar burgemeesterschap en een blik vooruit.
Voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012 maakte Renaat Landuyt in het boekje ‘Met Goesting’ een balans op van 20 jaar politiek bedrijven in Brussel en zette hij de kruitlijnen uit van het beleid dat hij graag in Brugge wou voeren.
Goesting groter
Drie jaar later kijkt hij terug naar drie jaar burgemeesterschap. “Mijn goesting is gewoon groter geworden”, stelt Renaat Landuyt. Hij somt niet alle dossiers en beslissingen van de voorbije jaren op, maar wil met dat boek zijn manier van werken uitleggen. “Ik wil open kaart spelen.”
Tegelijkertijd reageert hij zo op de achterklap, het natrappen en tegenwerken van de maanden voor de Triënnale van Brugge de voorbije zomer. De politieke filosofie van Renaat Landuyt voor Brugge is de volgende : “Er zijn uiteraard de grote werken, zoals de heraanleg van ‘t Zand, de Geldmunt- en de Noordzandstraat, in de toekomst de stadsvaart met nieuwe Dampoortsluis en Steenbrugge-brug, het Beursplein en de Burg.”
Acapunctuur
“Daarnaast beoog ik een nieuwe sfeer met kleine ingrepen die niet veel kosten en toch de sfeer in de stad veranderen. Noem het gerust acapunctuur voor de stad : wegneembare winterterrassen, fietspompen, de Triënnale en binnenkort kleine fonteinen in de stad.”
Over het toerisme in Brugge zegt de burgemeester : “Wij zullen het massatoerisme niet ongebreideld promoten. Toerisme is slechts goed als het in de stad aangenaam blijft om te wonen en te leven.”
Bussen weren
Het moeilijkste dossier, dat nog lang niet opgelost is, is de bussen van De Lijn uit de binnenstad weren. Dat beseft ook Renaat Landuyt : “De Lijn denkt enkel aan zoveel mogelijk reizigers, maar Brugge is de enige stad waar bussen dwars door de historische stadskern rijden. Op dat vlak moet Brugge een voorbeeld nemen aan Dijon. Stap voor stap willen we ons doel bereiken. Er reden 390 bussen op een dag door de Steenstraat. Gelukkig hebben wij dat al een klein beetje kunnen reduceren.” (SVK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier