De tevredenheid van de Oostendenaars over de stedelijke loketten daalde tussen 2014 en 2017 met 12%. Dat blijkt uit de nieuwe Stadsmonitor. Schepen Martine Lesaffre wijt het aan het werken op afspraak, dat op het moment van de bevraging nog maar net was ingevoerd.
De Stadsmonitor beschrijft aan de hand van een 200-tal indicatoren de maatschappelijke ontwikkelingen in de 13 centrumsteden. Een 80-tal indicatoren worden ingevuld op basis van een grootscheepse bevraging. Deze peilen naar de tevredenheid van de inwoners of de gevoelens bij bepaalde thema’s.
De tevredenheid over de stedelijke loketvoorzieningen daalde met 12% tot 72%. Oostende staat daarmee op de negende plaats. “Het werken op afspraak aan de loketten werd ingevoerd in november 2016 en de enquête is afgenomen in april 2017”, verklaart schepen Martine Lesaffre. “We zaten dus volop in een sfeer van verandering. En dat brengt onzekerheid mee. Mensen wisten niet goed hoe het in elkaar zat. In het begin verliep het werken op afspraak ook niet zo vlot.”
“Zwakkere score voor stadsloketten door sfeer van verandering”
“Brugge schakelde in dezelfde periode over op werken met afspraak en stelt nu ook een daling van de tevredenheid vast. Maar intussen gaat alles perfect bij ons. We zien nooit overbevolking van het stadhuis en de wachttijden blijven beperkt tot maximaal vier minuten. We stellen geen problemen meer vast. Bij een volgende Stadsmonitor verwacht ik een veel hogere score.”
Sociale samenhang
Oostende scoort weer erg laag voor alles wat wijst op sociale samenhang. Tevredenheid over contact met de buurt: 71%, de op een na laagste score van de 13 centrumsteden. Vertrouwen in de medemens: 15%, laagste score van alle centrumsteden en nog gedaald in vergelijking met drie jaar terug. Onveiligheidsgevoel: 18%, weliswaar 1% gedaald, maar het tweede hoogste cijfer. De positieve houding tegenover vreemde culturen gaat er wel op vooruit, maar blijft met 20% de op een na laagste score van de centrumsteden. De trots op de eigen stad is met 68% vrij matig.
“Oostende scoort heel hoog of heel laag”, analyseert burgemeester Johan Vande Lanotte. “Wat dat vertrouwen betreft: Oostende is een kuststad met veel ouderen. Veel mensen komen uit het binnenland en hebben hier weinig familie. De contacten met de buren scoren in Oostende hoger dan die met de familie. Het opleidingsniveau is bij ons iets lager dan in de andere centrumsteden, de werkloosheid is hoger…”
“Dikwijls merken we tegenstellingen tussen de subjectieve gevoelens en de objectieve gegevens. Wij scoren heel goed wat hoeveelheid groen betreft, maar de mensen beoordeelt dat toch niet zo positief. Dat merken we ook bij het onveiligheidsgevoel en onze vrij gunstige criminaliteitscijfers.”
Psychisch
“Onze armoedecijfers worden heel sterk beïnvloed door de recente inwijking. Zo is de kinderarmoede bij de autochtone bevolking gedaald, maar bij de allochtone bevolking heel hoog. Anderzijds voelen maar weinig mensen zich arm. Toch merk ik wel dat wij een van de steden zijn waar het grootste aantal mensen zich ‘droevig’ voelt. Veel alleen zijn, werkloosheid, wat ouder zijn… Het hangt er allemaal mee samen.”
Slechts 20% Oostendenaars positief tegenover andere culturen
De tabel over psychische gezondheid is inderdaad opvallend. 73% van de Oostendenaars noemde zich de voorbije week ‘gelukkig’, samen met Aalst de laagste score. Op de criteria ‘slecht geslapen’ (29%), ‘niet op gang komen’ (20%), ‘droevig’ (11%), ‘eenzaam’ (10%) en depressief (10%) is de score van Oostende telkens bij de hoogste.
20% van de bevolking staat positief tegenover andere culturen. Roeselare, met 19%, is de enige centrumstad waar dat nog minder is. In Oostende zien we wel een stijging van 2%. “Wij zijn een van de laatste steden die met diversiteit te maken kregen“, legt burgemeester Vande Lanotte uit. “Het duurt zijn tijd om de nieuwkomers te laten inburgeren. Wij hebben hier nu het beeld dat andere steden 20 jaar geleden hadden.”
Cultuur
Toch is het lang niet allemaal kommer en kwel. Als Oostendenaars podiumkunsten bezoeken, doen ze dat het meest van alle centrumsteden in eigen stad (80%). Een cijfer dat 5% is gestegen in vergelijking met drie jaar terug. De bibliotheek bezoeken 96% van de Oostendenaars vooral in eigen stad, de tweede hoogste score. De tevredenheid over de culturele voorzieningen steeg met 3% tot 80%, weliswaar slechts de twaalfde score op 13 centrumsteden.
“Onze inwoners blijven van de meeste in eigen stad om aan cultuur te doen”, zegt Cultuurschepen Bart Plasschaert. “Ook onze bib scoort heel goed. Er worden minder boeken uitgeleend, maar meer mensen komen naar de bibliotheek en nemen er deel aan activiteiten. De tevredenheid over de culturele voorzieningen kan nog beter, maar wij zijn wel de sterkste groeier.”
Huisvuilophaling
De tevredenheid van de Oostendenaars over de huisvuilophaling en de netheid van de stad is opvallend gedaald. Over de fietsvriendelijkheid zijn de inwoners vrij tevreden, al klagen ze wel over een gebrek aan fietsenstalling.
Met 63% tevreden inwoners over de fietsvriendelijkheid van de stad, is Oostende de derde van 13 centrumsteden. Eigenlijk een vrij goede score. We zijn zelfs de tweede wat betreft tevredenheid over de verkeersveiligheid van de buurt en de staat van de voet- en fietspaden, zij het wel maar met respectievelijk 48% en 52%.
Fietsplan
“Wij stelden een plan op om de fietspaden in orde te brengen en hebben daar nu 90% van gerealiseerd”, zegt schepen Jean Vandecasteele. “2,2 km fietspad op de Nieuwe Koers is klaar, met het verlengstuk van de Groene 62 zijn we bezig, de Zandvoordestraat volgt in het najaar… en dat werpt zijn vruchten af. Wie de beide kent, vindt Oostende fietsvriendelijker dan Gent. Ook ons voetpadenprogramma is versterkt.”
“We zijn toch nog een eindje verwijderd van een echte fietsstad”
“Meer en betere fietspaden zorgen voor meer fietsers en dus ook meer nood aan fietsenstallingen. Vandaar de gedaalde tevredenheid over onze fietsenstallingen. We hebben honderden ‘nietjes’ besteld, waar mensen hun fiets aan kunnen vastmaken. Tegen de zomer zullen er al enkele honderden meer beschikbaar zijn. We plaatsen ook meer fietsrekken bij manifestaties.”
Netheid
De tevredenheid over de huisvuilophaling daalde met 7% tot 78%. “Een privéfirma haalt nu het afval op en doet dat goed, maar met minder mensen. Daardoor blijven de vuilniszakken langer staan. In combinatie met de meeuwen is dat natuurlijk een slechte zaak. We bekijken nu hoe we de ophaalrondes in bepaalde wijken kunnen versterken, maar dat zal zijn kostprijs hebben.”
“Ontevredenheid over netheid heeft vooral met meeuwen te maken”
“Ook de netheid van het centrum krijgt een zwakkere score: 77%, 7% minder dan drie jaar terug en de voorlaatste score van de centrumsteden. “Volgens mij heeft dat vooral met de meeuwen te maken”, aldus schepen Vandecasteele. “Dat is het grote verschil met de andere centrumsteden. Maar de meeuwen zijn beschermd. Iets wat ik niet snap: een zeldzame diersoort, maar die toch voor overlast zorgt. Helaas is het stadsbestuur niet bij machte om daar iets aan te doen.”
Fietseling
“Het tekort aan fietsenstalling is inderdaad een bron van ontevredenheid“, weet Charles Noppe, voorzitter van de werkgroep Fietseling. “Schepen Vandecasteele heeft ons beloofd dat er op korte termijn heel wat nieuwe ‘nietjes’ zullen geplaatst komen. Wij mochten onlangs zelf beslissen over de besteding van 50.000 euro en kozen voor een stuk of tien overdekte fietsenstallingen. Die zijn besteld en worden binnenkort geleverd.”
“Aan De Grote Post was er een groot tekort aan fietsenstalling, maar daar is nu een rek gezet”, aldus Charles. “Voor het cultuurcentrum komt een plein met nog veel meer fietsenrekken, maar daar staat nog geen datum op. We hebben ook gevraagd om aan de Sint-Jozefskerk fietsenrekken bij te plaatsen. Een algemene klacht is het gebrek aan fietsenstalling met de marktdag, maar er zouden er bijkomen in de Lijnbaanstraat.”
“Keuzes maken”
Toch wordt Oostende als een vrij fietsvriendelijke stad ervaren. “Er is heel lang gesakkerd op de fietsvoorzieningen”, zegt Charles Noppe, “maar nu is het stadsbestuur aan een inhaalbeweging bezig. Ik denk dat de mensen zich vooral daarop concentreren en dat dat die vrij goede score verklaart. Er zijn stappen voorwaarts gezet, bijvoorbeeld het fietspad Nieuwe Koers, waar wij deze week nog een applausactie voerden. Maar er zijn toch nog veel knelpunten, vooral oversteekplaatsen. Een compromis tussen auto en fiets is heel moeilijk. Soms moet je keuzes durven maken. We zijn toch nog een eindje verwijderd van een echte fietsstad.” (HH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier