Korneel Warlop schrijft uniek boek over communicatie
Degelijke communicatie over de kunst van het communiceren? Niet evident, want er bestaat erg weinig bruikbaar materiaal voor. Maar daar komt verandering in. Torhoutenaar Korneel Warlop heeft het boek ‘Het Communicatie DNA’ klaar, dat op 27 mei verschijnt bij Lannoo Campus.
Korneel mag glimmen van trots, want zijn boek staat, trouw aan de ondertitel, vol tips en tricks voor de communicators van vandaag en morgen . Waar hij als amper 37-jarige de mosterd haalt? Hij heeft sinds ruim tien jaar een pak ervaring opgedaan in de communicatiediensten van drie gerenommeerde bedrijven die op internationale schaal actief zijn. Eerst bij verzekeraar AXA België, daarna bij brouwer AB InBev en nu al zo’n vier jaar bij Barry Callebaut, de grootste chocoladefabrikant ter wereld. Hij is er corporate communications director voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Communicatie is hét ambacht van de 21ste eeuw
Je hoeft er Korneel niet van te overtuigen: communicatie is tegenwoordig hot . De interesse in het communicatievak is booming . Maar of het communiceren ook goed gebeurt? En of de inzichten wel juist zijn over waar een communicatieprofessional aan dient te voldoen? Daar heeft de Torhoutenaar méér dan zijn twijfels over.
“Tegenwoordig telt België meer ‘communicatieprofessionals’ dan bakkers, slagers en kappers”
“Tegenwoordig telt België meer ‘communicatieprofessionals’ dan bakkers, slagers en kappers”, zegt hij. “Minstens 50.000. Communicatie is hét ambacht van de 21ste eeuw. Maar het is een zó breed gegeven dat beginners, en helaas soms ook zogenoemde gevorderden, niet weten waar een communicatieprofessional écht mee bezig moet zijn. Plus: de kloof tussen de theorie en de praktijk gaapt gigantisch. De lesgevers aan de onderwijsinstellingen doen weliswaar hun best, maar zijn doorgaans niet met de job van communicatieprofessional vertrouwd en hebben bovendien te weinig efficiënt lesmateriaal. Vandaar mijn boek, want er bestaat weinig gelijkaardigs op de markt. Het Communicatie DNA is geschikt als handboek voor de communicatiestudent, maar is net zo goed een managementboek voor iedereen die professioneel actief is in de communicatie, de public relations of de media.”
Acht experts inzake communicatie aan het woord
Ook de geïnteresseerde leek zal wat aan de schrijfsels van Korneel hebben, want hij heeft het boek in geen geval volgestouwd met dure woorden en hoogdravende theorieën. “Neen, alles is naar ik hoop op een heldere en perfect verstaanbare wijze geschreven”, zegt hij. “Met concrete tips, maar ook niet té concreet, want zoiets is onmogelijk. Communicatie is namelijk maatwerk, afhankelijk van het bedrijf, de instelling of de organisatie waarop ze van toepassing is.”
Korneel laat, naast zijn eigen inbreng en inzichten, in zijn boek acht experts over communicatie aan het woord. Zij bevestigen waar hij ook zelf van overtuigd is: “Werken in corporate communication is een topjob, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Het is heel intens. 24 op de 24 uur, zeven dagen op de zeven, 360 graden. Je moet een beetje masochist zijn, gepassioneerd en een echte people lover .”
In het eerste deel, het meest theoretische, legt Korneel uit wat communicatie precies inhoudt. In het tweede deel verduidelijkt hij aan de hand van anekdotes en vier grote bouwstenen wat een communicatieprofessional precies doet en hoe hij of zij het verschil kan maken voor zijn of haar bedrijf. In het derde en laatste deel schrijft hij vijf grote lessen neer van hoe hij vindt dat een communicatieprofessional tewerk moet gaan. “De kern van de zaak is dat je je job dient te vervullen als een kleine zelfstandige”, zegt hij. “Wees begaan met je bedrijf net als was het van jezelf. Toon dat je er écht om geeft.”
Het Communicatie DNA, 130 blz., Lannoo Campus, 29,99 euro. Info en bestellen: Website Korneel Warlop .
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier