Sven De Ridder Company ziet vliegtuig – ondanks wereldwijde computercrash – toch feilloos opstijgen in Antwerpen
Tradities zijn er om in ere te houden. Midden juli, temperaturen van om en bij de dertig graden, zweet dat van de voorhoofden loopt. Al sinds ‘De Crème Glace-oorlog’ in 2018 zijn dit de omstandigheden waarin de Sven De Ridder Company telkens weer een première weet te organiseren voor hun zomerstuk en dat was ook vrijdag niet anders tijdens de feestelijke première van het nieuwste stuk ‘Hoog in de lucht’. Alsof heren Sven De Ridder en Brik Van Dyck een rechtstreekse lijn hebben met wijlen Armand Pien om ook dat deel elk jaar prima voor elkaar te krijgen. Gelukkig voor alle ruim 800 aanwezigen, beschikte de zaal wel over airconditioning en kon iedereen op een zeer relaxte manier genieten.
Ook Sven De Ridder zelf zag dat het goed was. “Ik ben met een parachute uit een vliegtuig gesprongen en ben geland op een warm bedje van een fantastische lach van het publiek”, vat hij het na afloop met een mooie metafoor samen. Al moest De Ridder wel toegeven dat de avond ook heel anders had kunnen verlopen. “Deze ochtend stond ik op en zag ik dat er een wereldwijde crash was van computers, waardoor zelfs vliegtuigen in het echt niet opstegen. Toen kreeg ik het wel even warm of ons eigen vliegtuig wel zou opstijgen. We zitten natuurlijk in een theateromgeving met ons vliegtuig, dat wel, maar ook wij hangen af van computers en techniek. Dit is ons dertiende stuk en meteen ook onze meest technische productie tot dusver, maar gelukkig is dat allemaal perfect verlopen. Met een dikke pluim ook aan Ive, Jonas en Bart, onze mannen van de techniek. Dat mag toch ook zeker eens vermeld worden.” Dat de voorstelling zelf de nodige elementen als vanouds bevatten, is niets nieuws onder de zon. Wel vernieuwend was dat de officiële première na zes jaar niet meer tijdens de eerste, maar wel tijdens de tweede voorstelling plaatsvond. Brik Van Dyck legt uit. “Tradities zijn er om in ere te houden, maar af en toe mag je er eens van afstappen. Zo hadden we gisteren voor het allereerst een avant-première en dat hadden we bij de Sven De Ridder Company tot dusver nog nooit gedaan. Maar hoewel we dat pas voor het eerst deden, is ons dat eigenlijk wel goed meegevallen. De spanning wordt op die manier zowel voor ons als acteurs als voor onze technische ploeg verdeeld over twee dagen en dat was zeker wel eens welkom.”
Tijdens het stuk zelf, dat voor de eerste keer ooit geen kledijwissels doorvoert tijdens de voorstelling en alle acteurs quasi de volledige voorstelling op de scène staan, volgen we de vijf personeelsleden van het kleine Devliegher Airlines die spontaan besluiten het werk neer te leggen nadat nieuwbakken CEO Nadia Devliegher (Kristel Verbeke) vastbesloten is om de maatschappij – én levenswerk van haar overleden vader – te verkopen aan een Nederlandse holding. Het is purser Percy (Sven De Ridder) die het confidentiële gesprek ‘toevallig’ opvangt en al op het vliegtuig stewardess Lotte (Jasmine Jaspers) alarmeert. Het duurt niet lang voordat piloot Omer (Luc Verhoeven) er lucht van krijgt en ook hij blijkt niet op zijn gemak bij het vooruitzicht op zo’n overname. Omer staat immers dicht bij zijn pensioen en vreest voor een nieuwe Nederlandse CAO die hem die toekomstvisie zou ontnemen. Eenmaal de bemanning met beide voeten op de grond staat, worden ook baliebediende Martine (Linda De Ridder) en bagagist Tanguy (Brik Van Dyck) over de situatie ingelicht. Al blijkt die laatste, in zijn rol van woordvoerder van de maatschappij, toch al op de hoogte te zijn. Iets wat de rest van het personeel maar matig kan waarderen. Toch is iedereen vastbesloten dat er geen enkel vliegtuig meer mag toekomen of landen en moet ook Percy het enkele uren zonder zijn grote liefde Fabio doen. Want zonder purser kan een luchtvaartmaatschappij nu eenmaal niet functioneren. Of was het nu zonder piloot?
Dat Sven De Ridder zelf een grote filmfreak is, weet intussen iedereen wel. Het moest dan ook niet verbazen dat de vliegtuigkomedie nu eenmaal vol zat met verwijzingen naar acteur Tom Cruise en zijn personage Maverick uit de film Top Gun. “Tja, ik ben inderdaad een grote fan van Tom Cruise en ‘toevallig’ is mijn personage dat toch ook wel, zeker? Voor mij staan vliegtuigen altijd gelijk aan Tom Cruise, compleet met muziek en andere verwijzingen. Dat maakt voor mij het plaatje compleet. En dan hoop je misschien wel stiekem dat er een vogeltje de grote plas oversteekt naar Amerika en dat in zijn oor gaat fluisteren, dat zou echt wel mooi zijn moest dat kunnen.” Maar niet alleen Tom Cruise krijgt een rol als edelfigurant. Zo krijgen we tijdens de voorstelling plotseling Kamal Karmach op het beeldscherm te zien en horen we zo nu en dan door de boxen de stemmen van The Joker-baas Fokke Vandermeulen en Kristels man Gene Thomas. En aan de muur van het decor… daar hangen twee mooie foto’s van wijlen Antwerps acteur Frans Van De Velde, die in 2017 overleed en post-mortem de rol van de oude Devliegher kreeg toebedeeld. “Zowel Luc, Sven, Linda als ik hebben heel vaak met Frans samengespeeld en het was eigenlijk Luc die met dat idee op de proppen kwam. We moesten een portret hebben van de overleden, oude Devliegher, baas van de luchtvaarmaatschappij en we waren allemaal direct akkoord. Het maakte ook voor ons persoonlijk de cirkel rond. We hebben heel veel van Frans geleerd, ook. Vooral het amuseren tijdens het spelen. Ook naar tekst toe, hebben acteurs nogal eens de neiging om hun eigen ding te doen. Terwijl Frans er resoluut voor ging om de brochure an sich te lezen, het zo te spelen en dan eens te kijken wat het gaf. Want vaak was die versie al goed genoeg.
Wie de voorstelling met eigen ogen wilt komen bekijken, die heeft tot eind november legio mogelijkheden. ‘Hoog in de lucht’ speelt nog tot 18 augustus in Antwerpen en trekt daarna namelijk traditiegetrouw het hele land door. Ook onze provincie is met het vertrouwde Izegem en het, voor de Sven De Ridder Company, nieuwe Blankenberge vertegenwoordigd in die tournee. “Izegem blijft natuurlijk thuiskomen voor ons. We worden daar altijd zo goed ontvangen dat het ook echt een thuisgevoel genereert”, vindt Brik. “Nu voor het eerst Casino Blankenberge en daar zijn we toch ook zeer blij mee. Dus mensen die er in Izegem niet bij kunnen zijn, hebben ditmaal een extra mogelijkheid in eigen provincie. We kijken er alleszins enorm naar uit om ook daar ons ding te mogen doen. Laat ons zeggen dat Izegem een thuisgevoel creëert en Blankenberge een vakantiegevoel.” Al moeten de West-Vlamingen niet noodzakelijk tot november wachten om de acteurs te zien, want de voorstelling loopt dus nog wel een kleine maand in Antwerpen. Waar met donderdag 15 augustus zelfs een extra voorstelling werd toegevoegd aan de kalender! Een verrassende evolutie, als je weet dat Theater Elckerlyc over ruim 800 plaatsen beschikt en het eerder vooral de voorstellingen in het Fakkeltheater waren die – omwille van de beperkte zaalcapaciteit – extra data nodig hadden. “Een echte primeur is dat niet, want met Prison Party hebben we drie extra voorstellingen kunnen openzetten in Elckerlyc. Maar dat wil misschien wel zeggen dat we iets doen wat mensen raakt, waar mensen echt wel mee bezig zijn en leuk vinden. Dat we de mensen gelukkig maken, ook en daar doen we het voor. Kijk naar onze lentekomedie. Die is deze week in verkoop gegaan en op de openingsdag van de verkoop, zag je klokslag tien uur ineens de eerste tickets al buitenvliegen. Dat is gewoon een heel fijn gevoel. Of we ook met deze productie aan drie extra shows komen in Antwerpen zal moeten blijken, maar de eerste extra voorstelling is dus wel al een feit. Maar moest de vraag naar tickets zo groot blijven, zijn er sowieso nog wel mogelijkheden om links of rechts een extra voorstelling toe te voegen aan de kalender”, maakt Sven duidelijk.
Om af te sluiten, blikken we nog even vooruit naar de komende producties van de Sven De Ridder Company, want ook daar een nieuwigheidje. Dat de Company drie voorstellingen per jaar speelt is ook al heel wat jaren zo, maar voor de allereerste keer werden nu al alle voorstellingen voor de volgende twaalf maanden aangekondigd. Zowel het kerststuk van 2024 als het lente- én zomerstuk van 2025. Brik Van Dyck kadert. “Dat is vooral omdat ‘De coiffeur van het verzet’ wat vroeger is aangekondigd dan we normaal doen. Dat komt omdat het in 2025 tachtig jaar einde van Wereldoorlog II is en veel mensen er ook iets mee willen doen in dat jaar. Terwijl oorlog vooral veel kommer en kwel is en die verhalen meestal ook erg belicht worden, wilden wij vooral heel snel laten weten dat wij iets leuk gaan doen rond die oorlogsperiode. Dat breekt het ook weer wat. Komt er nog eens bij dat het voor de eerste keer in een voor ons nieuwe zaal zal doorgaan en dus moet je mensen ook voldoende tijd geven om de weg naar die zaal te leren kennen.” (PADI & Tom)
Tickets voor de shows in Antwerpen, Izegem en Blankenberge zijn te vinden via http://www.svenderiddercompany.be/.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier