Misdaadauteur Toni Coppers stelt hergeboren Liese Meerhout-boek voor in Oostende: “Het zijn nieuwe boeken geworden”

Toni Coppers was present in onze provincie. (PADI/foto Tom)
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Topauteur Toni Coppers is dezer dagen niet uit onze provincie weg te slaan. Zo signeert hij niet alleen op Boektopia in Kortrijk, maar zakten heel wat lezers zaterdag al af naar Oostende voor de heruitgave van zijn in 2012 verschenen boek ‘Stil bloed’. De vijfde telg uit de Liese Meerhout-reeks werd net als de andere oudere boeken stevig onder handen genomen en voorzien van een nieuw papiertje. “Het zijn niet zomaar heruitgaven, hoor. Het zijn nieuwe boeken geworden die heel goed weergeven hoe Liese vandaag in elkaar zit en niet meer hoe ze toen was of dacht”, legt Coppers uit.

De officiële boekvoorstelling met koffie en cake en afsluitende receptie door brouwerij Omer Vander Ghinste, vond zaterdag plaats in het Vlaams Instituut voor de Zee aan de Slipwaykaai in Oostende. Een speurder van de politie kruisen met de lokale recherche van het zeewezen, een betere combinatie kon de schrijver zich alvast niet voorstellen. “De directeur van het VLIZ wordt trouwens vermoord in dit boek. Het is tot op vandaag nog altijd dezelfde, fijne man en hij heeft het mij nooit kwalijk genomen”, vertelt Toni. “Buiten dat is ‘Stil bloed’ ook om een heel aantal andere redenen een bijzonder boek. Ik ga niet vertellen waarom, omdat ik anders teveel weggeef. Niet alleen van het plot, maar ook van de grote dramatiek die in het boek zit. Je kan stellen dat het een cruciaal boek is in het leven van mijn commissaris Liese Meerhout. Ze heeft op dat moment een vaste relatie met Simon De Vere, een kunsthandelaar die niet alleen naar Oostende gevlucht is om even weg te zijn van Liese, maar ook om in het MuZee een tentoonstelling te helpen organiseren. Liese wil hem absoluut volgen, maar ze kan niet weg met het werk. Tot er een zaak opduikt met een duidelijke link naar Oostende en ze erin slaagt om de zaak in de kuststad te mogen onderzoeken. Dat gaf me de mogelijkheid om nagenoeg het gehele verhaal in Oostende te laten afspelen.” Geen toevallig gekozen plaats. Wie de schrijver al enkele jaren volgt, weet immers dat Coppers een bijzondere band heeft met de stad. “Oostende is inderdaad een stad die ons heel na aan het hart ligt. Onze heel goede vrienden hebben hier een huis waar wij regelmatig logeren en het is een stad die ons allebei heel hard aantrekt. We weten nog altijd niet goed waarom, maar er verschijnt altijd instant een glimlach op ons gezicht als we hier parkeren en die gaat niet meer weg zolang we hier zijn. Daarom is het ook geen toeval dat toen de reeks rond Alex Berger begon, ik hem in Oostende liet wonen. Dat gaf me meteen het perfecte motief om hier regelmatig te zijn om research te doen en de sfeer op te snuiven van de stad. Een mooie stad, waar doorheen de geschiedenis veel schrijvers en kunstenaars hebben gewoond, maar die tegelijkertijd de perfecte combinatie is tussen het wonen in een stad en toch tegelijkertijd met je voeten in het water staan. Dat is echt iets bijzonders.”

Toni Coppers tijdens de lezing. (PADI/foto Tom)

Een boekvoorstelling kan natuurlijk niet plaatsvinden zonder dat de auteur er een stukje uit voorleest en dat was ook in Oostende niet anders. Al stelde zich één praktisch probleempje. In het begin van het boek worden twee Oostendse politieagenten naar de Europalaan geroepen. Daar hebben twee buren geklaagd over veel te luide muziek en zowel de buren als één van de agenten zijn rasechte Oostendenaren. Mét typische tongval. Al leek die tongval geloofwaardig overbrengen toch een brug te ver voor de sympathieke Limburger die al jaren in Antwerpen woont. Gelukkig kon Toni beroep doen op Oostendenaar Jean-Pierre. Hij offerde zich graag op om de Oostendse dialogen voor zijn rekening te nemen en deed dat met verve. We kregen hem nadien niet meer te pakken voor een babbel, maar als Jean-Pierre nog een bijverdienste zoekt, is er zeker nog een toekomst voor hem weggelegd als stemacteur. In het boek zelf wordt naast de directeur van het VLIZ overigens een pop gevonden, die verdacht veel lijkt op die van een onopgeloste zaak drie maanden eerder in Brussel. Werk aan de winkel dus voor Liese Meerhout, die op de koop toe ook nog eens zwanger is, terwijl haar vriend Simon liever geen kinderen van hem ziet rondlopen.

Talrijke boeken van Toni Coppers. (PADI/foto Tom)

‘Stil bloed’ is al het negende oudere werk dat voorzien werd van een grondige make-over. En dat is niet toevallig gekomen, legt de schrijver ons uit. “Een tijdje geleden kwamen er jongere lezers naar me toe die het spijtig vonden dat thrillers in het algemeen over een nogal sombere en dreigende cover beschikten. We moesten toegeven dat ze eigenlijk gelijk hadden. Wij zijn als auteurs immers zo fier op ons werk, dat mensen zich niet moeten schamen als ze dat boek op de salontafel leggen en de personen die in dat salon zitten om dat moment geconfronteerd worden met een gillend persoon of een bebloed mes. Toen is bij ons het idee ontsproten dat de schoonheid die we binnenin die boeken willen leggen, we die ook naar buiten willen laten stralen. Daarop zijn we beginnen nadenken, vooral mijn vrouw Annick en hebben we beslist om de hele reeks niet alleen een nieuwe cover te geven, maar ook inhoudelijk opnieuw na te kijken. Liese is in al die jaren veranderd, ik ben als mens veranderd, maar de maatschappij is ook veranderd. We denken over bepaalde dingen ook lichtjes anders dan tien tot vijftien jaar geleden. Daarom vroeg ik me af of ik daar moest afblijven, of dat ik mijn eigen boeken toch ook lichtjes mocht aanpassen aan de tijd van vandaag. Uiteindelijk waren we het erover eens dat ik geen historische verhalen schrijf en het dus zeker te verantwoorden is om bepaalde zaken een update te geven. Zo schreef ik destijds bijvoorbeeld in de boeken dat Liese één van de weinige vrouwelijke commissarissen was binnen de politie, terwijl dat vandaag de dag al lang niet meer zo is. Zelfs de bewoordingen waarin processen-verbaal vijftien jaar geleden werden opgesteld, strookt niet meer met het heden. We willen dan ook heel graag dat onze boeken de tijd van vandaag weergeven. Daarom hebben we elk boek grondig onder handen genomen en veranderd wat wij vonden dat moest aangepast worden. Dat is een beetje het verhaal achter de hele rebranding.” (PADI & Tom)

Wie graag op de hoogte blijft van de activiteiten rond de boeken van Toni Coppers, kan hem altijd volgen via sociale media. Op Facebook klik je door naar ‘Toni Coppers Schrijver’ en op Instagram naar @tonicoppers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise