Magali Sibille, partner van MENT TV-zaakvoerder Marc Hallez, is een pure West-Vlaamse
Marc Hallez heeft als zaakvoerder van MENT TV in Mariakerke bij Gent méér dan zijn handen vol. Gelukkig kan hij rekenen op de inzet van een sterke vrouw en ook Magali kan rekenen op de hulp van een sterke man. Beiden vullen elkaar dus goed aan. Marc is al 18 jaar samen met Magali Sibille. Deze 43-jarige is een door én door West-Vlaamse. Ze zag het levenslicht in Brugge, groeide op in Eernegem en Jabbeke. Ook voor haar middelbare school was Brugge het toneel. En Magali blijft een band hebben met West-Vlaanderen, want haar ouders François en Lucie wonen in Jabbeke. Marc en Magali wonen in Oost-Vlaanderen, maar ze komen allebei nog heel graag terug naar West-Vlaanderen.
Magali is vergroeid met media. Eerder was ze aan de slag met camera en geluidstas bij o.a. het VRT-nieuws. Later ging ze als media-ondernemer werken. Achttien jaar geleden liep ze Marc Hallez tegen het lijf in het toenmalige VTM-café in Oostende. Marc is ook een West-Vlaming. Hij zag het levenslicht in Torhout en groeide op in Bredene. Marc richtte eerder ‘Tendens’ op voor de regionale omroepen, maakte programma’s met Jan Verheyen, Leen Demaré, Anja Daems, Inge Moerenhout… Beide West-Vlamingen sloegen de handen in elkaar, stonden aan de wieg van één van de eerste themazenders in Vlaanderen (S.televisie) en startten later MENT TV op. Ze kochten daarvoor een gebouw op een industriezone in Mariakerke (Gent). Een jaar geleden opende minister-president Jan Jambon hun gloednieuwe (live-)studio en werd een innovatietraject opgestart, ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap (Vlaio).
We informeerden bij Magali naar haar mooiste moment bij Marc en MENT TV. Ze moest niet lang nadenken. “Ons mooiste project staat los van de media. De dag voor Valentijn 2020 werd onze zoon Emile geboren. Marc was al papa van vier intussen volwassen dochters. Een kleintje als bezegeling van onze liefde was heel erg welkom. Emile is een prachtig pienter kereltje. Z’n lach maakt ons elke dag weer super vrolijk.. ook na een nachtje met wat minder vaste slaap.”
Het gaat heel goed met MENT TV. Hoe kijk jij naar MENT ?
Magali : “Wel, soms heb je dat niet in de hand. We zijn beiden ambitieus en weten dat innovatie en automatisatie de sleutel is van succesvol ondernemen met een Vlaamse themazender. MENT is nationaal actief, in heel Vlaanderen op alle tv-platformen, maar via bv. Proximus ook in Wallonië en via satelliet gericht op Nederland en volledig Europa. We hebben niet de budgetten van een Vier of VTM, maar mensen verwachten wél een nationaal tv-product dat af is. Die wetenschap bijt je met creativiteit. Je wordt aangepord volop in te zetten op innovatie. Dat heeft in deze coronatijden voor gevolg dat nu ook onze innovatieve studio verhuurd wordt voor streaming-opdrachten en opnames voor overheidsdiensten, multi-nationals, maar ook voor KMO’s.. Net door die doorgedreven automatisatie is nu ook een KMO in staat om een bedrijfsproductie te maken tegen een lage prijs. Dat creëert nieuwe opportuniteiten, waar we als ondernemers uiteraard maximaal op inspelen. We zijn meer een technologiebedrijf dan een klassieke broadcaster geworden. Dat voortdurend creëren is een ongelooflijk boeiend proces.”
Wat is je functie binnen MENT ?
Magali : “Vroeger was ik vooral met opnames, montage, ontwerpen .. zeg maar creatieve dingen bezig. Als ik er tijd kan voor vrij maken, blijft dat mijn ‘dada’, maar het nadeel aan groeien is dat je meer bestuurlijk aan de slag moet. In een KMO neem je vele taken op je, maar o.a. het volledige financiële is mijn domein. Ook doe ik de coördinatie van aangeleverde content en reclamespots, ook dat is een serieuze boterham.”
Valt dat te combineren met het recent mama zijn ?
Magali : “Marc en ikzelf zijn al een aantal jaar bezig met het sterk optimaliseren van alles, met als doel toch wat tijd voor onszelf vrij te maken. Dat blijft puzzelen, maar het begint te lukken. Ik probeer echt de combinatie te vinden tussen mama zijn en ondernemen in deze mediawereld. Gemakkelijk is dat niet. Ik wil ook de groei en ontwikkeling van Emile dagdagelijks meemaken. Zo’n bambino is maar één keer klein he.”
Sinds je mama bent geworden, kijk je anders nu naar je job bij MENT TV ?
Magali : “Anders ? Nee. Het moederschap was zeer bewust. Ik heb daar naartoe geleefd. Alles combineren is druk, ja, maar ik realiseer me dat het zo’n voorrecht is om én mama te zijn én professioneel te doen wat ik graag doe, samen met diegene die ik graag zie en omgekeerd. Het is een comfort en geen keuze te moeten maken tussen ambitie en het mama zijn.”
Waar wil je in 2030 staan met MENT TV ?
Magali : “2030… Padi toch.. Dat is een moeilijke vraag. Dat Emile dan 10 is .. dat is een wiskundige zekerheid he. Media evolueren zo snel… Dat we nu zo zouden bezig zijn met het inzetten van onze studio voor bedrijven had ik een jaar terug zelfs nog niet kunnen inschatten. Veel zal afhangen van hoe het publiek ermee omgaat. Ik denk dat alles een én-én-verhaal wordt, dat mensen zich met bv. live-programma’s ook dan nog zullen willen laten verrassen, maar ondertussen ook meer en meer zullen zelf omgaan met wat je hen aanbiedt. Ik denk dat we als themazender technologisch voorop lopen en voortdurend alle evoluties volgen. Volgend jaar bestaat MENT al 10 jaar. Laten we eerst hopen dat we corona in de geschiedenisboekjes kunnen schrijven en dat we die 10 jaar kunnen vieren.” (PADI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier