Liesbeth Roose – afkomstig uit Tielt – staat op het podium in ‘1830’: “’1830’ is groots, maar ook heel klein”

Liesbeth Roose, samen met Charlotte Verduyn uit Brugge © 1830
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Tot en met zaterdag 4 september kan je nog komen kijken naar het musicalspektakel ‘1830’ op het domein van Kasteel De Merode in Westerlo. Naast Charlotte Verduyn uit Brugge speelt ook Liesbeth Roose – afkomstig uit Tielt – mee in deze productie. Ze heeft er zelfs een hoofdrol beet en daar is ze ontzettend trots op.

Haar vader is afkomstig uit Ardooie, haar moeder uit Grimbergen. Intussen woont Liesbeth al vijf jaar in Gent. “Ik heb mijn hartje verloren in het Gentse, en zal daar niet snel meer weggaan. Het is ook net iets dichter bij vele plekken, waar ik moet zijn voor voorstellingen of andere jobs. Aan Westerlo had ik nu natuurlijk nog niet meteen gedacht… Maar Gent voor nu, hoewel Tielt nog steeds als thuiskomen voelt”, bekent Liesbeth, die in 2014 afstudeerde aan het Conservatorium in Brussel. “In 2016 behaalde ik dan mijn lerarendiploma te Brussel en Gent. Ondertussen speelde ik mee in musicals als Assepoester (ensemble, understudy moeder), Beauty and the Beast (Silly Girl, understudy Belle), Blood Brothers (mevrouw Janssens), 40-45 (ensemble, understudy Sarah), Daens (ensemble, understudy Nette). Eind dit jaar zal ik te zien zijn in The Sound Of Music van Deep Bridge. Daarnaast was ik te zien in De Reuzenperzik, Assisen De Kerstmoord, Ed.tv en educatieve voorstellingen (uitgezonderd. Theater!), Kusttheater ’t Colisée, Ze liefden nog lang, Romeo & Julia (Julia, Theater van A tot Z). Sinds 2017 zing ik backings bij artiesten zoals Helmut Lotti en Willy Sommers. In de zomer van 2018 ging ik op cruise met Hans Peter Janssens en Pol Vanfleteren naar het Hoge Noorden. Ik verleende eveneens al mijn stem aan personages in Vaiana, Beauty and the Beast, Mary Poppins en verscheidene Nickelodeon-series, zoals Noobies en The Power Rangers. Ik speelde drie seizoenen in De regel van 3S op Ketnet en een gastrol in Gevoel voor Tumor. In 2018 onthulde ik mijn eerste, eigen muzikale project, Betty.”

Liesbeth Roose.
Liesbeth Roose. © 1830

Wat vindt Liesbeth van de musicalproductie ‘1830’? “’1830’ is voor mij terug ademen. Na zo lang thuis zitten, ploeteren en zoeken naar hoe ik die hele corona-periode mentaal en financieel ging overleven, kan ik nu terug ademen. Die eerste repetitieweek moest ik heel hard wennen aan zo’n groot aantal mensen zien en de drukte om me heen”, bekent Liesbeth. “Maar toen ik zelf ging beseffen hoe hard ik mijn vak heb gemist, kreeg ik een energieboost van jewelste. De goesting om vroeg op te staan en laat wakker te blijven om terug iets te maken, iets te creëren, samen met mijn nieuwe collega’s was enorm groot. ‘1830’ is groots, maar ook heel klein. De podia zijn groot en er zijn veel mensen, maar door het verhaal, de acteurs, de rollen, de onderliggende relaties, de techniek (de koptelefoons die het geluid en de stemmen zo dicht bij het publiek brengen), wordt het toch een intiem stuk. De verscheidene tenten met hetzelfde verhaal, maar beiden vertelt vanuit een ander standpunt (België en de Nederlanden), zorgen voor een nieuwe wind in het Vlaamse theaterlandschap. Het is een totaal nieuw concept, dat leidt tot een finale waarbij alle acteurs ineens samen op het podium staan. De hele avond is één grote climax, waarbij er echt met hart en ziel gespeeld en gezongen wordt. Dat kan ik je verzekeren. En dat alleen maar omdat er een fantastische ploeg op en naast het podium staat. Ik mag mijn twee ‘pollekes’ kussen om hier te mogen deel van uitmaken. En lachen dat we doen.”

© 1830

Staat Liesbeth constant op het podium? “Ik speel Anna, de dochter van Verzetsstrijder André (Lucas Vanden Eynde). Je ziet haar in het eerste deel niet in de Belgische tent, maar in de Nederlandse. Dat omwille van haar ietwat roekeloze, doch goed bedoelde beslissing om als dienstmeid te gaan werken voor Kapitein Vermeer. En oh ja, je voelt de bui misschien al hangen: alle cliché’s worden waar, alle Disneyregisters worden opengetrokken, maar zij wordt verliefd op de Kapitein. Een prachtig liefdesduet, dat in een drama als dit niet mag ontbreken, vertelt al snel hoe beide partijen zich hierbij voelen. In de finale zie je de bezorgdheid en de koppigheid van de jonge Anna. Zij wilt koste wat het kost haar vader en haar kleine broertje, Ketje, tegenhouden om de strijd aan te gaan met Nederland. Na het verlies van haar moeder, heeft zij alleen maar de angst om de rest van haar gezin te verliezen in ‘Het verzet’. En natuurlijk niet te vergeten, haar grote liefde, die aan de andere kant vecht. Anna is moedig en strijdvaardig, maar ook zorgzaam, openhartig en hier en daar ook wat humoristisch. Ik mag fier zeggen, dat ik deel uitmaak van de hoofdcast. Je zal Anna veel op het podium zien verschijnen”, besluit Liesbeth. (PADI)

Tickets & info: www.1830.be – De laatste voorstellingen zijn op donderdag 2, vrijdag 3 en zaterdag 4 september. Start stipt om 20 uur, einde voorzien om 23.30 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise