Leen Dendievel speelt mee in ‘Achter De Schermen’: “Als mensen worden geraakt, is dat voor mij voldoende”
Theatermaker één zee stelt de eersteling ‘Achter De Schermen’ voor met de sterke cast Carry Goossens, Frans Maas, Erik Goris, Ann De Winne, Eve Van Avermaet én Leen Dendievel. Het stuk is een bewerking van The Dresser van Ronald Harwood, een stuk over liefde, humor, over de absolute toewijding en over triomf.
Leen is voornamelijk bekend van haar rol als ‘Kaat’ in ‘Thuis’, finalist in “Dancing With the Stars” in 2018 en je zag haar ook regelmatig op de bühne in Theater Aan De Stroom, Het Prethuis, Uitgezonderd, De Sven De Ridder Company… Daarnaast kent het publiek haar vooral als schrijfster van de bestsellers ‘Asem’, ‘Georges en Rita’ en ‘Brief aan mijn kind’. Daarmee tourt ze doorheen cc’s en scholen onder de hashtag #ontheroadformentalhealth. Maar vanaf vrijdag 10 november tot en met zondag 3 december speelt Leen mee in ‘Achter De Schermen’.
Je blijft maar bezig. Wat vind je van deze productie? Een nieuwe uitdaging?
Leen: “Heel tof! Ze kunnen nog eens stukken van onder het stof halen. Het is geen komedie, wat ik al jaren doe. Het is een repertoirestuk. En ten derde is het al lang geleden dat ik nog eens met Carry en Frans op het podium stond. Dat is dus wel heel fijn.”
Hoeveel jaren is dat al geleden? Heb je daarvan een idee?
Leen: “Oei, mét Frans… amaai… dat is wel een goede vraag. Ik denk sinds 2013. En met Carry, 12 jaar geleden. Toen speelden we ‘Als De Kat Van Huis Is’. Met Frans stond ik op het podium tijdens ‘Black Comedy’.”
Moest je lang nadenken of je al dan niet zou meedoen?
Leen: “Toen Anne en Frank mij vroegen, zei ik vlug ja, omdat ik het charmant vindt dat er weer repertoiretoneel naar buiten wordt gebracht. Het stuk én de rol spraken mij aan. Dat zijn natuurlijk de voorwaarden die in mijn hoofd zitten.”
Er wordt constant gepraat over een repertoirestuk en dat dit goed verkoopt, maar de meeste mensen houden toch het liefst van komedie. Juist toch?
Leen: “Als de mensen worden geraakt op welke manier dan ook, een traan, een lach, een erkenning, dan is dat voldoende. Het is ook een openheid om zo van die stukken te leren kennen en andere verhalen. We gaan ervan uit dat mensen het liefst lachen, maar de mensen worden in het algemeen graag geraakt.”
Zal het een moeilijk stuk zijn om voor te bereiden, om te repeteren?
Leen: “Op vraag van Garry en Frans heb ik wel de draaischijf gelezen. Ze stelden dat voor en ik heb dat gedaan, omdat ik toch een beetje mee moet zijn. Het is een andere tijd hé. Ik ben 40 jaar. Ik vind het heel interessant om te weten wat een toneelmeester in die tijd deed. Met welke attributen er werd gewerkt. Ik vind het tof om eens in die tijd te kunnen vertoeven qua kledij, enz. We spreken er voldoende over tijdens de repetities. Hoe zit het met dit stuk. Wat wordt er dan gezet, enz?”
Vooraleer je ja zei, deed je ook navraag wie er nog op de scène zou staan?
Leen: “Ik ga daar eerlijk in zijn: natuurlijk! Ik wil met degelijke mensen spelen, maar ook met fijne mensen. En als die combinatie goed zit, dan is het JA.”
Wat staat er nog op uw programma voor de komende weken en maanden?
Leen: “Er komt op donderdag 26 oktober een boek ‘De Zin Van Een Kind’ uit en daarna doe ik heel wat lezingen. Dan is er ook Boektopia, enz. En alles wat erbij komt, komt erbij. Ik ben altijd bezig, maar ik neem ook wel nog eens vakantie hoor.” (PADI)
‘Achter De Schermen’ speelt in de Rode Zaal van het Fakkeltheater in Antwerpen van vrijdag 10 november tot en met zondag 3 decmber. Tournee 2024:www.huubcolla.be – Info:www.eenzee.be – www.leendendievel.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier