Koen De Smet start met nieuw project ‘Benny Smetteloos’ tijdens een showcase in Veurne: “Ik zing niét over Benny Neyman als artiest, wél als vriend!”
Op donderdagavond 11 april organiseert Koen De Smet een showcase ‘Benny Smetteloos’ op een locatie in Veurne. Op dit event voor enkel organisatoren en genodigden zingt Koen liedjes van zijn overleden vriend Benny Neyman. Koen De Smet en Nathalie Brys van The Music Office uit Nieuwpoort hadden een heel speciale band met deze Nederlandse artiest, die in februari 2008 aan kanker overleed en dit op maar 56-jarige leeftijd. Vanaf 30 juni toert Koen rond met ‘Benny Smetteloos’. Je zal zijn nieuw concept niet enkel op festivals zien, maar ook in theaterzalen, kerken én zelfs op parkconcerten.
Benny Neyman was één van de grootste Nederlandse artiesten. Met 25 albums, 20 theatershows en doortochten op o.a. ‘Het Schlagerfestival’ was hij één van de actiefste artiesten van zijn generatie. In ons land was hij bekend als de zanger van ‘Waarom Fluister Ik Je Naam Nog’, ‘Ik Weet Niet Hoe’, ‘Vrijgezel’… In december 2023 bracht Koen De Smet uit Nieuwpoort een nieuwe single ‘Benny’ uit. Dit pakkend én emotioneel eerbetoon aan Benny Neyman sloeg aan. Dat is zelfs een uniek gebeuren, want in het testament van Benny Neyman stond vermeld dat er niets met zijn eigen songs mocht gebeuren. En toch brengt Koen nu ‘Benny Smetteloos’ uit. De reden? “In de jaren negentig was iedereen fan van rockgroepen, maar dat was ook de glorieperiode van ‘Op Volle Toeren’ en in ons land ‘Tien-om-te-Zien’. Zelf had ik al altijd een boontje voor Benny Neyman. Zijn Griekse stijl en eigen teksten spraken mij aan. In die periode was ik ook begonnen met mijn eigen klein artiestenbureau. Ik ging eens naar één van zijn optredens kijken. Later mocht ik Benny een keer boeken in ons land. Ik sprong ook eens in als trompettist”, zegt Koen. “Ik mocht dan eveneens een band in ons land samenstellen, want dat was gemakkelijker dan met die Nederlandse band te moeten werken wanneer hij in ons land kwam optreden. Het groeide verder naar een samenwerking qua boekingskantoor, manager tot zelfs privé. Ik was kind-aan-huis bij hem en bij zijn man Hans Van Barneveld in Soesterberg. Ook nu nog heb ik een goede band met Hans, die nu in Amsterdam woont. Op het einde had ik méér contact met Benny op privé vlak dan op commercieel vlak. Na zijn overlijden werden zijn liedjes niet meer gedraaid. De reden? Hans Van Barneveld, dé man van Benny, liet dat immers niet toe. Benny Neyman is immers een gepatenteerde naam en daar mag je dus niet zomaar iets mee doen zonder toestemming. Hij gaf nog aan niemand de toestemming om iets ermee te doen. Deze belofte deed Hans op het sterfbed van Benny en dat stond trouwens ook vermeld in zijn testament. Vandaar dat andere artiesten niets uitbrengen van deze overleden zanger en het altijd stil blijft rond de muziek van Benny Neyman.”
De band van Koen en Nathalie met Hans – de man van Benny – bleef sterk. In volle coronaperiode schreef Koen een lied over zijn vriend Benny. “We reden daarmee naar Nederland. Hans was zo blij van ons te zien, want eindelijk kwamen zijn ‘echte vrienden’ eens langs. Ik ging Hans verrassen met mijn single ‘Benny’, maar toen hoorden we daar een ander verhaal. Hans vertelde dat hij net nog een bekende musicalmaker de deur had gewezen, die kwam vragen om een musical rond Benny Neyman te maken. We waren geschrokken”, zegt Koen, waarna Nathalie aanvult: “We zeiden aan Hans dat we een verrassing voor hem hadden. We lieten dat liedje toch horen en er schoten tranen in zijn ogen. Hans vroeg wat ik ermee zou doen. We zeiden niets speciaal, dit was persoonlijk. Maar hij zei: dit kan je niet in de kast laten liggen. Ja, wat zouden we daarmee doen? Eén song uitbrengen, dat is leuk, maar naar de buitenstaanders toe? Die hebben daar geen boodschap aan. Hans zei dat Koen talent had en dat hij daar iets inzag. Ik begreep het niet meer, want vijf minuten eerder zei Hans dat hij een bekende musicalmaker de deur had gewezen die kwam vragen of hij een Benny Neyman-musical mocht samenstellen. En nu kregen wij zo’n antwoord. Hans zei: hoe kan ik uitleggen dat Koen dat wél mag doen en Joop van den Ende niét! Uitleggen? We begrepen het. Ik zei: gewoon, zeg de waarheid. Wij hadden een heel goede band met Benny. Koen was zijn manager, was zijn orkestleider, én privé waren we heel close. Hoe diep kan je gaan om te zeggen dat dit het échte verhaal is? Zit daar voor ons iets commercieel achter? Neen, het komt vanuit het gevoel. Hans zei: één iets moet je beloven. We gaan Benny Neyman zijn naam niet verneuken!”
Koen: “Dat is ook de reden waarop er geen Benny Neyman op de affiche staat. Ik zing immers niet over de artiest, wél over mijn vriend. Over mijn allerbeste kameraad. Het project heet ‘Benny Smetteloos’. We kozen samen voor deze naam. Ik verwijs naar mijn vriend ‘Benny’ en ook mijn naam ‘SMET’ komt erin voor. Ik heb het talent van Benny niet. Ik kom wel mijn belofte na tegenover Hans dat ik iets moois ervan zal maken. Natuurlijk zing ik liedjes van Benny of liedjes waar Benny aan meeschreef, maar in de toekomst maak ik composities in de stijl van Neyman. Niet altijd Grieks, maar liedjes met een body. “ Nathalie knikt en besluit: “Benny was een heel groot voorbeeld voor Koen”. Hij brengt al zijn bekende songs, ook enkele medley’s. Alles wordt in een nieuw jasje gestoken. Koen werkt met een live orkest, net zoals Benny. Hij focust zich niet enkel op theaters, maar we trekken ook naar festivals, kermissen, zalen, feesttenten, enz. Wees maar gerust, over dàt project zal je nog veel vernemen. In de toekomst brengen we ook een nieuw liedje ‘Blijf Gewoon Jezelf’ uit. Dit waren de woorden die Benny altijd tegen Koen zei. Mijn man zou wel eens durven zweven, maar Benny hield hem met die woorden met zijn beide voeten stevig op de grond.” (PADI)
Spreekt ‘Benny Smetteloos’ je aan voor je organisatie? Dan kan je nu al contact opnemen met The Music Office, 0474 67 79 18 (Nathalie Brys) – www.themusicoffice.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier