Gedurfde interpretatie van ‘Hamlet’ verrast premiérepubliek in Fakkeltheater in Antwerpen

Mike Wauters, Michiel De Meyer en Leendert De Vis. © PADI/Sandro
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Op vrijdagavond 4 april ging de vernieuwende versie van ‘Hamlet’ van William Shakespeare in première in de intieme Zwarte Zaal van het Fakkeltheater. Deze gedurfde en unieke bewerking van Shakespeare’s meesterwerk, in een gloednieuwe versie van Tom Slosse en Mike Wauters, verraste het publiek met een spectaculaire mix van grotesk en fysiek theater. De drie acteurs – Michiel De Meyer als Hamlet, Leendert De Vis als Guildenstern en Mike Wauters als Rosencrantz – maakten indruk met hun energieke en fysieke spel.

Bij binnenkomst werd de toon van de voorstelling meteen gezet. De Zwarte Zaal was volledig ingepakt in transparant plastic zeil, wat een sinistere sfeer opriep die het publiek onmiddellijk in de ban hield. De ruimte leek klaar voor een dramatische confrontatie uit het misdaadmilieu, alsof er elke moment een afrekening zou plaatsvinden in een eigentijdse folterruimte. Dit onheilspellende decor, in samenwerking met de fysieke en krachtige acteerprestaties van de drie hoofdrolspelers, droeg bij aan de ijzingwekkende spanning die de voorstelling doordrong. Regisseur Jaak Lema, die al jaren droomde van een eigen versie van ‘Hamlet’, heeft samen met decorontwerper Marnik Baert een totaal vernieuwende interpretatie gecreëerd die niet alleen het klassieke werk respecteert, maar het ook op verrassende wijze herinterpreteert. ‘Hamlet’ wordt door Lema, Slosse, en Wauters een gedurfde oefening in grotesk theater, waarin klassieke elementen op indrukwekkende wijze worden gemengd met moderne, theatrale keuzes. De acteurs brengen een vernieuwende energie en intensiteit die de toeschouwers uitdaagt om het stuk vanuit een geheel ander perspectief te ervaren.

Korte inhoud: Wat doet de prins van Denemarken in godsnaam in een verlaten abattoir? Waarom die sinistere muziek? ‘Hamlet’ is, sinds de moord op zijn vader, zichzelf niet meer. Hij is verbitterd. Verzuurd. Zichzelf verloren in een machtsstrijd. Hij zint op wraak. Is het pure waanzin of is het een subtiel gecoördineerde aanval? Alle middelen zijn goed om koning Claudius te ontmaskeren. Zelfs als hij daar zijn twee snobistische vriendjes, Rozencrantz en Guildenstern, als lokaas voor moet gebruiken. Te zijn of niet te zijn? Dat is de vraag, maar verre van het antwoord… (PADI – foto’s Sandro)

Te zien tot Pasen 20 april in het Fakkeltheater in Antwerpen. Info en tickets: www.fakkeltheater.be

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise