Floris Devooght uit Hulste debuteert als regisseur in ‘Robin Hood & Ik’
Al enkele jaren volgen we de carrière van Floris Devooght op de voet én dit vanaf zijn studies in Nederland. Deze gedreven jongeman is afkomstig uit Hulste, maar verblijft de laatste tijd vooral in de regio Kortrijk. Zelf woont hij in Antwerpen, waar er heel wat theatervoorstellingen zijn en waar hij zich op dat vlak zeker en vast kan uitleven. Met ‘Robin Hood & Ik’ debuteert Floris als regisseur en Helle Vanderheyden als choreografe. Floris en Helle vormen een sterk team, omdat ze kritisch durven kijken naar elkaars werk om samen tot het beste eindresultaat te komen. We sloegen een babbel met het duo.
Hoe hebben jullie zich voorbereid op de repetities?
Floris: “Ik las het script zo’n acht keren en analyseerde het ook grondig. Door het veel te lezen, kreeg ik beelden binnen. Ik haal de inspiratie niet van buitenaf, maar uit het stuk zelf.”
Helle: “Als choreograaf was het extra uitdagend omdat ‘Robin Hood & Ik’ volledig nieuw was. Toen ik begon met choreograferen waren er geen uitgewerkte tracks. Ik wist dus niet hoe de muziek uiteindelijk zou klinken. Dat is bijzonder, maar het maakte het ook spannend.”
Floris: “Het zorgde ervoor dat we veel vrijheid hadden met de muziek. Tijdens het repetitieproces konden we vragen aan componist Ad om de muziek korter of langer te maken, waar nodig.”
Op weke manier hebben jullie een stempel op de voorstelling kunnen drukken?
Floris: “Ik ben vanuit het script vertrokken, maar ik heb de acteurs ook laten improviseren rond de scènes. Samen zijn we op zoek gegaan naar verschillende manieren, waarop we met de tekst konden omgaan. Zo ontdekten we dat het in ons geval beter voelde om heel wat teksten van Jan Zonder Land en de Sheriffin van Nottingham te verwisselen.”
Helle: “Om de choreografieën te maken, ben ik altijd vertrokken vanuit het verhaal. Het zijn niet louter pasjes. In de pasjes kan ook worden geacteerd. Hier kwam mijn ervaring als actrice goed van pas.”
Verliepen de repetities zoals verwacht?
Helle: “Zeker en vast. Wij zijn heel tevreden over hoe het is verlopen. Vanaf dag één heb ik heel praktisch gedacht. Bijvoorbeeld: in ’t begin hadden we geen decorstukken om mee te repeteren, maar dan ben ik in het magazijn van Deep Bridge gedoken om te zoeken naar zes rijdende dingen die als boekenkasten konden dienen.”
Floris: “Het is inderdaad goed verlopen met hier en daar de nodige stress. Voor mij was het wennen, omdat je als regisseur het aanspreekpunt bent voor alle departementen. We zijn op een punt gekomen waarop ik het kan loslaten en alle puzzelstukken in elkaar kunnen vallen. Het is nu aan de acteurs om wat we hebben gedaan in de repetities te vertalen naar het toneel.”
Hoe zag zo’n repetitiedag in het theater eigenlijk eruit?
Helle: “We oefenden voor ’t eerst met de echte decorstukken. Alle scène-overgangen hadden we al geoefend, maar we moesten nu kijken hoe alles verliep op het toneel en dat is echt wel spannend. Floris en ik hebben beiden een ‘problem-solving mindset’. We wisten dus zeker dat het allemaal goed zou komen.”
Floris: ”Dat klopt. In het theater werkten we ook nauw samen met de mensen van licht, geluid en techniek. Doordat die departementen pas dan samenkwamen, konden we voor het eerst de special effect oefenen. Ik was zo benieuwd, maar had er alle vertrouwen in.”
Wat zijn de volgende projecten in jullie agenda?
Helle: “Voor mij staat de ‘Winterrevue’ in mijn agenda. Ik moet eerlijk zeggen dat choreograferen me echt ligt. Ik hoop dat er in de toekomst nog zo’n kansen komen.”
Floris: “Hetzelfde hier, ik hoop nog veel te mogen regisseren. De dag na de première van ‘Robin Hood & Ik’ begon ik al als regieassistent met de preproductie van ‘The Sound of Music’. Daarna staat de hernieuwing van ‘MAMMA MIA!” snel voor de deur.” (PADI & DB)
‘Robin Hood & Ik’ speelt vanaf 23 oktober 2021 in Trixxo Theater Hasselt én vanaf 29 oktober 2021 in Stadsschouwburg Antwerpen. Info en tickets voor deze voorstellingen vind je op www.deepbridge.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier