Brandende Jeanne d’Arc krijgt hele tribune stil tijdens première nieuwe Historalia-musical in Westerlo

De hoofdcast. © PADI/Tom
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Temiddent in de Vlaojnders, een beetje weggestokn tessen de sparrebossn, ligt er een klein derpke… Menig West-Vlaming kan het bekende nummer van Ivan Heylen over zijn wilde boerendochter feilloos meezingen alsof ze haar zelf gekend hebben. Maar rond de periode van 1412 leefde in Frankrijk, nabij het plaats Domrémy, een al even wilde boerendochter: Jeanne d’Arc. Amper dertien was ze, toen ze in haar hoofd stemmen van boven hoorde en ze haar roeping aanhoorde om de oorlog tussen de Fransen en de Engelsen te stoppen tijdens de Franse Burgeroorlog en de honderdjarige oorlog tussen beide landen. De maagd van Orléans, zoals haar bijnaam luidde, was vastbesloten Frankrijk te bevrijden en werd een nationale heldin in het land. Tot… ze in Rouen veroordeeld werd tot de brandstapel en een verschrikkelijke dood stierf. Meer dan 600 jaar later, brengen prins Simon de Merode en Historalia, het verhaal de komende weken opnieuw tot leven in een gloednieuw musicalspektaktel aan het kasteel de Merode in Westerlo.

De hoofdrol van het stuk is weggelegd voor actrice Lotte Stevens, vandaag de dag bij het jongere publiek bekend als de nieuwe Mega Mindy. Al was van die jeugdheld weinig sprake, afgaand op de ijzersterke manier waarop ze de rol van Jeanne d’Arc neerzette. Ze komt al vrij snel in contact met Jean de Metz, een rol weggelegd voor acteur Pieter Jan De Paepe en amper een jaar geleden ook al te zien in de Historalia-musical ‘Damiaan’. “Ik ben zo dankbaar dat ik er opnieuw bij mag zijn”, reageerde een tevreden Pieter Jan na afloop. “Het is intussen mijn derde Historalia-productie, waarvan mijn tweede als First Cast en ik moet zeggen dat het weeral zo fijn was om te doen. De voorbereidingen zijn loodzwaar geweest, maar het is een zegen om dit weer te mogen doen met zo’n fijne bende. Iedereen hangt zo goed aan elkaar, dat het bij momenten voelde alsof we een voetbalploeg waren die elkaar tijdens de rust oppepte om er ook na de pauze weer vol tegenaan te gaan. Want voor egotrippers is bij Historalia geen plaats. Iedereen ondersteunt elkaar en er is een groot respect voor iedereen die op de scène staat. Niet alleen voor de hoofdcast, trouwens, maar ook voor het ensemble. Zij staan wat minder op de voorgrond, maar zijn ook voortdurend in de weer om te dansen, vechten, springen en ga zo maar door. Dat mag toch zeker ook eens vermeld worden!” Hoewel De Paepe een zichtbaar tevreden indruk naliet na de première, vergeet hij ook de reis ernaartoe niet. “Het is bij momenten inderdaad best pittig. Een voorstelling van twee keer een uur en een kwart is al niet niks en zeker niet als je zoals Lotte eigenlijk nooit van de scène af bent. Voor ons als acteurs was het soms echt een kwestie van te leren doseren. Kijk naar de scène die zich zogezegd in Parijs afspeelt. Die is loodzwaar, maar meteen daarna moeten Lotte en ik al een intiemer duet zingen. Doseren en sparen zijn daar dan echt wel de kernwoorden. Ik ben misschien niet helemaal objectief omdat ik zelf meespeel, maar ik durf te stellen dat het echt weer een fantastische productie is geworden waar ik als bezoeker ook zeker mijn petje voor af zou doen. En dat, dat mag ook eens verteld worden, in amper drie weken tijd. Want ja, van muziek, dans, techniek, scenario tot vuurelementen, alles werd in amper drie weken tijd in elkaar gebokst.”

© Tom

Toch slaagde regisseur Luc Stevens erin om ook deze keer een topproductie uit de grond te stampen. Met opvallende rollen voor onder meer de doorgewinterde acteurs Jos Dom en Erik Goris. Goris speelt in het stuk de rol van bisschop Pierre Cauchon en zagen we voor het eerst in de geschiedenis ook zingen. “Ik moest toch twee keer nadenken toen Luc mij vroeg om de rol van bisschop op mij te nemen in een musical. Tot hiervoor had ik immers nog nooit gezongen. Maar gelukkig kon ik rekenen op een goede zangcoach, waardoor ik het er hopelijk toch redelijk vanaf heb gebracht”, weet Erik. En terzijde, dat deed hij zeker. Goris stond er en het was hem zeker niet aan te geven dat hij tot hiervoor nog nooit musical had gezongen. Qua achtergrond, moest hij dan weer niet onderdoen. “Ik heb in het verleden ook al ‘1830’ en ‘Marie-Antoinette’ gezien van hen en daar was ik toch telkens weer diep onder de indruk van. Het verhaal van Jeanne d’Arc was mij bekend en naar aanleiding van deze musical ben ik er mij nadien ook nog wat in gaan verdiepen, maar ook voor mensen met minder voorkennis hoeft dat zeker geen obstakel te zijn. Wij goed oplet tijdens de voorstelling, krijgt in een notendop precies uitgelegd hoe het verhaal precies in elkaar zit. Met dank aan Jef Hoogmartens, die het scenario ook op die manier heeft geschreven, zodat het voor elke bezoeker duidelijk wordt waar het verhaal om draait.”

© Tom

Naast regisseur Luc Stevens en scenarist Jef Hoogmartens, zijn ook de muziekschrijvers niet te onderschatten in deze productie. “Een musical staat of valt met liedjesteksten en het script, dat is het begin. Maar iémand moet die natuurlijk wel eerst schrijven”, hoorden we na afloop bij acteur en zanger Jelle Cleymans. Terwijl Sam Gevers opnieuw de muziek voor zijn rekening nam, zorgde Cleymans immers voor de liedjesteksten. Niet zijn eerste ervaring met het schrijven van musical, want ook voor de musical Red Star Line schreef hij al de songteksten. “Ik moet toegeven dat ik de voorbije twee jaar inderdaad wel bijzonder veel geschreven heb. En toch heeft ook mijn dag maar vierentwintig uur, hoor. Eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat de songteksten voor dit stuk eerder tussendoor zijn geschreven, maar ik durf te vermoeden dat mensen dat niet hebben gemerkt. Want hoewel het wat tussendoor gebeurde, is er wel bijzonder hard aan gewerkt. Je mag je echt voorstellen dat we met z’n allen aan een keukentafel zaten, veel ideeën hebben geschreven, anderen hebben geschrapt en er nog eens zoveel bedacht hebben. En plots staat hier een voorstelling waar wij bijzonder fier op zijn. Het pleit ook voor prins Simons de Merode dat hij opnieuw jonge mensen de kans geeft om zoiets waar te maken. Dat doet mij alleen maar besluiten dat wij er enorm gelukkig om mogen zijn.” Hoewel het thema van Jeanne d’Arc bij de meesten wel bekend in de oren klinkt en bij momenten erg zwaarwichtig is, wordt de musical ook doorspekt met de nodige humoristische elementen. “Dat moet ook, vonden wij. Theater is geen film. Je kans als acteur niet de hele tijd in dat zware thema blijven, dan wordt het te zwaar. Daarom hebben we getracht om er inderdaad wat lucht en humor in te steken. En ondanks dat… hoorde ik wel een speld vallen als Jeanne dan op het einde effectief op die brandstapel belandde. Ik voelde op dat moment dart ook bij de toeschouwers het besef kwam dat, hoewel wij het hier als musical brengen, het wel écht gebeurd is. Er is destijds écht een jong meisje levend verbrand in Frankrijk.”

© Tom

‘Jeanne d’Arc’ speelt nog tot en met 7 september in kasteel de Merode in Westerlo. Volgend jaar, in augustus 2025, is het dan weer opnieuw aan het kasteel van Wijnendale in Torhout te doen. Dan brengt de producent er voor de tweede maal de musical ‘1830’ op de planken. Ideaal voor wie het toen gemist heeft, of het gewoon nog eens opnieuw wilt beleven. Wie er welke rol zal krijgen, is tot hiertoe nog niet bekend. Maar na twee producties in de hoofdcast, heeft acteur Pieter Jan De Paepe de smaak alvast wel te pakken. “’1830’ was mijn eerste productie voor hen, toen nog als alternate. Of ik er opnieuw bij zal zijn, zal je me later moeten vragen, vrees ik. Maar ik heb zeker al laten weten dat mijn interesse er absoluut is! We zullen zien. Het zou alleszins fijn zijn!” (PADI & Tom)

‘Jeanne d’Arc’, met onder meer Lotte Stevens, Pieter Jan De Paepe, Erik Goris, Floris Devooght, Steven Colombeen, Helle Vanderheyden, Pauline Joris, Jos Dom, David Cantens, Neel Hannes en Frank Hoelen, speelt nog tot en met 7 september in Westerlo. Tickets en info zijn te vinden via https://www.historalia.be/jeanne-darc/

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier