De druk op de Vlaamse Regering om de autoweg E403 tussen Brugge en Roeslare te verbreden met een derde rijstrook, neemt toe. Na ondernemersvereniging Voka hebben drie West-Vlaamse parlementsleden minister Annick De Ridder het vuur aan de schenen gelegd: Roeselarenaar Immanuel De Reuse (Vlaams Belang), Kortrijkzane Nawal Maghroud (Vooruit) en Bruggeling Jasper Pillen (Open VLD).
Vlaams minister Annick De Ridder (N-VA) heeft een studie besteld om het probleem aan te pakken. Maar dat betekent niet dat de werken snel zullen uitgevoerd worden. Vlaams parlementslid Jasper Pillen (Open VD) hoopt dat de eerste spadesteek nog deze legislatuur – dus binnen de vier jaar – zal kunnen gegeven worden.
Economische noodzaak
“De aanleg van een derde rijvak op de E403 tussen Brugge en Roeselare is al langer een economische noodzaak voor de provincie West-Vlaanderen. De files, zeker in de richting van Roeselare naar Brugge, nemen jaar na jaar toe. Dagelijks, en zeker bij ongevallen, staat het verkeer stil”, aldus Jasper Pillen.
De Brugse politicus hekelde de ellenlange procedures. In het bijzonder vroeg Jasper Pillen naar de intenties van de Minister aangaande het stuk van de E403 tussen de verkeerswisselaar met de E40 en de Chartreuse, een stuk waar elke ochtend files staan.
Twee jaar
De Minister antwoordde dat in de studieopdracht de zone aan bod zal komen en dat ze daarenboven “vandaag planologisch het minst risicovol lijkt” en dat Vlaanderen die zal “naar voor schuiven om op het terrein snel een aanvang te kunnen nemen”.
Vlaams parlementslid Immanuel De Reuse (VB) laakt dat die nieuwe studie twee jaar zal in beslag nemen: “Dat betekent dat de beslissing pas in 2027 valt. En dan moet alles nog aanbesteed worden en de werken uitgevoerd worden. Kan dat niet sneller?”
Volgens minister Ann De Ridder (N-VA) gaat de nieuwe studieopdracht breder dan de vorige: “Ze speelt in op de steeds groter wordende congestie op de E403 in beide rijrichtingen. De onderzoekszone werd daarom uitgebreid tot en met Roeselare Haven. Eerdere studies maakten geen afweging van de volledige kosten en baten, de verkeersveiligheid en de Europese richtlijnen.”
Klaverblad
Die argumentatie kan op weinig begrip rekenen van Immanuel De Reuse (VB) en Nawal Maghroud (Vooruit): “Als die derde rijstrook er eindelijk is, zal er nood zijn aan een vierde rijstrook.”
Annick De Ridder (N-VA) wil een robuuste studie en ziet een lichtpunt: “De aanpassing van het traject ter hoogte van het klaverblad van de E403-E40 en de zone in de Chartreuse in Brugge zullen sneller kunnen gerealiseerd worden, omdat dit deel planololgisch minder risicovol is.”
Frustrerend
Ook Xavier Vanneste, voorzitter van ondernemersvereniging Voka regio Brugge, laakt het feit dat de bereikbaarheid van Brugge onder grote druk staat: “Wie dagelijks pendelt op de E403 of E40 weet hoe frustrerend de verkeerssituatie is. Voka West-Vlaanderen vraagt daarom met aandrang om de aanleg van een derde rijstrook tussen Brugge en Roeselare.”
“We zijn alvast tevreden dat de Vlaamse regering de derde rijstrook op de E403 heeft opgenomen in het Regeerakkoord en de beleidsnota’s. Hopelijk blijft deze ambitie deze legislatuur geen dode letter”, stelt Xavier Vanneste.