“Genieten van elke kilometer”: de GT-categorie blijft ook in Ieper het grote publiek aanspreken

Pieter-Jan Michiel Cracco kiest bewust voor een Porsche. (foto DM) © MARES DAVID
Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

De komst van de R5-wagens heeft vanaf het seizoen 2012 het wedstrijdbeeld in de rallysport volledig veranderd. De R5’s zijn de koninginneklasse geworden in zowat alle kampioenschappen en zowel deelnemers als publiek kunnen deze snelle bolides appreciëren. Er zijn echter een deel piloten die bewust voor een alternatief kiezen en niet de zoveelste R5-wagen in de rij aan de start willen brengen.

De keuze voor een Porsche 997 GT3 of een Alpine A110 uit de GT-categorie is dan een keuze van het hart want de GT’s worden ieder jaar opnieuw beperkingen opgelegd en een overwinning of dichte ereplaats zit er al lang niet meer in.

Tiental Porsches

Met een tiental Porsches en enkele Alpines op de deelnemerslijst kan het grote publiek zich opmaken voor een leuke strijd tussen gerenommeerde piloten. Patrick Snijers, de meest succesvolle rallypiloot in België, komt dit jaar aan de start met een Porsche 997 GT3 in de kleuren van Stock-Depot. Dankzij de jarenlange vriendschap met Wim Soenens kon Patrick Snijers Wim overtuigen om een Porsche 997 GT3 aan te schaffen. Het talent van Snijers, het mooie lawaai van de zescilindermotor en de felle decoratieve kleuren van de wagen zorgden ervoor dat Snijers al snel opnieuw de lieveling van het rallypubliek werd.

Timothy Van Parijs is al van 2006 actief met een Porsche in de GT-categorie. De Oost-Vlaming was zowat de eerste in België die geloofde dat een Porsche publicitair zeer interessant was en daarenboven heel wat meer rijplezier bezorgde aan de piloot. Het is om die reden dat Van Parijs zowat de referentie is in het GT-gebeuren. Wie de GT-categorie wil winnen moet sneller zijn dan Van Parijs.

West-Vlaamse inbreng

Tuur Vanden Abeele, Melissa Debackere, Pieter-Jan Michiel Cracco en Chris Vandamme zorgen voor de West-Vlaamse inbreng. “Ik koos in 2021 bewust voor de funfactor en de keuze van mijn hart was dan ook de Porsche. Ik weet dat ik met die wagen geen rally’s zal winnen maar we genieten van elke kilometer klassementsproef en publicitair is de wagen een voltreffer,” aldus Tuur. Dat beaamt Cracco volmondig. Chris Vandamme koos drie jaar terug dan weer voor een Alpine A110. “De Alpine is publicitair ook zeer interessant en is een stuk goedkoper dan de Porsches. Bovendien stuurt de Alpine een stuk gemakkelijker en dat is voor een laatbloeier als ik een voordeel.” (FM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier