“Te veel nadelige effecten”: Kuurne dient bezwaar in tegen aanpassing tracé kanaal Bossuit-Kortrijk

Kuurne ziet de huidige plannen voor het kanaal Bossuit-Kortrijk niet zitten. © Google Streetview
Philippe Verhaest

Het gemeentebestuur van Kuurne heeft beslist om bezwaar in te dienen tegen de plannen om het tracé van het kanaal Bossuit-Kortrijk aan te passen. “Er zijn gewoon te veel nadelige effecten voor onze gemeente”, stelt burgemeester Francis Benoit. “Bovendien zorgt het ringtracé voor te veel onzekerheid bij de inwoners en andere projecten.”

Eind januari nam de Vlaamse regering een ontwerp voorkeursbesluit voor het complex project ‘opwaardering en/of aanpassing van het kanaal Bossuit-Kortrijk’. De Vlaamse regering geeft de voorkeur aan het ringtracé en niet aan het rechtdoortracé of bypasstracé. Het ringtracé koppelt de opwaardering van het kanaal aan de herinrichting van de R8. Het openbaar onderzoek loopt nog tot en met 14 juni.

Het Kuurne College van burgemeester en schepenen besliste vandaag om bezwaar in te dienen. “Er zijn heel wat nadelige effecten voor onze gemeente”, argumenteert burgemeester Francis Benoit (CD&V).

“Bovendien zorgt het ringtracé voor veel onzekerheid bij inwoners en andere projecten. Het bezwaar heeft voornamelijk betrekking op de onzekerheid rond de impact van de werfzone, de vooropgestelde natuur- en milieudoelstellingen, het gebrek aan milderende maatregelen voor de Kuurnse inwoner, de onduidelijkheid over de wachtplaats en de impact op de mobiliteit.

Impact werfzone

Er is op dit moment grote onzekerheid over de impact van de bouwfase op de omgeving en de verkeerssituatie. “Het plan van vijf onteigeningen in functie van een tijdelijke werfweg lijkt een onderschatting en roept vragen op rond de leefbaarheid voor de omwonenden. De getroffen inwoners bevinden zich door de beslissing bovendien in een juridisch precaire situatie.”

“Het is onduidelijk hoe de beslissing om deze percelen op te nemen in de onteigeningszone tot stand is gekomen en of er alternatieven werden onderzocht. Wat is de werfzone langs de Leie en de R8 en hoe zal die bereikt worden?”

“We kunnen dit project niet ondersteunen zonder dat het zowel op korte als lange termijn een meerwaarde betekent voor de Kuurnse inwoners” – Francis Benoit, burgemeester Kuurne

Ook op vlak van mobiliteit is er heel wat onduidelijkheid, klinkt het. “Overbelasting van het gemeentecentrum voor autoverkeer, het onderbreken van belangrijke functionele en recreatieve fietsassen… Er is nood aan nieuwe metingen en duidelijkheid rond verkeersalternatieven.”

“We kunnen dit project niet ondersteunen zonder dat het zowel op korte als lange termijn een meerwaarde betekent voor de Kuurnse inwoners. Er worden bijna geen milderende maatregelen op Kuurns grondgebied genomen. Ook de toeristische opportuniteiten langs de route Kortrijk-Kuurne-Harelbeke worden door dit complex project teniet gedaan.”

De locatie voor een wachtplaats voor schepen is niet opgenomen in het project, maar behoort tot de opwaardering van de Leie. “Een wachtplaats ter hoogte van het Vlaspark is echter onbespreekbaar, want dit zou de doodsteek voor de achterliggende visie betekenen.”

Mobiliteit

Kuurne vindt het parallel project rond de doortrekking van de R8 prioritair. “De bereikbaarheid van het centrum en een vlotte verbinding met Kortrijk is essentieel”, vult milieu- en mobiliteitsschepen Annelies Vandenbussche aan. “De as Kortrijksestraat-Kuurnsesteenweg moet open blijven voor verkeer. Zonder deze afslag wordt het centrum van Kuurne afgesneden. Dit zou een economische doodsteek zijn.”

“Er moet prioriteit gegeven worden aan de afwerking van de R8. Die ligt er nu al meer dan vijftig jaar onvoltooid bij” – Francis Benoit, burgemeester Kuurne

Burgemeester Benoit roept op om gezond verstand aan de dag te leggen. “Er zijn andere prioriteiten die het algemeen belang veel meer dienen. De studie over de doortrekking van de R8 loopt nu al twee jaar. De werken zouden in 2027 of 2028 kunnen starten, op voorwaarde dat de Vlaamse regering budget voorziet. Dat zal rond de 40 miljoen euro schommelen.”

“De onafgewerkte R8 ligt er nu al meer dan vijftig jaar zo bij. Iedereen met gezond verstand ijvert voor de doortrekking, maar vraacht zich af waarom alles zo lang moet aanslepen. Dit is van veel groter algemeen belang van het kanaal Bossuit-Kortrijk.”

“We stellen ons ook vragen of de opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk, een miljardenproject, per definitie het beoogde effect zal hebben”, besluit schepen Vandenbussche. “En dan hebben we het nog niet over de impact die dit zal hebben op onze natuur. Als Kuurne kunnen we hier enkel verliezen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier