Dit dorp wacht al jaren op allereerste fietspad en houdt nu petitie voor erfgoedminister Diependaele: “Laat ons rond de tafel te zitten”

Enkele kinderen die met de fiets naar De Zafant in Dranouter gaan. © TP
Redactie KW

Dranouter, in Vlaanderen bekend om z’n festival, heeft nog geen enkel fietspad. De dorpsschool is het beu en steunt nu een petitie van de Heuvellandse burgemeester, die agentschap Onroerend Erfgoed met de vinger wijst voor het uitblijven van een eerste fietspad langs een oorlogsbegraafplaats. “Wij verkiezen alternatieven waarin de gracht en de toegang tot de begraafplaats behouden blijven”, reageert minister Matthias Diependaele (N-VA).

“Ik zou graag willen, maar ik durf niet met de fiets naar school. Het is te gevaarlijk”, getuigt Louise (10) uit Loker. Vanuit haar dorp moet zij de Vlaamse gewestweg N322 trotseren om op school te geraken in Dranouter. De N322 verbindt Dranouter met de andere Heuvellandse dorpen Loker en Nieuwkerke, maar langs deze wegen liggen geen fiets- en voetpaden. De fietsers ondervinden er ook veel en zwaar verkeer. “Dat zorgt telkens voor een eng gevoel”, zegt Maurice Vermeersch (12) uit Dranouter. “Ik zit nerveus op de fiets: ik kan moeilijk uitwijken, anders beland ik in de gracht. Ik hoop dat ik nooit in het ziekenhuis beland.”

Dodelijke aanrijding

Acht jaar geleden werd Quentin (23) uit Bailleul ’s nachts gegrepen door een wagen op de N322 tussen Dranouter en Loker. Hij wandelde er met zijn fiets in de hand, werd vlak voor de bebouwde kom van Loker aangereden en overleed ter plaatse.

“De situatie is levensgevaarlijk, daarom streven we al jaren naar een fietspad tussen deze dorpen”, aldus Heuvellands burgemeester Wieland De Meyer (Gemeentebelangen). “De snelste weg tot een fietspad lijkt ons om gebruik te maken van de parallelwegen Galooie- en Victoriastraat, waardoor nog slechts 430 meter moet overbrugd worden langs de N322. Langs dat korte traject ligt een militaire oorlogsbegraafplaats over een afstand van enkele tientallen meter. Om het fietspad te realiseren, willen we een gracht dempen tussen de weg en de begraafplaats, maar dat blijkt onaanvaardbaar voor de Commonwealth War Graves Commission (CWGC) en het Vlaams agentschap Onroerend Erfgoed.”

Eerste fietspad

Burgemeester Wieland De Meyer (uiterst links), hier op de foto met enkele andere politici, lanceert een petitie om druk uit te oefenen.
Burgemeester Wieland De Meyer (uiterst links), hier op de foto met enkele andere politici, lanceert een petitie om druk uit te oefenen. © EF

“Een fietspad zou de zichtbaarheid van de muur van de begraafplaats belemmeren en dan horen we het voorstel dat we de weg maar moeten verleggen: een project van maanden en tienduizenden euro’s wordt in dat geval een fietspad van honderdduizenden euro’s binnen enkele jaren. We wachten nu enkel nog op een Vlaamse vergunning, want voor de rest van dat traject kocht de gemeente in overleg met de eigenaars de nodige grond. Ook met Agentschap Natuur en Bos werd een overeenkomst gesloten”, stelt De Meyer, die een petitie lanceert om druk uit te oefenen. “Ik heb de petitie al ondertekend”, zegt Ulrike Knockaert, directeur van basisschool De Zafant in Dranouter. “Het blijft wachten op het eerste fietspad in ons dorp.”

CWGC wenst voorlopig niet te reageren, Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) doet dat wel. “Ik betreur dat de burgemeester kiest voor de confrontatie”, stelt de minister. “De deur van mijn administratie heeft steeds open gestaan om tot een oplossing te komen. De burgemeester heeft in andere erfgoeddossiers de mond vol van overleg, maar dat geldt helaas niet in dit dossier.”

Originele begraafplaats

“Een fietspad kan op de voorgestelde locatie, de enige voorwaarden die worden opgelegd is om de buitenste muur van het monument vrij te houden, ook belangrijk voor de afwatering. Daarnaast moeten er afspraken gemaakt worden over de uitvoering van de strook, zodat dit netjes past bij de herdenkingsplaats”, aldus Diependaele.

“De huidige toestand met gracht is overigens in 2014 gerealiseerd door het Agentschap Wegen en Verkeer in samenspraak met de CWGC en ons agentschap. Het gaat om een herstel van het origineel ontwerp uit de jaren 1920. De aanleg van het fietspad, zoals het ontwerp nu voorzien is, zal afbreuk doen aan het originele ontwerp en de erfgoedwaarden zoals beschreven in het beschermingsbesluit. Daarom verkiezen wij alternatieven waarin de gracht en de toegang tot de begraafplaats behouden blijven.”

Beschermd monument

“Als minister van Onroerend Erfgoed vind ik het belangrijk dat we onze WO I herdenkingssites met het nodige respect behandelen. Delen van de muur bedekken zoals de burgemeester nu zonder overleg voorstelt, kan natuurlijk niet bij een beschermd monument. Ik roep de burgemeester dan ook op om rond de tafel te zitten, in het belang van ons Vlaams erfgoed, de fietsveiligheid van zijn inwoners én van de vele wielertoeristen die de streek aandoen.” (TP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier