Kunstschilder Theo Van Rintel overleden: de nederige man die zijn eigen succesverhaal schilderde

Theo Van Rintel hield meerdere tentoonstellingen in Oostende, zowel in kleine galerieën als in grote zalen. © gf
Redactie KW

Kunstschilder Theo Van Rintel (88), geboren in het Limburgse Kleine Brogel en vooral bekend van zijn tentoonstellingen in het Thermae Palace en het Kursaal, is op 26 april overleden op 88-jarige leeftijd. Voor het eerst in jaren doet de familie het verhaal van Theo uit te doeken.

Vroeger leken de werken van Theo Van Rintel nogal op die van Constant Permeke, maar later vond hij zijn eigen stijl en groeide hij uit tot wellicht een van de bekendste kunstschilders in de regio. Vijftien jaar was Theo toen hij geregeld naar verzamelaar Saelens in Ichtegem fietste om er zijn tekeningen te tonen en om er de 44 werken van Constant Permeke te bewonderen. Vanuit zijn gezellige ‘Frulle’-huisje in Snaaskerke heeft hij zijn leven lang geschilderd en getekend.

Het was kleindochter Lieselot (39) die vorig jaar een plakboek vol krantenknipsels van haar opa ontdekte. “Ik wist dat mijn opa een kunstschilder was, maar pas bij het zien van dat plakboek, drong het tot me door wat voor een succesvolle carrière hij heeft gehad”, zegt Lieselot. Met toestemming van Theo’s echtgenote Maria Vergaerde (85) brengt de familie nog eenmaal het verhaal van Theo, een nederige man die zijn eigen succesverhaal geschilderd heeft.

Zelf aangeleerd

Theo Van Rintel wordt geboren in het Limburgse Kleine-Brogel op 26 juni 1936. Hij is de jongste van vier broers en amper zes jaar als zijn ouders beslissen om naar het polderdorp Snaaskerke, een gehucht op een steenworp van Oostende, te verhuizen. Theo moet kleermaker worden en trekt naar de vakschool in Roeselare. Na twee jaar zet hij zijn studies stop en gaat in de leer bij meester-kleermaker Omer Saelens in Ichtegem. Saelens heeft een 40-tal werken van Constant Permeke hangen. Deze schilderijen intrigeren de jonge Theo en zetten hem aan tot tekenen. Theo heeft Permeke van nabij gekend en van hem zijn liefde voor okertinten en aardekleuren meegekregen.

De latere schilderstijl van Van Rintel sluit nauw aan bij die van Claude Monet.
De latere schilderstijl van Van Rintel sluit nauw aan bij die van Claude Monet. © gf

Theo leert Maria kennen en de twee openen samen een kledingzaak, maar Theo blijft schilderen in zijn vrije tijd. Hij schildert voornamelijk polderlandschappen en stillevens. “Zijn eerste grote expositie was in 1962 in Roeselare. Dankzij mevrouw Ramboer is die tot stand gekomen. Met de opbrengst van zijn eerste expositie kocht Theo ‘De Frulle’, ons kunstenaarshuisje vlak bij de fietsroute Groene 62”, vertelt Maria. “De eerste jaren waren heel moeilijk en hebben we armoede gekend. Met de opbrengst van zijn eerste verkochte schilderijen kocht hij opnieuw verf. We hadden zeker geen geld over in het begin.”

Het is pas in de jaren ‘70 dat Theo beslist om voltijds kunstschilder te worden. “Ik ben vaak zijn muze geweest, maar hij haalde voornamelijk inspiratie uit de natuur”, duidt Maria. “Mijn opa zat altijd rond te kijken. Ook op tv keek hij niet naar de mensen die aan het spreken waren, maar naar welke schilderijen er aan de muur achter hen hingen (lacht). Alle details had hij opgemerkt”, vertelt kleindochter Lieselot Honnay. “Hij was wel soms een gevaar op de baan”, merkt Maria op. “Hij was altijd bezig met hoe hij de landschappen zou kunnen schilderen.”

Bolletje katoen

Het was in een kledingzaak waar Theo zijn echtgenote Maria leerde kennen. “Toen we elkaar leerden kennen, werkte Theo voor Maurice Tanghe. Om mijn aandacht te trekken, had hij me bekogeld met een bolletje katoen en vroeg me uit op een afspraakje. Omdat ik die dag naar het ziekenhuis moest, dacht ik dat ik hem nooit meer zou zien. Maar Theo stond me bij de bus op te wachten. Hij is helemaal met me meegegaan tot in Brugge. Sinds die dag zijn we altijd samen geweest”, vertelt Maria. Theo en Maria trouwden op 20 augustus 1957. Het echtpaar kreeg één dochter, Anne-Marijke ‘Mieke’ Van Rintel.

“Mijn oma en opa waren een supersterk duo”, vertelt Lieselot. “Mijn opa zei altijd dat hij nooit kunstenaar zou kunnen geweest zijn zonder mijn oma aan zijn zijde. Achter elke man staat dus echt wel een nog sterkere vrouw.” Daar is Maria het mee eens. “We hebben elkaar gesteund door dik en dun. Hij zei altijd dat ik ‘zijn frulle’, zijn lieveling, was. Ik ben ook zijn frulle gebleven tot op het einde.”

Suite in Thermae Palace

Theo haalde in het begin van zijn carrière veel inspiratie uit de werken van Constant Permeke en wordt dankzij zijn eenvoudige expressionistische stijl en kunde wel eens vergeleken met de kunstenaar. Beiden zijn geboeid door de natuur en schilderen het West-Vlaamse landschap. Daar Permeke vooral met bruine kleuren werkt, tracht Theo de kleuren van het land zelf te vatten en weer te geven. Later evolueert zijn werk van expressionisme naar een frisse impressionistisch-fauvistische schilderstijl. Zijn latere schilderstijl sluit steeds meer aan bij die van Claude Monet. Geen brede polderlandschappen meer, maar fragmenten uit zijn omgeving, zoals een hoekje uit de tuin, een boomgaard of een vijvertje met openbloeiende waterplanten.

In zijn leven stelt Theo Van Rintel tientallen keren ten toon. Hij hield meerdere tentoonstellingen in Oostende, zowel in kleine galerieruimtes als in grote zalen. Een van zijn meest toonaangevende exposities was die in het Thermae Palace en in het Kursaal in Oostende, waar 55 van zijn prachtige werken tentoongesteld werden in de grote inkomhal. Leuk weetje: in Thermae Palace werd er een suite naar Theo vernoemd.

(Zana Bulteel)

De uitvaart van Theo Van Rintel vindt plaats op woensdag 8 mei om 10 uur in de Sint-Jozefskerk van Oostende.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier