Studenten organiseren studiedag om sensitief werken met transjongeren te stimuleren

Clémentine Dupret, Nieke Broekaert, Justine Maebe, Rane De Koninck, Luna Lowagie, Kyan De Bosscher en Indra Leus © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Vanuit het project Transilience, die de veerkracht wil aansterken bij transgender jongvolwassenen, organiseerden zeven studenten van VIVES Kortrijk voor hun bachelorproef een studiedag voor mensen met een link in het onderwijs of voor geïnteresseerden om het sensitief werken met transjongeren te stimuleren. “Kleine veranderingen kunnen een grote impact teweegbrengen.”

Clémentine Dupret, Nieke Broekaert, Justine Maebe, Rane De Koninck, Luna Lowagie, Kyan De Bosscher en Indra Leus zijn VIVES-studenten van verschillende richtingen uit het studiegebied sociaal-agogisch werk en onderwijs. Met hun bachelorproef richten ze zich op meer begrip en steun voor transgenderjongeren op middelbare scholen.

“De bachelorproef gaat over het OZ People & Society project. Zij focussen zich op het trans-sensitief werken in middelbare scholen. Binnen het project is het de bedoeling om een gendermanifest (in de vorm van een poster met toegankelijke tips) te verspreiden, ontwikkeld door transgenderjongeren uit het Transilience-project, door cis peers, leerkrachten en onderzoeksmedewerkers”, zegt Justine Maebe.

Het doel van de studiedag is om leerkrachten te voorzien van de nodige tools en kennis om een veilige omgeving te creëren. “Door middel van workshops informeren we leerkrachten en leggen we nog eens de basisbegrippen uit. Met de methodiek van het ‘genderkoekje’ duiden we specifieke termen zoals geboortegeslacht, genderidentiteit, genderexpressie en geaardheid. Maar ook waar het acroniem LGBTQIA+ voor staat en wat een transgender persoon is”, vult Indra Leus aan.

Aan de hand van een sensibiliseringsvideo, die de studenten zelf hebben gemaakt, krijgen de bezoekers persoonlijke verhalen te horen. “We laten ervaringsdeskundigen aan het woord en hun ervaring tijdens de middelbare school. Hoe ze zich geuit hebben naar hun medeleerlingen, hoe de school ermee omging en wat kan helpen. Zo leren we dat iets simpel als een luisterend oor of het gebruik van correcte voornaamwoorden al heel wat doet. Het gaat niet om grote veranderingen. Het moet geen aparte plaats krijgen of extra in de spotlight staan als iets speciaals. Het gaat vooral om normaliseren en integreren”, aldus Nieke Broekaert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier