Brugse scholen maken 50 wapenschilden voor Gouden Boomstoet: “Interesse in de geschiedenis werd hiermee aangewakkerd”

De leerlingen presenteerden trots hun wapenschilden die ze maakten tijdens de praktijklessen. © PDC
Redactie KW

Op 25 augustus trekt de veertiende editie van de Gouden Boomstoet door de Brugse straten. De komende maanden zijn heel wat verenigingen en figuranten druk in de weer met de voorbereiding van deze belangrijke historische stoet. Ook de leerlingen van het VTI Brugge en basisschool Het Kleurenpalet zijn al enige tijd druk bezig met de aankleding van een gloednieuwe praalwagen.

Speciaal voor deze nieuwe praalwagen worden vijftig wapenschilden vervaardigd en versierd door deze Brugse scholen. De verschillende graden en leerjaren uit de houtafdeling van VTI Brugge zagen het vervaardigen van de wapenschilden als een uitgelezen kans om hun technische vaardigheden te oefenen. Alle leerlingen van het derde tot en met zesde jaar werden tijdens hun praktijkuren aan het werk gezet in de machinezaal. Ze maakten de schilden uit een speciaal soort hout, waardoor ze voldoen aan de originele standaarden en buigbaar zijn. Het zijn bijgevolg echte middeleeuwse schilden.

Wapenschilden zagen er in de middeleeuwen echter niet allemaal hetzelfde uit. Door ze te versieren met de juiste kleuren en symbolen konden vrienden en vijanden elkaar meteen herkennen op het slagveld.

Enthousiast

Na een workshop waarin een eigen wapenschild op computer ontworpen werd en een geschiedenisles over de periode van de Gouden Boomstoet zijn de leerlingen van basisschool Het Kleurenpalet gestart met het schilderen van de schilden. Op deze manier drukken ze letterlijk hun stempel op deze editie van de Gouden Boomstoet. “Onze leerlingen vinden het ontzettend leerrijk en werken heel enthousiast aan hun schild. Het is ook opmerkelijk hoe gevarieerd de wapenschilden eruitzien”, aldus juf Céline, onderwijzeres van het vijfde leerjaar van Het Kleurenpalet.

“De betrokkenheid van jongeren bij historische evenementen is niet altijd vanzelfsprekend, maar door participatie en het vertalen van eeuwenoude legendes naar hun leefwereld, hebben we een brug geslagen tussen het verleden en het heden. Het is inspirerend om te zien hoe deze samenwerking tussen scholen en onze beide erfgoedorganisaties de interesse van jongeren in de geschiedenis heeft aangewakkerd”, besluit Nico Blontrock, schepen van Cultuur. (PDC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier