Vlaams Belang en PVDA kanten zich fel tegen de mobiliteitsplannen van CD&V in Brugge

Het weren van bussen van De Lijn in Brugge is volgens Stefaan Sintobin een halfslachtig voorstel. © KURT DESPLENTER BELGA
Stefan Vankerkhoven

De kiesbelofte van CD&V Brugge om de historische binnenstad autoluw te maken en een betalende shuttlebus in te zetten, roept politieke tegenwind op. Vlaams Belang en PVDA roeren zich. Zowel uiterst rechts als uiterst links in Brugge kanten zich tegen deze plannen.

Stefaan Sintobin (VB) noemt de recente voorstellen van CD&V Brugge opgelaten ballonnetjes: “Het weren van bussen en vervangen door meer shuttles is een halfslachtig voorstel. Sowieso rijden nu al minder bussen in het centrum en het verdubbelen van het aantal shuttle busje zal niet genoeg zijn om iedereen naar het centrum te brengen.”

Geen kerntaak

“Wij zijn nog altijd van oordeel dat het organiseren van openbaar vervoer geen kerntaak van het stadsbestuur is maar wel van de Vlaamse Overheid. Zodra de Vlaamse Regering is samengesteld zal ik de nieuwe bevoegde minister hierover ondervragen. Belastingbetalers betalen al voor openbaar vervoer en zullen dit nu waarschijnlijk ook nog eens moeten doen op lokaal niveau.”

“Het weren van wagens met buitenlandse nummerplaten is oké, dat staat ook in ons kiesprogramma. Toeristen kunnen nog altijd hun valies afzetten aan hun hotel maar moeten dan inderdaad onmiddellijk parkeren in ondergrondse parkings of op randparkings. Het is vooral belangrijk dat bewoners van het centrum een parkeerplaats vinden in de nabijheid van hun woning of appartement. En uiteraard is strikte handhaving essentieel.”

Verkeersvrij

“Een autoluwe Brugse binnenstad? Ja! Verkeersvrij: neen”, vervolgt Stefaan Sintobin. “Terwijl in toeristische steden zoals Barcelona, Venetië, Malaga,..de bewoners steeds meer protesteren tegen het massatoerisme wil Dirk De fauw meer plaats geven aan de toeristen door straten verkeersvrij te maken.”

“Bruggelingen moeten ten alle tijden met hun wagen in de stad kunnen, ook aan de Rozenhoedkaai. Laten we misschien eerst eens werk maken van het ‘opvoeden’ van de toeristen die denken dat de publieke ruimte van hen is. Trouwens, het ziet er naar uit dat we gelijk krijgen,; toen we bij het begin van deze legislatuur voorspelden dat op termijn de Brugse binnenstad volledig autovrij zal gemaakt worden. Daar gaan we niet mee akkoord, we willen geen LEZ-zone (lage emissiezone) in Brugge”, aldus de lijsttrekker van het Vlaams Belang.

Mobiliteitsknoop

Ook PVDA Brugge verzet zich tegen mobiliteitsplannen van CD&V Brugge. “Dit is de mobiliteitsknoop in Brugge nog complexer maken”, zegt lokaal voorzitter Stephen Brigitta.

PVDA wil niet dat de bussen van De Lijn geweerd worden uit het Brugs stadscentrum.
PVDA wil niet dat de bussen van De Lijn geweerd worden uit het Brugs stadscentrum. © INE GILLIS BELGA

“De lijnbussen uit het centrum weren en de blauwe zone rond het centrum uitbreiden is twee problemen bij creëren in de valse hoop een ander probleem proberen op te lossen. Het is nu al zo dat de shuttlebussen de oude lijn hebben overgenomen die de as Ezelstraat-Gentpoort volgde.”

Efficiënter?

“Dat is niet efficiënter dan hoe De Lijn die oude route deed, integendeel, we horen van veel mensen dat het aanbod van de shuttle niet voldoet. ‘s Avonds rijdt de shuttle al niet meer, en ze zit vaak overvol. Moet die shuttledienst dan ook de lijnen 1 en 2 overnemen? De drukste lijnen in het stadsnet? Dat lijkt me eerder ijdele hoop van het stadsbestuur.”

“Ook het feit dat de shuttlebus betalend zou worden, is een stap achteruit voor onze partij. We stellen voor om de shuttlebussen af te bouwen, terug te keren naar het bussenplan van voor juli 2023 en het geld dat bespaard wordt door de shuttlebussen niet meer te gebruiken te investeren in een stappenplan om het busnet gratis te maken in Brugge.”

Contraproductief

Tenslotte vindt de PVDA ook het parkeerplan van de CD&V contraproductief. Stephen Brigitta stelt: “En het openbaar vervoersaanbod én het parkeeraanbod verminderen is contraproductief. De toeristen bannen tot de randparkings en ondergrondse parkings is ook gewoon een asociale maatregel op een capaciteitsprobleem dat de stad zelf veroorzaakt door miljoenen te investeren in reclamecampagnes.”

“De mensen in de deelgemeenten, die net zoals de mensen in het centrum ook bezoekers ontvangen, zijn de dupe door een nog strengere en grotere blauwe zone. Je kan niet zomaar de lasten van het toerisme doorgeven aan de deelgemeenten en alleen maar het centrum de baten geven. We moeten de toerismedruk meer spreiden”, aldus de voorzitter van PVDA Brugge.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier