Criminaliteit in Wervik leidt tot open brief van oppositiepartij N-VA aan stadsbestuur: “Onveiligheidsgevoel was nog nooit zo groot”

Fractieleider Sanne Vantomme (N-VA) tijdens een gemeenteraad, naast partijgenoot Jari Denorme. © Archief MPM
Erik De Block
Erik De Block Medewerker KW

De opstoot van de criminaliteit in de grensstad Wervik stopt maar niet. In een open brief aan het stadsbestuur vraagt de oppositiepartij N-VA het samenroepen van een gemeenteraadscommissie. “Graag hadden we eens met de korpschef van de politiezone Arro Ieper of zijn vervanger vernomen wat de politie aan deze problematiek gaat doen of doet”, zegt fractieleider Sanne Vantomme.

“Er gebeurde heel wat de laatste maanden, we kunnen niet meer spreken over ‘fait divers’. Van autodiefstallen tot diefstallen van bestelwagens, inbraken in bestelwagens, de helft van Wervikse apothekers kreeg al ongewenst bezoek, inbraken in horecazaken en nu ook een diefstal in de Sint-Medarduskerk.”

“Dit zijn zaken die we in de krant lezen, wellicht gebeurden er nog heel wat meer zaken die de pers niet haalden. Het is begrijpelijk dat jullie daar ook niet mee te koop lopen, het bestuur zou wel eens in een slecht daglicht kunnen komen te staan. Het onveiligheidsgevoel bij de bevolking was nog nooit zo groot in onze geliefde stad. De criminaliteit houdt maar niet op in Wervik.”

Ongenoegen

“De uitslagen van de jongste parlementsverkiezingen waren ook heel duidelijk (het Vlaams Belang haalde een grote score, red.). Er is een groot ongenoegen en de mensen zijn het meer dan beu om bestolen te worden. Mag ik jullie erop wijzen dat het verdomd de taak is van de overheid om de bevolking en hun eigendommen te beschermen.”

“Graag hadden we vernomen van het lokaal bestuur welke stappen jullie gaan zetten om deze zaken een halt toe te roepen. Toen we vorig jaar een gemeenteraad hebben samengeroepen met de voltallige oppositie kregen we het verwijt dat we deden aan stemming- en bangmakerij.”

Commissievergadering

“Vorig jaar had de korpschef gezegd dat ze transparanter zouden zijn naar informatie, vandaar onze vraag. Het is niet omdat we lid zijn van de oppositie dat we geen goeie ideeën hebben of bekommerd zijn voor onze bevolking. We reiken jullie de hand om mee te helpen denken hoe we de rust kunnen doen terugkeren naar onze Tabaksstad en vragen jullie om een commissie samen te roepen.”

“Deze keer vragen we geen gemeenteraad, maar een commissievergadering. Vorig jaar kregen we van een aantal raadsleden uit de meerderheid het verwijt dat de gemeenteraad te veel geld kost.”

Stopt niet

Het thema blijft in elk geval brandend actueel. Donderdagnamiddag is in de Kasteelstraat een aanhangwagen gestolen, in de buurt van het Frederiksplein. Op de aanhangwagen stond een oude tuintafel en die hebben de daders om de hoek eraf gegooid. De politie kwam ter plaatse.