Gestart op zolderkamer, nu actief in 45 landen:Sweet-Switch verovert de wereld met suikervrij lekkers

© Joke Couvreur
Philippe Verhaest

De missie van Sweet-Switch? De mensheid lekkere, gezonde én suikervrije voedingsproducten voorschotelen. Het op-en-top West-Vlaamse bedrijf is in liefst 45 landen actief, maar opereert bewust vanuit het hart van onze provincie. “Wij verkopen emotie. Gezónde emotie”, zegt oprichter en zaakvoerder Sven Algoet (47).

“De switch in sweeteners maken.” Daar is het Sweet-Switch om te doen, stelt Sven Algoet. De Torhoutenaar stond in 2012 aan de wieg van het intussen wereldwijd verkrijgbare suikervrije voedingsmerk. “Wij maken producten die zoet, lekker en vooral gezond zijn. Zonder suiker, dus. Alles moet goed zitten: geur, kleur, smaak… Maar volledig suikervrij.”

Algoet was aan de slag als verkoopdirecteur bij tapijtenproducent Balta toen hij een eigen ondernemersverhaal wilde schrijven. “Samen met mijn echtgenote en twee dochters van 10 en bijna 16 jaar houden we er al meer dan tien jaar een gezonde levensstijl op na. Toen de Europese Unie op 11 november 2011 stevia officieel als zoetstof goedkeurde, ging bij mij een lichtje branden. Ik wilde gezonde alternatieven voor zoete snacks en snoepgoed creëren.”

Sven startte op zijn zolderkamer letterlijk met een blanco blad, maar twaalf jaar na zijn eerste stapjes zit Sweet-Switch volledig op kruissnelheid.

“De voorbije twaalf jaar hebben we liefst driehonderd ton suiker uitgespaard”

Nu heeft het drie verschillende merken in huis – naast Sweet-Switch nog Keto-Loca voor het koolhydraatarme segment en Foodies Planet om de bio- en veganmarkt te bedienen – en vijftig producten permanent in het gamma, naast een tiental seizoensgebonden items.

“Denk aan Kerstmis, Pasen, Sinterklaas… Vandaag zijn we in 45 landen actief: van de volledige Europese Unie over het Midden-Oosten en Chili tot Japan en Hong Kong. We liggen trouwens uitsluitend onder onze eigen merknamen in de winkelrekken.”

Bewustwording

Sweet-Switch mikt op twee types klanten. “Een grote groep mensen haalt onze producten omwille van medische redenen in huis”, klinkt het. “Diabetespatiënten, bijvoorbeeld. Dankzij ons kunnen ze suikervrij en veilig van zoetigheden genieten. Daarnaast is er een groeiend segment mensen dat steeds vaker voor gezonde voeding kiest.”

“Die bewustwording is al bij een groot deel van de bevolking aanwezig en wordt ook steeds meer in de praktijk omgezet. Dat zie je ook in andere sectoren: alcoholvrije dranken winnen aan belang, vegetarische alternatieven komen veel vlotter op tafel en we slaan massaal veel meer aan het bewegen. Die doelgroep zal de komende jaren nog explosief groeien.”

© Joke Couvreur

Het eerste product dat Sven op de markt bracht, was een suikervrije hazelnootpasta. Nu heeft hij zoveel meer in huis. Suikervrije lolly’s, marshmallows, kokosrotsjes, chocoladerepen… You name it, they have it. “De absolute basis van alles is onze topkwaliteit”, benadrukt Sven.

“We kopen zelf alle ingrediënten in en laten onze producten bij een dertigtal – voornamelijk Belgische productiesites – ontwikkelen. De recepturen ontwikkelen we, samen met een team van experts, tot in het detail. En we proeven ook álles. Zo weten we dat we alleen het allerbeste aanbieden.”

Vandaag bestaat Sweet-Switch uit een vierkoppig team en is het in eigen land marktleider. “We liggen bij Carrefour, Delhaize en Colruyt in de rekken. Via groothandelaars zijn we ook bij ketens als AVA en in indoorspeeltuinen te vinden.”

“De komende jaren willen we nóg meer op naambekendheid inzetten. Heel veel mensen hebben onze producten thuis in de schuif liggen, maar Sweet-Switch doet nog net iets te weinig een belletje rinkelen. Daar ligt nog een groot potentieel.”

Westwing Tower

Om die groeimarge te verzilveren, nam het bedrijf recent zijn intrek in de Westwing Tower in Roeselare, het hoogste kantoorgebouw van West-Vlaanderen aan het op- en afrittencomplex van de E403 in Roeselare.

“De perfecte uitvalsbasis, waar we bovendien 20 tot 25 medewerkers een plek kunnen geven. Binnen vijf jaar moet onze huidige omzet maal tien gaan en willen we dat Sweet-Switch dé referentie voor suikervrije voedingsproducten is.”

“De voorbije twaalf jaar hebben we driehonderd ton suiker uitgespaard, het equivalent van honderd uit de kluiten gewassen Afrikaanse olifanten. Wat wij verkopen, is emotie. Sweet-Switch moet je een goed én gezond gevoel geven. Die weg willen we de komende jaren verder uitbouwen.”