Kunstenaars en dichters treden weer in interactie met omgeving voor Kunstenfestival Watou

Banyé van Michel Lafleur en Tom Bogaert. © LBR
Laurie Bailliu
Laurie Bailliu Medewerker KW

Van 6 juli tot en met 1 september tonen kunstenaars en dichters tijdens Landscape of the Imagination de kracht van verbeelding op bijzondere plekken in het dorp en Kasteel De Lovie. Kunstenfestival Watou brengt ook een hommage aan dichter Gwij Mandelinck, de oprichter van Kunstenfestival Watou. Ook een fietsroute, de poëziepodcast en Watou Live staan weer op het programma.

Meer dan 40 kunstenaars en 20 dichters aan de slag, onder de noemer Landscape of the Imagination, voor deze editie van Kunstenfestival Watou. “De verwevenheid tussen het dorp, het landschap, de dichters en de kunstenaars maakt dit festival zo uniek. Ook dit voorjaar werd een open call gelanceerd voor Patchwwwork waarvoor een recordaantal van meer dan 250 aanmeldingen binnenkwam”, zegt Annemie Morisse. Werk van Mikes Poppe, Lafleur & Bogaert en Kostya Benkovich komen deze editie aan bod in het dorp en Kasteel De Lovie.

Banyé van Michel Lafleur en Tom Bogaert (foto).
Banyé van Michel Lafleur en Tom Bogaert (foto). © LBR

Banyé – Lafleur & Bogaert

In de zomer van 2023 bezoeken Michel Lafleur uit Haïti en Tom Bogaert – afkomstig uit Jabbeke – de Sint-Bavokerk in Watou. “De historisch-religieuze banieren trokken onze aandacht, en meteen rijpte het idee om er twee als uitgangspunt te nemen voor ons werk. We transformeerden de bestaande religieuze vaandels tot hedendaagse Lafleur & Bogaert-zelfportretten, in de stijl van de Haïtiaanse ‘Drapo Vodou’-textielkunst”, vertelt Tom Bogaert. Lafleur & Bogaert werken al 13 jaar samen.

“We verwerkten in de nieuwe textielstukken olieverf op doek en brachten er, geheel in de lijn van de Lafleur & Bogaert-identiteit, autobiografische tekstelementen op aan. De titel Banyè verwijst naar de Haïtiaans-Creoolse spelling van het Franse bannière. Het werk is een eerbetoon aan de legendarische Drapo-kunst. We hopen Afrikaanse geloofssystemen, het christendom en vodou nog meer met elkaar te verweven. Vodou is een geloofssysteem dat gecreëerd werd door de afstammelingen van Afrikaanse slaven die naar Haïti werden verscheept.”

Voor de uitwerking van Banyè gebruikten ze de technische en conceptuele ervaring uit hun lopende project Appropriate, waarin ze olieverfschilderijen op doek combineren met pailletten, Brugse kant, kralen, tekst en zijde op katoen. Verder experimenteren Lafleur & Bogaert met de ‘j’aime RDC’-winkeltassen waar ze bij hun laatste bezoek aan Lubumbashi verliefd op werden. De veelkleurige shoppingbags vormen een visuele identiteit en rode draad voor hun huidige projecten. Maria van Daalen (NL) zorgde voor het gedicht. “Michel zakt af naar Poperinge en dat is een primeur voor Poperinge. Hij zit op de eerste commerciële vlucht na de troebele in Haïti.

The Right Hand of God van Kostya Benkovich.
The Right Hand of God van Kostya Benkovich. © LBR

The Right Hand of God – Kostya Benkovich

Konstantin ‘Kostya’ Benkovich is een hedendaagse Russische schilder, bekend om zijn levendige, expressieve kunstwerken en virale street art. “Benkovich verhult zijn kritische houding ten opzichte van het huidige politieke regime in Rusland niet. Met dit werk mengt Benkovich middeleeuwse iconografie van de rechterhand van God – symbool van barmhartigheid, almacht en autoriteit – met de apocalyptische visie van Gods toorn. Zo wordt de welwillende hand van God een toevluchtsoord voor hen die lijden onder onrecht en verandert deze voor de boosdoeners in de hand van het oordeel”, legt projectcoördinator Annemie Morisse uit. The Right Hand of God is een referentie naar de Russisch-Oekraïense oorlog en sluit aan bij Kostya’s kunstpraktijk. “Geen enkel instituut heeft zoveel macht als een enkele kunstenaar”, zegt Benkovich zelf.

Hij woont en werkt in Londen en Tel Aviv. “Het idee voor dit kunstwerk ontstond toen ik documentaire beelden bekeek van een van de meest verwoestende conflicten van deze tijd. Voor mij is deze hand zowel een symbool van oordeel over de daders van het kwaad als van bescherming voor de onschuldigen die lijden onder het grootste onrecht van deze oorlog. Nu de mensheid op de rand van de derde wereldoorlog staat, is het onze persoonlijke plicht om de waarschuwingssignalen te lezen en de naderende catastrofe te voorkomen.”

Studies of Spilled Splashes 2024 van Mikes Poppe.
Studies of Spilled Splashes 2024 van Mikes Poppe. © LBR

Studies of Spilled Splashes 2024 – Mikes Poppe

Ook het kasteelpark De Lovie is opnieuw één van de locaties voor Kunstenfestival Watou. Een tijdje geleden waren er al opnames voor het nieuwe werk van Mikes Poppe: ‘Studies of Spilled Splashes 2024’. In de historische muziekkamer van kasteelheer Jules van Merris presenteert Mikes Poppe een installatie met tientallen op zichzelf staande tekeningen in verschillende formaten. Deze setting maakt de expliciete link met Poppes durational performance What is past, is prologue, die hij presenteert op het – ogenschijnlijk – serene wateroppervlak van de vijver van het kasteel.

“Hopchora en een aantal muzikale bewoners van De Lovie hebben samen het lied ‘We are here because we are here’ ingezongen, op alle mogelijke manieren, van zacht tot heel volumineus, van kwetsbaar tot strijdlustig. Het lied zal te horen zijn bij de performance van Mikes”, zegt Annemie Morisse, coördinator Kunstenfestival Watou.

De kunstenaar zit er twee maanden lang in een ogenschijnlijk rustige vijver. Tot er opeens een enorme wateruitbarsting plaatsvindt… “Hij zal elke dag van het festival plaatsnemen op een strandstoel te midden van de vijver in het kasteelpark De Lovie. De bezoekers kunnen luisteren naar het lied – met koptelefoon, aan de oever van de vijver – en intussen kijken wat er met Mikes gebeurt op het water. De verschillende versies van het lied zullen de aard van zijn performance ondersteunen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier