"De Belgische kindermode staat internationaal nog altijd hoog aangeschreven door haar kwaliteit en haar creativiteit", zegt Virginia Van Zandweghe van American Outfitters, kortweg AO76. "Er zijn inderdaad minder merken dan pakweg 20 jaar geleden, maar er zijn nog altijd sterke spelers, elk met hun eigen doelgroep zodat ze elkaar perfect aanvullen. De ene gaat voor feestelijke kledij, wij focussen op een sterke casual collectie, met een eigenzinnige toets. Het zijn kleren om dagdagelijks te dragen, dus ideaal om mee naar school te gaan. Er is nog altijd een publiek dat voor kwaliteit gaat en verkiest om in boetieks te shoppen. Uiteraard wordt er meer gemixt dan vroeger. Een mooie trui van een merk wordt geregeld gecombineerd met een budgetvriendelijke jeans van een keten."
...

"De Belgische kindermode staat internationaal nog altijd hoog aangeschreven door haar kwaliteit en haar creativiteit", zegt Virginia Van Zandweghe van American Outfitters, kortweg AO76. "Er zijn inderdaad minder merken dan pakweg 20 jaar geleden, maar er zijn nog altijd sterke spelers, elk met hun eigen doelgroep zodat ze elkaar perfect aanvullen. De ene gaat voor feestelijke kledij, wij focussen op een sterke casual collectie, met een eigenzinnige toets. Het zijn kleren om dagdagelijks te dragen, dus ideaal om mee naar school te gaan. Er is nog altijd een publiek dat voor kwaliteit gaat en verkiest om in boetieks te shoppen. Uiteraard wordt er meer gemixt dan vroeger. Een mooie trui van een merk wordt geregeld gecombineerd met een budgetvriendelijke jeans van een keten."Gevestigde Belgische namen die je vaak samen aantreft in boetieks in binnen- en buitenland en in e-shops zijn Bellerose, Maan en Simple Kids, die al vele jaren op de teller hebben, maar die zichzelf telkens opnieuw uitvinden. Ze worden aangevuld met recentere collecties zoals Morley, een high-endlabel dat sinds 2010 op de markt is. De vrouw achter Morley is Aniek Loosveldt, die samen met haar man jarenlange ervaring heeft als producent van creatieve kinderkledij. Toen een aantal ontwerpers van de markt verdween, beslisten ze om die leemte in te vullen. Ook Caroline Bosmans kwam op het juiste moment met de juiste collectie op de markt, net op een ogenblik dat veel creatieve labels noodgedwongen een punt achter hun collectie gezet hadden. Als psychotherapeute en mama van vier kinderen maakte Caroline Bosmans enkele jaren geleden een opmerkelijke carrièreswitch. Ze volgde gedurende zes jaar een avondopleiding modeontwerp aan de modeacademie van Sint-Niklaas en trok met haar afstudeercollectie naar een vakbeurs in Parijs. Het was meteen een schot in de roos. In geen tijd lag haar collectie 'Caroline Bosmans' in topboetieks en luxewarenhuizen wereldwijd. Ondertussen heeft ze ook een tweede lijn 'Bo(y)smans', net als haar eerste lijn met een humoristische knipoog. Een ander Belgisch succesverhaal is dat van Indee, een collectie die pas drie jaar geleden opgestart is en zich richt tot kleine meisjes en tienermeisjes. De collectie slaagt er perfect in om de volwassen modetrends te vertalen naar de wereld van jonge meisjes. Ondertussen wordt Indee wereldwijd verkocht. Oorspronkelijk waren veel creatieve Belgische collecties gefocust op speciale gelegenheden, zoals communies, wat vandaag een nichemarkt geworden is. Een van de vaste waarden op dat vlak is Gymp, het merk van het West-Vlaamse bedrijf Anckaert. Het familiebedrijf bestaat al meer dan vijftig jaar en biedt naast feestelijke outfits ook babykledij. "Veel collega's hebben de laatste jaren afgehaakt", zegt ceo Geert Anckaert. "Enerzijds schept dat meer ruimte voor de merken die standhouden, anderzijds komt het de diversiteit in de multimerkenboetiek niet ten goede. Onze babycollectie is een goede zaak voor ons bedrijf, babykledij is minder seizoensgebonden dan communiekledij. Wat de wintercollectie betreft: hadden we bij de productie wat vertraging opgelopen door de lockdown, dankzij de latere solden, zal ze toch op tijd in de winkels liggen. In die zin heeft de coronacrisis het gezond verstand naar boven gehaald. De timing zoals ze nu is, lijkt ons veel logischer."De Belgische kindermode houdt niet op bij de betere boetiek. Ketens zoals Bel&Bo en JBC brengen budgetvriendelijke outfits voor de jeugd die helemaal into fashion zijn. Om het accent nog meer op lokaal te leggen, nam JBC in zijn winkels een 'Local Market' op waar je schoolspullen van creatieve Belgische labels kan kopen, van kaftpapier over drinkbekers tot boekentassen. Een win-winsituatie voor iedereen.Ook op het vlak van schooltassen heeft ons land een aantal internationale succesverhalen neergezet. Dertig jaar geleden werd Kipling waanzinnig populair, zowel wat betreft schooltassen en rugzakken als bagage voor volwassenen. Ondertussen is het merk in buitenlandse handen, maar blijft het internationaal aanwezig.Een recenter knap staaltje van creativiteit en ondernemerschap is Jeune Premier, de schooltassencollectie van Hélène Fransen en Bruno Piers een Oostends echtpaar, respectievelijk juriste en apotheker van opleiding die hun job ruilden voor het ondernemerschap. Toen Hélène enkele jaren geleden op zoek ging naar een boekentas voor haar zoontje en haar zin niet vond, ging ze maar zelf aan de slag. In 2014 werden haar eerste tassen in kinderboetieks in de streek verkocht. Ondertussen telt Jeune Premier meer dan 1.000 verkooppunten wereldwijd. De tassen ogen niet alleen leuk, ze zijn ook ergonomisch en veilig dankzij de reflecterende details. Om de zichtbaarheid nog te verhogen, kun je de tassen nu ook voorzien van ledlichtjes die je met USB kan opladen. Kortom, een creatieve collectie waarover nagedacht is. (Lut Clincke)