Kenmerkend voor de nieuwe generatie Mazda3 is een design dat komaf maakt met alle overbodige elementen om nog beter de essentie van de Japanse esthetiek uit te drukken. De vormgeving van de Mazda3 sedan sluit aan bij de meer traditionele stijl van zijn segment, waarbij de motorruimte, het passagierscompartiment en de koffer drie afzonderlijke elementen zijn. De constructeur heeft er ...

Kenmerkend voor de nieuwe generatie Mazda3 is een design dat komaf maakt met alle overbodige elementen om nog beter de essentie van de Japanse esthetiek uit te drukken. De vormgeving van de Mazda3 sedan sluit aan bij de meer traditionele stijl van zijn segment, waarbij de motorruimte, het passagierscompartiment en de koffer drie afzonderlijke elementen zijn. De constructeur heeft er wel alles aan gedaan om die elementen naar een nog hoger niveau te tillen. Zowel de voor- als achterkant van de wagen werden bedacht met een horizontale lay-out die de brede en lage look accentueert. Op de cockpit na werden ook alle interieurelementen van de Mazda3 zo eenvoudig mogelijk gehouden. Alle harde plastics werden uit het interieur gebannen. Het instrumentenbord geeft eenvoudig en duidelijk informatie weer. De versnellingspook staat dichter bij het goed in de hand liggende stuur dan vroeger waardoor er extra ruimte werd gecreëerd voor de middenarmsteun. Met de achterbank neergeklapt bedraagt de kofferinhoud 1.132 liter. De Mazda3 is verkrijgbaar met twee benzinemotoren en één zelfontbrander. De 90 kW/122 pk rijke tweeliter SkyActiv-G-motor gaat al een tijdje mee. De SkyActiv-X-krachtbron, die pas vorig jaar werd geïntroduceerd, verschilt van de SkyActiv G-motor door zijn hogere compressieverhouding. De SkyActiv X-motor combineert de voordelen van een benzinemotor met die van een zelfontbrander. De Mazda3 pakt voorts nog altijd uit met een uitgekiend onderstel dat garant staat voor een strak rijgedrag.