Het Studentenkookboek leert je hoe een eenvoudige, snelle hap, een gezonde wok of een budgetvriendelijke, zelfbereide magnetronmaaltijd klaar te maken. Of je nu een feestje wilt bouwen of indruk wilt maken op je vriend of vriendin. Voor als je op het eind van de week krap bij kas zit, of vrijdagmiddag nog een kater hebt van de avond ervoor. Eenvoudig betekent hier bovendien niet 'veel van hetzelfde'. Je vindt er zowel Italiaanse gerechten, wereldrecepten, brainfood, partykost en heerlijke dessertjes in.
...

Het Studentenkookboek leert je hoe een eenvoudige, snelle hap, een gezonde wok of een budgetvriendelijke, zelfbereide magnetronmaaltijd klaar te maken. Of je nu een feestje wilt bouwen of indruk wilt maken op je vriend of vriendin. Voor als je op het eind van de week krap bij kas zit, of vrijdagmiddag nog een kater hebt van de avond ervoor. Eenvoudig betekent hier bovendien niet 'veel van hetzelfde'. Je vindt er zowel Italiaanse gerechten, wereldrecepten, brainfood, partykost en heerlijke dessertjes in. 400 g malse biefstuk of kipfilet4 pitabroodjes of 1 tot 2 grote, platte, Turkse brodenenkele blaadjes sla1 komkommer1 tomaat1 rode ui1 eetlepel olie of boterpeper en zoutVoor de knoflooksaus:4 teentjes knoflook10 eetlepels mayonaisecayennepeperpeper en zoutPel de knoflookteentjes voor de knoflooksaus en snijd ze zo fijn mogelijk of gebruik een knoflookpers. Rauwe knoflook is erg sterk, dus je wil niet echt op een half teentje bijten.Doe de mayonaise in een kommetje, meng met de gesnipperde knoflook of pers de knoflook erover uit en roer goed. Kruid met cayennepeper, peper en zout.Was de sla en dep droog. Snijd de sla in reepjes. Was de komkommer, snijd de uiteinden eraf en snijd in plakjes. Was de tomaat, snijd de harde kern eruit en snijd in partjes. Pel de ui en snijd in ringen. Doe de ringen in tweeën.Snijd de biefstuk of kipfilet in reepjes en kruid ze met peper en zout.Doe de olie of boter in een pan en zet op een hoog vuur.Doe de biefstuk of kip in de pan en bak ze aan beide kanten goudbruin (voor de biefstuk is dat ongeveer 2 minuten per kant, voor de kipfilet ongeveer 4 minuten per kant).Neem een pitabroodje en snijd er een stukje af. Trek het broodje een beetje open.Doe wat sla, tomaat, ui en komkommer in het broodje.Schep er wat reepjes biefstuk of kip op.Doe er ten slotte nog een flinke schep knoflooksaus op.2 eieren1 eetlepel melk1/2 ui1 kleine tomaat4 champignonsoliepeper en zoutGoed begonnen is half gewonnen. Als je je blokdag start met deze stevige groenteomelet met volkorenbrood, dan heb je al een goede portie eiwitten, koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen binnen en krijg je niet zo gauw weer honger. En het smaakt nog ook!Pel de ui en snipper hem fijn. Pel en ontpit de tomaat en snijd ze in blokjes. Maak de champignons schoon en snijd ze in schijfjes.Verwarm wat olie in een pan op een laag vuur. Voeg de groenten toe en laat enkele minuten stoven. Kruid met peper en zout.Breek de eieren in een kopje en klop ze los met een scheutje melk. Kruid met peper en zout.Giet de eieren over de groenten en laat stollen.250 g macaroni (elleboogjes)50 g boter50 g bloem5 dl melk150 g gemalen kaas (gruyère, emmentaler...)citroensapnootmuskaatpeper en zoutBreng een grote kookpot gezouten water aan de kook en kook de macaroni beetgaar (kijk op de verpakking en als je echt zeker wil zijn, proef dan even). Maak ondertussen de kaassaus en zorg dat niemand anders op kot het vuur nodig heeft.Doe de boter in een kookpot en zet die op een matig vuur. Wacht tot de boter begint te bubbelen. Neem nu je klopper. Voeg de bloem toe en roer ongeveer 3 minuten met je klopper tot de boter volledig is opgenomen door de bloem.Voeg de melk beetje bij beetje toe en roer de saus telkens goed glad. Beter een belachelijk beetje melk dan te veel, want anders krijg je klonters. En hoe je ook roert, het is heel moeilijk om je saus dan nog glad te krijgen. Als je alle melk toegevoegd hebt, wacht je tot de saus kookt.Zet het vuur nu laag en laat nog 3 minuten sudderen. Zet het vuur uit en voeg de kaas bij beetjes toe. Roer elke keer tot de kaas gesmolten is.Breng op smaak met citroensap, nootmuskaat, peper en zout. Proef en kruid eventueel nog wat bij.Giet de macaroni af in een vergiet en laat even uitlekken. Schep de macaroni door de saus en dien op.Heel wat jongeren vinden de recepten in kookboeken te moeilijk uitgelegd. Of ze vinden de ingrediënten die erin gebruikt worden niet terug. Dit kookboek houdt daar rekening mee en legt alles duidelijk uit, met veel tips voor een beginnende kok. Hoe pel je tomaten? Hoe maak je champignons schoon? Hoe leer je variëren?'Studentenkookboek', Uitgeverij Manteau, 160 blz., 19,99 euro.