Check onze lezersactie met deze gps op www.kw.be/navman

Bekentenis één. Bungeespringen, reusachtige deathrides van een berg af of gewoon op vakantie vertrekken zonder ook maar te weten waar naartoe...? Daar draai ik mijn hand niet voor om. Ik ben dus best wel avontuurlijk ingesteld. Behalve dan wanneer ik op de fiets zit. Dan ontpop ik mij tot een echt gewoontedier en kies ik altijd voor dezelfde tochtjes. Spontaan beslissen een weg in te slaan zonder te weten waar die me naartoe zal brengen en hoe de route er verder uit zal zien? Ik durf het gewoon niet! Want wat als ik dan te laat thuiskom voor die afspraak? Of nog erger: wat als die weg inslaan leidt tot een veel te lange route, ik de man met de hamer tegenkom en gewoon niet thuis geraak? En dus fiets ik dezelfde drie tochtjes opnieuw en opnieuw en opnieuw.

Bekentenis twee. Af en toe probeer ik samen met mijn gezin of vrienden wel nieuwe routes uit. Dan zoeken we een leuke bewegwijzerde route of stippelen we er zelf eentje uit aan de hand van fietsknooppunten. Dat loopt zelden goed af. Want die wegwijzers of die knooppunten mogen dan wel goed aangeduid staan, al tetterend slagen we er meestal toch in om een van die wegwijzers te missen. Om dat pas een heel eind later door te hebben natuurlijk, waarna een zoektocht naar de gemiste wegwijzer begint en de fietstocht over het algemeen kilometers langer wordt dan we hadden verwacht. Iets wat op zijn beurt het fietsplezier niet altijd ten goede komt...

Bekentenis drie. Ik ben het beu. Ik ben het beu om altijd diezelfde drie routes te doen, en ik ben het beu dat elke andere fietstocht steevast in een zoek-de-wegwijzer-tocht verandert. Hoog tijd dus om actie te ondernemen en een oplossing te zoeken. Tijd dus voor... een fiets-gps!

Oplossing in zakformaat

© Getty Images/iStockphoto

Enter de Navman Bike 1000, een gps die volgens de reclame niet alleen makkelijk te gebruiken is, maar ook makkelijk te monteren. En dat laatste besluit ik meteen uit te testen. Ik neem mijn fiets, de Navman én de gebruikershandleiding erbij en stel vast dat zelfs een kind deze gps kan monteren. En dus ook iemand met twee linkerhanden, zoals ikzelf. Alles wat je nodig hebt, zit in de doos: twee spanbandjes, het bevestigingsstuk en een zacht kussentje, dat ervoor zorgt dat het bevestigingsstuk niet op je stuur staat te wiebelen. Of beter: in de doos zitten twee kussentjes, een voor een smaller en een voor een dikker stuur. Aan alles is gedacht. Ik kies het juiste kussentje, steek de spanbanden door het bevestigingsstuk en rond mijn stuur en hop, ik kan de gps zelf al bevestigen.

Die gps zelf ziet er een beetje uit als een smartphone met overgewicht. Een handig zakformaat dus, maar net iets dikker dan de doorsnee smartphone. En die moet ik dus gewoon in het bevestigingsstuk vastdraaien. Ik probeer, maar het lukt me niet meteen. Ik probeer nog een keer en ja hoor, nu zit de gps wel vast. De eerste keer had ik het toestel gewoon iets te schuin gehouden... Die twee linkerhanden, weet je nog. Ik besluit de gps meteen aan een eerste test te onderwerpen, ook al heb ik nog geen tijd gehad om een route te downloaden. Met de grote druktoets zet ik het toestel aan en daarna kies ik op het scherm voor de functie waarbij de Navman op basis van afstand of tijd zelf routes voorstelt. Ik besluit een afstand in te geven en krijg meteen twee routesuggesties. Ik selecteer een van de routes en hop, ik kan meteen vertrekken.

Handige biepjes

Even verder geeft mijn Navman een eerste biepje. Op mijn scherm zie ik dat ik over 250 meter naar links moet. Honderd meter verder biept de gps nog een keer, ook op 50 meter van het kruispunt klinkt een waarschuwing, en vlak voor ik moet afslaan klinkt een meervoudig gebiep. Het is nu al duidelijk dat het onmogelijk is om verkeerd te rijden met deze Navman Bike 1000. De route angstvallig in het oog houden, hoeft niet meer. Zelfs als je aan het praten bent, houdt deze gps je bij de les. Wanneer er een biepje klinkt, kijk je gewoon naar het scherm om te weten naar welke kant je moet. De gps zoomt trouwens automatisch in telkens je een kruispunt nadert, zodat je duidelijk kan zien naar welke kant je moet.

De Navman is water- én hageldicht, zo blijkt wanneer een venijnige hagelbui mijn route kruist

Al ben ik niet onmiddellijk overtuigd van de route die de gps voor me uitgekozen heeft. Die volgt immers grote en drukke wegen, wegen die ik anders probeer te vermijden. Maar net wanneer ik overweeg om zelf rustiger oorden op te zoeken, stuurt de Navman me een boerenweg in. Wat volgt is een heerlijk parcours langs rustige wegen, vlakbij waar ik woon, maar waar ik tot vandaag nog nooit gefietst heb. Wat een heerlijke ontdekking!

Een kleine 20 kilometer verder kan ik ook uittesten of de Navman Bike 1000 waterdicht is. Water- én hageldicht zo blijkt wanneer een venijnige hagelbui mijn route kruist. Half bevroren maar erg tevreden met deze eerste test rij ik mijn garage binnen. Op de Navman zie ik meteen de afstand die ik afgelegd heb, het aantal hoogtemeters, de tijd en mijn gemiddelde snelheid. Ik kan de afgelegde route ook bewaren.

De eerste gpx-route

Geen tijd om een route te downloaden? Dan kan je ook gewoon ingeven hoe lang je wil fietsen, of hoeveel kilometers je wil doen, waarna de Navman zelf twee routes voorstelt.

Enkele dagen later is het tijd voor test 2: een gpx-route die ik van het internet pluk. Op mijn computer googel ik 'fietsroute' en 'Diksmuide', wat een resem resultaten oplevert. Ik kies de route uit die ik wil, sluit de Navman aan op mijn computer en enkele tellen later staat de gpx-versie van de route op mijn gps. De route zelf ligt op enkele kilometers van waar ik woon, maar de gps leidt me feilloos tot op het parcours.

Ook nu houdt het systeem met de biepjes me bij de les, en gelukkig maar. Vandaag schijnt de zon voluit, en dat zorgt er af en toe voor dat ik niet kan zien wat er op het scherm staat. Maar omdat ik 250 meter voor een kruising al een eerste biepje krijg, heb ik tijd genoeg om met de hulp van mijn hand het scherm wat af te schermen van de zon en te kijken waar ik naartoe moet.

Maar goed, daar komt al een volgende en laatste test voor de Navman: een kasseistrook! Ik dokker over de stenen en merk tot mijn plezier dat de Navman geen krimp geeft: de gps blijft mooi op zijn plaats zitten en ook het scherm blijft goed leesbaar. De Navman is geslaagd voor al mijn tests, al kan de leesbaarheid in volle zon beter. Maar omdat het toch niet de bedoeling is dat je de hele tijd op dat scherm zit te turen én de biepjes je op tijd waarschuwen, weegt dat niet op tegen het vele fietsplezier dat de Navman me nu al bezorgd heeft én nog zal bezorgen. Maar eerst nog wat routes downloaden...