En zo is het alweer juni. De maand die traditioneel gelinkt wordt aan examens. Afgelopen week nog schoot ik 's nachts zwetend wakker: ik had gedroomd dat ik een examen geschiedenis moest afleggen maar ik was vergeten om er voor te blokken. Ik holde door een gigantisch gebouw op zoek naar het examenlokaal en bedacht intussen hoe ik me eruit zou kunnen 'lullen' (sorry). De opluchting die je ervaart eens je wakker wordt en beseft dat je no...

En zo is het alweer juni. De maand die traditioneel gelinkt wordt aan examens. Afgelopen week nog schoot ik 's nachts zwetend wakker: ik had gedroomd dat ik een examen geschiedenis moest afleggen maar ik was vergeten om er voor te blokken. Ik holde door een gigantisch gebouw op zoek naar het examenlokaal en bedacht intussen hoe ik me eruit zou kunnen 'lullen' (sorry). De opluchting die je ervaart eens je wakker wordt en beseft dat je nooit meer zal moeten blokken/een examen hoeft af te leggen is immens. En toch. Misschien ligt het aan het feit dat de tijd alles mooier en zachter maakt maar in wakkere toestand kan ik nogal melancholisch doen over die blokperiode aan de unief. Het had wel iets om een paar maanden in quarantaine te gaan, je af te sluiten van de buitenwereld en met een Spartaanse toewijding duizenden pagina's in je hoofd te stampen.Ik blokte meestal thuis, samen met mijn zus. Lot studeerde farmacie in Gent, ik psychologie in Leuven en we hielden er een vast dagritme op na. Opstaan rond zeven uur, ontbijten, en om zeven uur dertig beginnen blokken. Een kwartier pauze rond tien uur dertig, blokken tot één uur 's middags, een uurtje middagpauze, blokken, dan een kort fruitpapintermezzo rond vier uur in de namiddag.Opnieuw blokken tot aan het avondeten en daarna de eindsprint inzetten tot rond elf uur 's avonds. (noot: fruitpap is de max. Ik begrijp niet waarom alleen kleine kindjes dat schaamteloos kunnen eten. Het is gezond, lekker en geeft energie. Tot zover mijn pleidooi voor fruitpap.)Ik heb moeten leren hoe ik moest leren en tegen mijn afstuderen had ik het wel onder de knie. Daarom volgende tips aan alle West-Vlaamse studenten:1. Maak een kapstok. Verdeel je cursus in hoofdstukken, subhoofdstukken en daaronder weer de kernwoorden. Probeer je leerstof daaraan op te hangen en leer zo van buiten. Voor mij hielp het ook om hardop mijn leerstof op te dreunen. 2. Slaap zorgt ervoor dat je leerstof geconsolideerd wordt in je geheugensporen (letterlijk citaat uit een van mijn cursussen). Dus doe nooit een 'nachtje door'. 3. Eet fruitpap. Vertrouw me nu maar.