In de wedloop om alsmaar minder C02-uitstoot ontkomt ook Subaru niet aan elektrificatie. De dieselversies heeft de Japanse constructeur uit zijn gamma geschrapt. Onder het label e-Boxer pakt Subaru uit met een milde hybridetechniek voor zowel de cross-over XV, de SUV Forester als de vijfdeurs Impreza. Wij testten de XV 2.0i e-Boxer Premium. De Subaru e-Boxer-aandrijflijn zorgt voor een optimaal samenspel tussen de atmosferische én direct ingespoten 2.0-liter boxermot...

In de wedloop om alsmaar minder C02-uitstoot ontkomt ook Subaru niet aan elektrificatie. De dieselversies heeft de Japanse constructeur uit zijn gamma geschrapt. Onder het label e-Boxer pakt Subaru uit met een milde hybridetechniek voor zowel de cross-over XV, de SUV Forester als de vijfdeurs Impreza. Wij testten de XV 2.0i e-Boxer Premium. De Subaru e-Boxer-aandrijflijn zorgt voor een optimaal samenspel tussen de atmosferische én direct ingespoten 2.0-liter boxermotor van 110 kW/150 pk en de 12,3 kW/16,7 pk sterke elektromotor die gevoed wordt door een 0,6 kWh accu. De Subaru XV e-Boxer laat toe te kiezen uit drie rijmodi: engine driving, EV driving en motor assist driving. Bij vertrek vanuit stilstand én bij lage snelheden drijft enkel de elektromotor de wagen aan. Bij hogere snelheden werken benzinemotor en elektromotor samen. Bij hoge snelheid schakelt de e-Boxer-aandrijflijn over naar de rijmodus engine driving. In die modus drijft de boxermotor de auto aan terwijl de accu wordt opgeladen. Bij een rustige rijstijl, die overigens het best past bij deze cross-over, springt de krachtbron vrij zuinig om met de brandstof. De XV etaleert een solide rijgedrag en daar zijn de permanente vierwielaandrijving en de boxermotor uiteraard niet vreemd aan. Het model is uitermate geschikt voor verschillende weersomstandigheden en flink wat offroadplezier. Alhoewel de Subaru XV e-Boxer aangenaam direct stuurt en voldoende communiceert met de bestuurder, nodigt hij niet echt uit tot snel bochten pikken. De cross-over verkiest duidelijk comfort boven sportiviteit. Verbeteringen aan de ophanging en het chassis zorgen ervoor dat oneffenheden in het wegdek moeiteloos worden gladgestreken. Het is ook goed toeven in de Subaru XV 2.0 e-Boxer, waarvan de kwaliteitsbeleving binnenin er na de opfrisbeurt van 2017 duidelijk is op vooruitgegaan. Met dank aan het nieuwe chassisplatform is het interieur ook nog eens ruimer geworden. Extra troef: de Subaru XV behoort vandaag tot de meest veilige wagens in zijn klasse.