Subaru wil met de Impreza V voortaan een breder publiek aanspreken, vandaar dat het model weinig opvalt. Feit is dat de nieuwe Impreza niets meer gemeen heeft met zijn voorganger. Zo is het koetswerk maar liefst 70 procent stijver geworden. De dakspoiler vormt niet enkel een designaccent, hij zorgt ook voor een verlaging van de luchtwe...

Subaru wil met de Impreza V voortaan een breder publiek aanspreken, vandaar dat het model weinig opvalt. Feit is dat de nieuwe Impreza niets meer gemeen heeft met zijn voorganger. Zo is het koetswerk maar liefst 70 procent stijver geworden. De dakspoiler vormt niet enkel een designaccent, hij zorgt ook voor een verlaging van de luchtweerstand en een verbetering van de stabiliteit bij hoge snelheden.Ook binnenin is de Impreza geen extravagante auto. Maar de gebruikte materialen en de afwerking zijn er wel beduidend op vooruitgegaan in vergelijking met vorige modellen. In het Impreza-interieur is alles logisch en erg overzichtelijk. Ook het zicht rondom is dankzij de vrij dunne stijlen zonder meer voortreffelijk. Zowel voor- als achteraan beschik je over genoeg ruimte. De bagagecapaciteit varieert al naargelang de positie van de achterbank van 380 liter tot 1.290 liter. De nieuwste Subaru Impreza is maar met één krachtbron leverbaar. Het betreft een 1.599 cm³ metende viercilinder-benzinemotor met een hoogste vermogen en koppel van respectievelijk 84 kW/114 pk en 150 Nm. Een krachtpatser is de Impreza 1.6i, die gekoppeld is aan CVT (continu variabele transmissie) met zeven kunstmatige verzetten (Lineartronic), uiteraard niet. Subaru heeft de CVT wel flink onder handen genomen waardoor die nu minder afstandelijk aanvoelt. Een handgeschakelde versnellingsbak is jammer genoeg niet langer verkrijgbaar. De Subaru Impreza 1.6i schenkt ondanks zijn bescheiden motorvermogen zijn bestuurder altijd het nodige vertrouwen én rijplezier. De besturing is bovendien heerlijk precies én messcherp. Ook op het vlak van passieve beveiliging scoort de nieuwe Subaru Impreza goed.