De nieuwe Octavia is langer en breder dan zijn voorganger, wat zorgt voor een zelfzekere look. De messcherpe en smallere nieuwe koplampen met standaard ledtechnologie zijn een visueel hoogtepunt. De nieuw ontworpen lage dakrails accentueren het gerekte silhouet van de Octavia combi, terwijl de hatchback bijna oogt als een coupé. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 voor de hatchback en 0,26 voor de combi is de nieuwe Octavia een van de meest windvri...

De nieuwe Octavia is langer en breder dan zijn voorganger, wat zorgt voor een zelfzekere look. De messcherpe en smallere nieuwe koplampen met standaard ledtechnologie zijn een visueel hoogtepunt. De nieuw ontworpen lage dakrails accentueren het gerekte silhouet van de Octavia combi, terwijl de hatchback bijna oogt als een coupé. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 voor de hatchback en 0,26 voor de combi is de nieuwe Octavia een van de meest windvriendelijke modellen ter wereld in zijn segment. De Skoda Octavia IV pakt voorts uit met een volledig nieuw ontworpen interieur. Opvallend is het nieuwe, van een chroomstrip voorziene tweespakige stuur dat optioneel verwarmbaar is. Opteer je voor een multifunctioneel stuur, dan zijn de bedieningsknoppen volledig herschikt waardoor ze samen met de draaiwieltjes de bediening nóg eenvoudiger maken. Het dashboard is eerder minimalistisch. Skoda heeft zijn nieuwste Octavia uitgerust met comfort- en veiligheidsitems die we doorgaans enkel aantreffen in hoger gepositioneerde modellen zoals het optioneel verkrijgbare head-updisplay waarmee je de informatie kan lezen zonder de ogen van de weg af te halen. Ook veel rijhulpsystemen debuteren in de Octavia IV, terwijl andere dan weer werden geüpdatet. Zo biedt 'Area View' een overzicht op de onmiddellijke omgeving. Nooit eerder was de Octavia verkrijgbaar met zoveel alternatieve aandrijflijnen als in zijn vierde generatie. Voor het eerst omvat het motorenaanbod met de Octavia iV en Octavia iV RS een plug-inhybride. De e-TEC-varianten met de jongste generatie EVO-benzinemotoren 1.0 TSI (110 pk) en 1.5 TSI (150 pk) zijn dan weer voorzien van mildhybridtechnologie. Voor dieselrijders is er de in drie vermogensvarianten (115 pk, 150 pk of 200 pk) verkrijgbare 2.0 TDI, terwijl de Octavia G-TECH met 17,7 kg aardgas (CNG) in zijn tanks tot 523 kilometer kan afleggen in de milieuvriendelijke CNG-modus.