Wie ooit al in Ieper geweest is, liep gegarandeerd al door de Vispoort naar de Vismarkt. Vroeger werd er bakken vis verkocht, vandaag vind je er in de uitgaansbuurt vooral... bakvissen. Zeker weten dat een stevige meerderheid van hen niet uit het hoofd kan zeggen wie er op de poort afgebeeld staat. Het is de k...

Wie ooit al in Ieper geweest is, liep gegarandeerd al door de Vispoort naar de Vismarkt. Vroeger werd er bakken vis verkocht, vandaag vind je er in de uitgaansbuurt vooral... bakvissen. Zeker weten dat een stevige meerderheid van hen niet uit het hoofd kan zeggen wie er op de poort afgebeeld staat. Het is de koning van de zee, Neptunus, die de Ieperlingen aanstaart. Vandaag tuurt hij in het oneindige, maar dat komt omdat de sculptuur niet meer de originele is, maar een aardige kopie. Het origineel kwam van de hand van beeldhouwer Louis Ramaut.De Romeinse cijfers verwijzen naar het jaartal waarop het plein werd aangelegd: 1714. Tegen het einde van de 19de eeuw was de sculptuur bijzonder bouwvallig. In 1907 werd ze gerestaureerd door toenmalig stadsarchitect Jules Coosmans, samen met beeldhouwer Kamiel Cornillie. Lang konden de Ieperlingen er echter niet van genieten, want tijdens WO I werd het werk vernield. Logischerwijze was een nieuwe restauratie geen prioriteit.Na lang protest werd er eind de jaren 30, ondanks de crisis, wel werk van gemaakt door beeldhouwer Maurice Deraedt. De nieuwe afbeelding werd hoger en smaller. Voor Neptunus zelf liet hij zich tijdens het zwemmen inspireren door de lokale badmeester, voor de afbeelding van het paard klopte Deraedt aan bij een lokale dierenarts. Die bezorgde hem een paard, een zeer schichtig exemplaar overigens. Om het te kalmeren gaf hij het uiteindelijk een emmer bier en naar verluidt werd hij daarvoor beloond met een vernield atelier. Bakvismanieren, dus.