Donkere wolken pakken wel eens uit boven de kerkgemeenschap. Een frisse wind dringt zich op om die wolken weg te waaien. Ook in de jaren zestig was er zo'n frisse wind, in de Kerk én de kerkgebouwen. De man die toen voor turbulentie zorgde was André De Smedt, een begenadigd kunsten...

Donkere wolken pakken wel eens uit boven de kerkgemeenschap. Een frisse wind dringt zich op om die wolken weg te waaien. Ook in de jaren zestig was er zo'n frisse wind, in de Kerk én de kerkgebouwen. De man die toen voor turbulentie zorgde was André De Smedt, een begenadigd kunstenaar en tekenleraar uit Kortrijk, met een grote interesse voor kerkelijke kunst. Het is eerder zeldzaam dat een architect zijn carrière begint als autodidact. Hij ontwierp enkele kapellen en kreeg daardoor de kans om de vandaag befaamde kerk in Sleihage - een gehucht tussen Hooglede en Staden - te bouwen. Een gelijkaardige constructie vind je vandaag ook aan de Beverlaai in Kortrijk. Daar is de kapel, bij het Lyceum Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen, wel hoekiger van vorm. Ze werd overigens haast gelijktijdig gebouwd met de kerk in Sleihage.De inspiratie voor beide haalde André De Smedt bij de Saint Louis Abbey, een kapel die in 1962 werd gebouwd in Saint-Louis in de Amerikaanse staat Missouri. Daar wilden de broeders een ronde kerk om zo een soort open gemeenschap te creëren, zonder pijlers, waardoor de priester centraal kwam te staan. De kapel in Kortrijk wordt volgend jaar een volwaardige kerk, die De Verrijzenis gaat heten. Van een verrijzenis is nog geen sprake in Sleihage. Daar blijft een eventuele herbestemming uit. En blijven de wolken nog wat hangen.