Stella McCartney, Nanushka en Veja zijn verknocht aan vegan leer en ook in ons land is modehuis Natan helemaal in de ban. Met dank aan een nieuw type veganistisch leer, op basis van cactussen. Ontwerper Edouard Vermeulen ging er innovatief mee aan de slag voor zijn Couture-collectie van dit najaar. Het resultaat is een opmerkelijke en knappe collectie met sierlijke silhouetten, strakke lijnen en uitgesproken groen en bordeaux als kleuren, van jurken tot rokken en een jas.
...

Stella McCartney, Nanushka en Veja zijn verknocht aan vegan leer en ook in ons land is modehuis Natan helemaal in de ban. Met dank aan een nieuw type veganistisch leer, op basis van cactussen. Ontwerper Edouard Vermeulen ging er innovatief mee aan de slag voor zijn Couture-collectie van dit najaar. Het resultaat is een opmerkelijke en knappe collectie met sierlijke silhouetten, strakke lijnen en uitgesproken groen en bordeaux als kleuren, van jurken tot rokken en een jas. De inspiratie vond hij in Mexico. Daar werkten twee Mexicaanse ondernemers onder de naam Desserto twee jaar lang aan leer van nopal, een soort cactus. Zij zochten een duurzaam alternatief voor leer zonder giftige chemicaliën of pvc. Hun stof lijkt erg goed op klassiek leer, is gedeeltelijk biologisch afbreekbaar en erg stevig. "Ik las hun verhaal online", aldus Edouard. "Ik was meteen verkocht. We namen contact op met hen en omgekeerd zagen ze een samenwerking zeker zitten." Vegan leer is niet nieuw. Tegenwoordig experimenteren ze volop met producten als appel, rabarber of hennep, en dat verkopen ze ook als veganistisch. Alleen voegen ze daar heel vaak polyurethaan aan toe waardoor ze het ecologische aspect tenietdoen. Bij Desserto is dat niet zo. "Ook bij Natan denken we na over onze toekomst en die van de planeet. In deze tijdsgeest is dat ecologische en duurzame aspect alsmaar belangrijker aan het worden. Dat is een richting waar jongeren naartoe willen, en die moeten we volgen. We zien dat aspect ook alsmaar vaker terugkomen in de stoffen die elk jaar gepresenteerd worden op de stoffenbeurs in Parijs.""Het leer is even soepel om mee te werken als klassiek leer. Als stof is het nagenoeg hetzelfde, enkel de geur is anders. Cactusleer is wel heel stevig, waardoor de drapage in onze collectie moeilijker lag. Maar we zijn uiteindelijk heel blij met het resultaat. Ook onze klanten, die voortdurend op zoek zijn naar een nieuw verhaal, zijn overtuigd. We mogen de collectie nu al een succes noemen. Ze slaat duidelijk aan. Ook de artdirector van Delvaux is een grote fan."De vraag is natuurlijk of het cactusleer op termijn ook het klassieke leer kan vervangen. "Voor handtassen wordt alsmaar vaker gekeken naar alternatieven, maar voor klassieke schoenen blijft klassiek leer wel de meest voor de hand liggende keuze. Veel hangt af van de optimalisatie van nieuwe alternatieven. Als cactusleer op grotere schaal wordt geproduceerd, wordt het voor ontwerpers makkelijker bereikbaar en minder duur. De mode vernieuwt voortdurend en moet verjongend blijven, dus dit soort leer heeft potentieel op voorwaarde dat het vernieuwend blijft, op het vlak van mogelijkheden en kleuren bijvoorbeeld. De afgelopen maanden waren een grote uitdaging voor de modesector en dus ook voor Natan. "We zijn volop aan de slag en moesten gelukkig niemand afdanken. Het systeem van de tijdelijke werkloosheid heeft ons goed geholpen. Uiteraard ben ik positief over de toekomst, we moeten wel. Maar ik ben geen dromer, ik ben een West-Vlaming." (lacht)"Ik denk wel dat de huidige crisis een blijvende impact kan hebben op de mode. Als je ziet hoeveel overschotten er waren na de solden... Ik verwacht dat ze meer zullen inzetten op tijdloze kledij, en dat service belangrijker dan ooit wordt. Het is ook gedaan met hollen van de ene collectie naar de andere. We gaan opnieuw meer nadenken over wat we willen en hoe we het willen. Onze Couture-collectie is daar een goed voorbeeld van. Van onze verkopers horen we heel veel goede geluiden. De kleding is verkoopbaar, draagbaar en wat de mensen willen. Dat doet me oprecht plezier. Dat er de afgelopen maanden ook meer Belgisch werd gekocht, vind ik fantastisch. Ik ben mijn klanten zo dankbaar dat zij zo positief hebben gereageerd, onder meer op de mondkapjes (de ontwerper schonk 1.500 Natan-mondkapjes aan het Jan Ypermanziekenhuis in Ieper, red.). Er ontstond een soort van nationale solidariteit en er werd veel meer Belgisch gekocht. Dat maakt me heel trots."