De lokroep van de natuur is overal, van de revival van hout in het interieur tot puur natuurlijke materialen in de mode. Nog nooit zagen we zoveel gevlochten raffia, riet en stro op de catwalk. In die zin is de natuurlijke trend onlosmakelijk verbonden met de herwaardering van artisanale technieken, al dan niet met een etnisch en soms ook ethisch kantje. In Milaan en Parijs zagen we raffia kleding bij Dolce&Gabbana, Anteprima en Dior. Maria Grazia Chiuri, de ontwerpster van Dior, ging hiervoor een samenwerking aan met de jonge Brits-Jamaicaanse ontwerpster Grace Wales Bonner, een rijzende ster aan het modefirmament. Bonner verwerkt vaak elementen uit de Afrikaanse cultuur in haar ontwerpen. Zoals raffia, een materiaal afkomstig van de raffiapalm die vooral in Madagaskar voorkomt. Het wordt al eeuwenlang verwerkt tot gebruiksvoorwerpen, zoals manden en matten, en rituele kleding.
...

De lokroep van de natuur is overal, van de revival van hout in het interieur tot puur natuurlijke materialen in de mode. Nog nooit zagen we zoveel gevlochten raffia, riet en stro op de catwalk. In die zin is de natuurlijke trend onlosmakelijk verbonden met de herwaardering van artisanale technieken, al dan niet met een etnisch en soms ook ethisch kantje. In Milaan en Parijs zagen we raffia kleding bij Dolce&Gabbana, Anteprima en Dior. Maria Grazia Chiuri, de ontwerpster van Dior, ging hiervoor een samenwerking aan met de jonge Brits-Jamaicaanse ontwerpster Grace Wales Bonner, een rijzende ster aan het modefirmament. Bonner verwerkt vaak elementen uit de Afrikaanse cultuur in haar ontwerpen. Zoals raffia, een materiaal afkomstig van de raffiapalm die vooral in Madagaskar voorkomt. Het wordt al eeuwenlang verwerkt tot gebruiksvoorwerpen, zoals manden en matten, en rituele kleding.Ook Edouard Vermeulen, de ontwerper van Natan, koos deze zomer voor raffia, omdat hij het naar eigen zeggen een nobel materiaal vindt. Voor zijn capsulecollectie, bestaande uit kleding en accessoires in gehaakt raffia, werkte de Belgische couturier samen met Akra, een sociale onderneming opgericht door Samuray Martins, een Braziliaan die in België woont. Het bedrijf ontwikkelt ambachtelijke producten op basis van natuurlijke vezels en stelt hierbij vrouwen in Afrika en Latijns-Amerika te werk. "De combinatie van de esthetiek van natuurlijke materialen en de ethiek die erachter schuilgaat, sprak ons meteen aan", aldus Edouard Vermeulen. "Deze duurzame collectie draait niet alleen om ambachtelijke knowhow en ecologische materialen, maar ook om betere werkomstandigheden."Raffia kledij blijft echter een uitzondering wegens het hoge prijskaartje. Het zijn vooral de accessoires in gevlochten raffia, stro, riet en andere natuurlijke materialen die hun stempel drukken op het zomerse modebeeld. Ze waren alomtegenwoordig op de catwalk. We noteerden rieten handtassen met handvatten van bamboe bij MiuMiu, strotassen bij Missoni en Oscar de la Renta, Valentino en Simone Rocha, en uiteraard ook bij Stella McCartney, die zweert bij ecologisch verantwoorde materialen. Anteprima bracht dan weer brede ceinturen van gevlochten stro. Bij de betaalbare merken en ketens zien we veel rieten strandtassen, maar ook kleine, elegante tasjes en de bijhorende riemen.Ook de strohoed is dit seizoen razend populair. Je vindt hem in alle prijscategorieën, van budgetvriendelijk bij de ketens tot exclusieve handgemaakte hoeden die een leven lang meegaan. De traditie van het hoedenvlechten zou ontstaan zijn binnen de indianengemeenschap en via de Spaanse en Portugese veroveraars meegebracht zijn naar Europa. Van alle gevlochten hoeden is de Panamahoed in onze contreien dé klassieker geworden. De duurste modellen gaan al snel over de duizend euro. Montecristi superfino's zijn gemaakt van fijn toquillastro, vezels van de palmboom die gekookt en gebleekt worden. Hoe dunner de vezel, hoe duurzamer en flexibeler de hoed is. De Montecristi's kan je gewoon opvouwen zonder dat de hoed zijn vorm verliest. Vandaar dat deze het favoriete reisaccessoire was van de happy few in het begin van de twintigste eeuw. President Theodore Roosevelt pakte ermee uit, maar ook filmsterren zoals Gary Cooper en Humphrey Bogart. Inmiddels wordt de Panamahoed ook door Europese fabrikanten geproduceerd en nu vind je hem in alle prijsklassen. Hoedenontwerpers maken naast stro ook vaak gebruik van bananenvezels. Zo spot je koningin Mathilde en koningin Maxima geregeld in opvallende creaties in bananenvezels van de Brusselse Fabienne Delvigne.Seventies sleehakken van kurk, hout, koord en natuurlijk gelooid leder passen helemaal in de 'terug naar de natuur'-trend en stralen een zeker flowerpower-gevoel uit. Maar 'groene' materialen zijn niet altijd even zichtbaar. Zo werkt de Belgische ontwerpster Caro Peirs, van het merk Tropas, met afgedankte jeansbroeken voor het bovenwerk van haar schoenen. De jeans worden verknipt in een sociale werkplaats in België en vervaardigd in Spanje, zonder vervuilende lijmen. Alle onderdelen van de schoen zijn aan het einde van hun levensduur bovendien volledig recycleerbaar.Ook de sneakerindustrie, die haar reputatie niet mee heeft wegens het overmatige gebruik van kunststof, tracht de laatste jaren haar imago op te poetsen met gerecycleerde materialen. Naast petflessen en plastic afval wordt ook organisch afval verwerkt tot nieuwe materialen. Veganistisch leder, gemaakt van bananen-, appel- of ananasschillen, moet de afvalberg kleiner maken en de schoensector groener. Het comfort wil ook wat: voor de voering wordt soms katoen gebruikt, behandeld met aloë vera en actieve kool die een antibacteriële werking hebben. Ideaal voor zomerse temperaturen.