"Tuurlijk kunnen slaatjes ook in de winter", vindt Marieke uit Poperinge. "De nootachtige smaak van de bietjes en de rucola maakt het wat rustiek, maar de toets van limoen is dan weer fris. Ik heb graag veel ingrediënten in huis, dan kan ik telkens kiezen hoe ik mijn slaatje samenstel."
...

"Tuurlijk kunnen slaatjes ook in de winter", vindt Marieke uit Poperinge. "De nootachtige smaak van de bietjes en de rucola maakt het wat rustiek, maar de toets van limoen is dan weer fris. Ik heb graag veel ingrediënten in huis, dan kan ik telkens kiezen hoe ik mijn slaatje samenstel."Marieke eet zo goed als altijd glutenvrij. "En ik merk dat mijn lichaam daar deugd van heeft. Het is soms een andere manier van koken, maar ik vind het heel inspirerend."voor één persoon8 tot 10 tijgergarnalenhalf glas quinoagroentebouillon1 limoenzonnebloemoliecider- of balsamicoazijnteentje lookgember1 rode biet1 halve paprika1 halve bol mozzarellarucola en veldslapitjes van granaatappelblaadjes muntpeper en zoutsesamzaadchiazaadhennepzaadcocoa nibsMaak de marinade voor de tijgergarnalen. Pers een halve limoen uit en voeg een eetlepel zonnebloemolie en een koffielepel ciderazijn toe. Rasp 1 cm gember fijn en plet een teentje look. Voeg bij de rest en kruid bij met peper en zout.Laat de garnalen in de koelkast een nacht in de marinade trekken.Kook de quinoa en voeg een half koffielepeltje groentebouillon aan het water toe.Snij de rode biet en de mozzarella in dobbelsteentjes. Giet er het sap van een halve limoen over, snipper wat blaadjes munt fijn en meng door elkaar.Meng de quinoa met een kwart van de pitjes van de granaatappel. Voeg ook de paprika in stukjes toe en kruid af met peper en zout.Verwarm de oven voor. Wentel de garnalen in wat geroosterde chia- en sesamzaden en gril ze dan 5 tot 10 minuten in de oven. De marinade kan je ook gebruiken als dressing op de sla.Schik alles op een bord, als laatste komen de garnalen. Werk af met toppings als hennepzaad en cocoa nibs.