De Kia Niro Hybrid combineert de functionaliteit van een compacte cross-over met de efficiëntie van een geavanceerde hybrideaandrijving. Het model dat er uitziet als een kruising tussen een hatchback en een stationcar is met zijn 'tijgerneus-rooster' en zijn brede C-stijlen meteen als een Kia herkenbaar. Het Niro-koetswerk dat in de eerste plaats werd ontwikkeld met het oog op e...

De Kia Niro Hybrid combineert de functionaliteit van een compacte cross-over met de efficiëntie van een geavanceerde hybrideaandrijving. Het model dat er uitziet als een kruising tussen een hatchback en een stationcar is met zijn 'tijgerneus-rooster' en zijn brede C-stijlen meteen als een Kia herkenbaar. Het Niro-koetswerk dat in de eerste plaats werd ontwikkeld met het oog op een efficiënte stroomlijn, resulteert in een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29. Het interieur is opvallend ruim met dank aan de 2,7 m lange wielbasis. Dankzij de verhoogde zitpositie heb je een goed (over)zicht en kan je makkelijk instappen. Helemaal nieuw is de indeling van de middenconsole die lichtjes naar de bestuurder gekanteld is. Het instrumentarium is nu digitaal. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 344 tot 1.342 liter. Het accupakket bevindt zich onder de achterbank.De Kia Niro 1.6 GDi EHV maakt gebruik van een benzine-elektrische aandrijflijn. Als benzinemotor fungeert een direct ingespoten, 77 kW/105 pk sterke 1,6 liter viercilinder-benzinemotor die gekoppeld is aan een 32kW/44 pk rijke elektromotor. Het accupakket, dat wordt bijgeladen door zowel de benzinemotor als door vrijkomende remenergie, heeft in de eerste plaats een ondersteunende functie. De Kia Niro Hybrid nodigt uit tot een rustige rijstijl en gaat met zijn lichte, elektrisch bekrachtigde besturing en prima uitgebalanceerde onderstel ook gewillig de bocht in. Oneffenheden in het wegdek worden voorbeeldig gladgestreken.