"Homewear is al een hele tijd op de markt, maar wij spreken de laatste jaren meer over easy wear of leisurewear en zelfs travelwear", zegt An Kluft van het Belgische label Pluto. "De grens tussen homewear en gewone casual kledij vervaagt alsmaar meer. Veel heeft te maken met het algemene modebeeld dat al jaren beïnvloed wordt door de sportswear. En toch zijn er duidelijke verschillen. In onze collectie zal je wel knusse truien en cardigans vinden, maar nooit rolkragen of ceinturen met een gesp. Het blijft allemaal heel comfortabel en ook de stoffen voelen heel zacht aan."
...

"Homewear is al een hele tijd op de markt, maar wij spreken de laatste jaren meer over easy wear of leisurewear en zelfs travelwear", zegt An Kluft van het Belgische label Pluto. "De grens tussen homewear en gewone casual kledij vervaagt alsmaar meer. Veel heeft te maken met het algemene modebeeld dat al jaren beïnvloed wordt door de sportswear. En toch zijn er duidelijke verschillen. In onze collectie zal je wel knusse truien en cardigans vinden, maar nooit rolkragen of ceinturen met een gesp. Het blijft allemaal heel comfortabel en ook de stoffen voelen heel zacht aan." "Of de homeoffice als huidige norm onze business een boost gegeven heeft? Het is misschien kort door de bocht om te stellen dat er een rechtstreeks verband is, maar feit is dat we de laatste maanden een goede verkoop gerealiseerd hebben in België. Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat veel van onze verkooppunten buiten de grote steden liggen. Mensen shoppen tegenwoordig lokaal, de persoonlijke service van een winkel in de buurt wordt weer gewaardeerd. En je voelt toch dat Belgische mode nu meer in the picture komt. Naast homewear zit ook de verkoop van onze nachtkledij in de lift. De kamerjas en de knusse pyjama winnen weer terrein. Dat is logisch: hoe meer tijd je thuis doorbrengt, hoe meer belang je hecht aan gezelligheid en comfort."Ons land is goed vertegenwoordigd als het om slaap- en homewear gaat. Zo is het Belgische label Woody al meer dan 25 jaar actief op het vlak van slaapmode voor het hele gezin. Grappige dieren vormen het DNA van het label. Een ander merk van de Woodygroep, LordsxLilies, focust dan weer op elegante homewear en vrouwelijke nachtkledij. Bij de homewear wordt de grens tussen mode voor binnen en mode voor buiten flinterdun. Dat geldt ook voor het jonge Belgische label Alice et Maman, dat sinds 2017 in handen is van de jonge onderneemster Céline Lietaer, een telg uit de bekende textielfamilie. De jassen in teddy of in nepbont en de ribfluwelen jumpsuits kan je zowel buiten als binnen dragen. Zachte materialen zoals teddy en fluweel vormen sowieso dé trend van deze winter, wat zich in alle sectoren doorzet. Dat zorgt er ook voor dat homewear soms nauwelijks nog te onderscheiden valt van gewone kledij.Tal van modelabels zoals Twinset en Liu Jo bieden al jaren naast hun hoofdcollectie ook een subcollectie aan met outfits die het midden houden tussen sportswear, homewear en travelwear. Niet alleen thuis, maar ook op reis wil je immers comfortabel gekleed gaan. Urenlang in een vliegtuig, trein of auto zitten met een spannende jeans of een strak topje in een synthetisch materiaal, is immers geen goed idee. Onder invloed van de sportswear zien we dat variaties op de jogging goed vertegenwoordigd zijn in de hybride binnen-buitenmode. Losse pantalons hebben een stroptaille en sweaters en sweaterjasjes in mooie materialen worden vaak afgewerkt met een broderie of een biesje in lurex om het geheel wat vrouwelijker te maken. Die stijl sluit ook aan bij outfits voor zachte sporten zoals yoga. Filippa K heeft zo'n softsportcollectie. Ook bij de mannen zijn de betere pyjama en homewear goed vertegenwoordigd, onder meer bij Björn Borg. Af en toe zien we cosy joggings opduiken in de hippere casual herencollecties, zoals het Belgische Antwrp dat deze winter joggings in teddy uitbrengt. De tijd dat joggings als vrijetijdskledij smalend 'campingsmokings' genoemd werden, ligt ver achter ons. Comfy is hip, nu meer dan ooit.Ook luxe modehuizen spelen in op de stijgende vraag naar comfortabele outfits voor thuis. Zo lanceerde Max Mara onlangs een collectie cosy leisurewear waarmee je ook nog stijlvol voor de dag komt tijdens Zoommeetings. Eenvoudige, losse modellen in tijdloze kleuren en luxe materialen zoals kasjmier vormen de rode draad doorheen deze collectie die relaxed oogt, maar tegelijk klasse uitstraalt. Een belangrijke trend binnen dit luxesegment is hoogwaardig breiwerk, wat de homewear op een hoger niveau tilt en ook vlot combineerbaar maakt met gewone bovenkledij. Een mooie trui is perfect Zoomproof, wat niet meteen gezegd kan worden van fluffy sweaters en vormeloze T-shirts.Als je de deur niet uit moet, kan het verleidelijk zijn om na het ontbijt in je pyjama achter je computer te gaan zitten. Toch is het aangeraden om de vaste rituelen van een normale werkdag op kantoor ook in tijden van homeoffice te blijven volgen. Dat wil zeggen, na de douche een outfit aantrekken waarmee je ook op het werk zou kunnen komen. Het is de beste manier om in de juiste werkmodus te geraken. Zo maak je het verschil tussen werk en vrije tijd. Heb je een belangrijke meeting met klanten of met de directie, kleed je dan wat formeler, zeker wat de bovenstukken betreft. Op die manier straal je sérieux en professionalisme uit. En geef toe, het is een verademing om er eens wat gekleder uit te zien. (Lut Clincke)