Tomas De Bruyne reist sinds jaren de wereld rond om grootse evenementen en feesten letterlijk in de bloemen te zetten. Maar ook voor hem staat die wereld nu even helemaal stil en wijdt hij zich in Ruddervoorde, waar hij nog altijd woont, aan het uitwerken van tips om de bloemistensector op een constructieve manier door coronatijden te loodsen. Hij zoekt naar nieuwe mogelijkheden, werkt een nieuw plan uit en neemt bovenal tijd voor zelfstudie. Hij leest boeken over persoonlijke groei, mindfulness en marketing, "dat stilt de honger naar kennis en maakt het allemaal toch iets aangenamer."
...

Tomas De Bruyne reist sinds jaren de wereld rond om grootse evenementen en feesten letterlijk in de bloemen te zetten. Maar ook voor hem staat die wereld nu even helemaal stil en wijdt hij zich in Ruddervoorde, waar hij nog altijd woont, aan het uitwerken van tips om de bloemistensector op een constructieve manier door coronatijden te loodsen. Hij zoekt naar nieuwe mogelijkheden, werkt een nieuw plan uit en neemt bovenal tijd voor zelfstudie. Hij leest boeken over persoonlijke groei, mindfulness en marketing, "dat stilt de honger naar kennis en maakt het allemaal toch iets aangenamer."Want blijven groeien is altijd dé leidraad geweest in Tomas' verhaal. Hoewel opgeleid tot analist-programmeur geraakte hij in de bloemenzaak van zijn vrouw in Wenduine, waar hij graag een handje toestak, altijd maar meer gefascineerd door bloemen en groen. Hij werkte er de mooiste creaties uit en zijn floral art vulde al gauw heel wat tentoonstellingszalen in ons land, werd bekroond en kreeg internationale erkenning. Vandaag stuurt hij verschillende teams aan die de indrukwekkendste feesten wereldwijd in de bloemen zetten, en wordt hij tot in verre uithoeken gevraagd om zijn visie en ervaring te delen met lezingen en cursussen. Hij schreef die visie uit in een programma, European Master Certification, dat nu wereldwijd floristen introduceert in de creatieve mogelijkheden met bloemen. Met zijn tweede bedrijf werkt hij bloemendecoraties voor grote evenementen uit, in onder meer Dubai, India en Amerika. En sinds kort is er ook Atelier Fleur, een onlineplatform voor wie op zoek is naar rouwbloemen op maat.Een kunstenaar noemt Tomas zichzelf liever niet. Hij ziet zichzelf als een vakman, maar dan een die zijn werk graag een meerwaarde geeft. "Het gaat mij niet alleen om de bloemen, maar ook om wat ik kan doen met bloemen, om de reacties en emoties die ik ermee losmaak. Alles draait om het verhaal dat ik met bloemen kan vertellen."Tot bij de rijksten der aarde zelfs. De Indiase familie Ambani, vorig jaar negende op de ranglijst, doet graag een beroep op jouw diensten."Ik hou van uitdagingen. Als alles goed loopt, ben ik al benieuwd naar wat er vervolgens op mijn pad zal komen. Vier jaar geleden werd ik uitgenodigd om op een conferentie in India te spreken over wat schoonheid voor mij betekent. Het publiek bestond er uit mensen die actief zijn in de sector van de bekende Indiase big fat weddings: dagenlange huwelijksfeesten vol exuberante pracht en praal. Ik was overdonderd door de omvang ervan, maar praatte er niettemin een uur vol over mijn passie. De organisator, eigenaar ook van een van de grootste eventbureaus van India, vertelde me nadien dat een goeie helft geen woord had begrepen van wat ik had verteld. Maar ook dat 20% het best interessant had gevonden en dat de resterende 20% me zeker zou contacteren in de toekomst. Diezelfde organisatie deed als eerste een beroep op mijn diensten. Haar klant Sanjiv Goenka, een van de grootste ondernemers in Calcutta, vroeg me om de bloemendecoratie voor het huwelijk van zijn zoon te ontwerpen. Het werd een succes. En uiteraard is op een feest in die kringen ook heel wat ander bekend en rijk volk te gast. Zo ging de bal aan het rollen.""Intussen heb ik al twee keer voor de familie Ambani gewerkt. Eerst voor het huwelijksfeest van de tweede zoon, waarvoor we bijna vier miljoen bloemen verwerkten. Een enorm project was het, waaraan we met een heel team, twintig dagen lang werkten, en waarvoor we een beroep deden op 200 lokale bloemisten. Onlangs werd ik weer uitgenodigd om een indoorhuisparty op te fleuren in samenspraak met het befaamde modehuis Anamika Khanna, dat wereldwijd vele vips kleedt. Telkens opnieuw ga ik tot het uiterste, en zelfs verder. Want als ik slaag, wacht me vervolgens iets nog grootser. Na mijn eerste opdracht voor de familie Ambani wilde de koninklijke familie van Saudi-Arabië me spreken over een van haar projecten."Hoe verloopt zo'n gesprek dan?"Het is niet dat ik zomaar even binnenwandel bij die mensen. (lacht) Soms is er wel persoonlijk contact, met de prins van Saudi-Arabië heb ik zelfs heel prettig gebarbecued, maar het blijft allemaal zakelijk. Zelfs al vindt die prins mij een toffe pee, ik moet gewoon de prestatie neerzetten die hij verlangt. En het liefst nog iets meer. Maar als ik dat doe, krijg ik ook veel respect en dankbaarheid terug. En dat geeft mij voldoening."Kun je je eigen creativiteit kwijt in die projecten?"Toch wel. Ik probeer te weten te komen wat mijn klanten willen vertellen, wat ze hun gasten willen meegeven, en vertaal dat in bloemencreaties. Als het hele plaatje klopt, voelen mensen dat het om veel meer gaat dan louter wat mooie bloemen schikken in een weelderig decor.""Voor Phoenix Marketcity, een shoppingmall in Mumbai, ontwierp ik vorig jaar de Tree of Prosperity, verwijzend naar de bron van het leven. Het werd een bloemenboom die ons beschermt tegen de zon, voedt met zijn vruchten en waarvan de wortels ons verbinden met onze voorouders. De boom bleef er uiteindelijk een jaar staan in plaats van de geplande drie maanden, omdat het project door de sociale media toeschouwers bleef lokken. Mensen stonden erbij stil, werden erdoor geraakt. Ze namen een selfie bij mijn creatie en deelden die met hun familie en vrienden... Ik vind dat bijzonder."Weet jij dan ook alles over bloemen?"Ik weet er veel over, en dat kan ook niet anders. Beginnende cursisten vragen wel eens waarom ze al die bloemen moeten herkennen en hun achtergrond uit het hoofd leren. Omdat dat de basis van alles is! Pas als je weet waarmee je werkt, kun je de stap zetten naar het creatieve proces. Hoe breng je je eigen emoties naar boven in wat je maakt, hoe roep je er spanning mee op... Iedereen kan een plat verhaal schrijven. De opdracht is: hoe zorg je ervoor dat mensen jouw verhaal ook echt willen lezen."Zijn bloemen voor jou een middel om je mee uit te drukken, of het enige middel?"Bloemen hebben me destijds te pakken gekregen doordat ik ervoor openstond. Ik begon met de saaiste klusjes, zoals het schoonmaken van de bloemen. En ik weet dat het melig klinkt maar geleidelijk aan kreeg ik er een band mee. Er gebeurde iets als ik sommige bloemen bij elkaar zette, hun kleuren combineerde... Ik ontdekte dat ze behalve kleur en vorm ook verschillende texturen, zelfs karakters hebben. Los daarvan kan je de kracht van bloemen op mensen in het algemeen niet ontkennen. Ze vervangen moeiteloos woorden. Hoeveel mannen krijgen 'ik hou van jou' nauwelijks gezegd, maar schenken wel een boeket rozen? Dat zegt toch alles!""Ik was altijd al creatief, en eens ik het potentieel van bloemen inzag, werden ze hét middel om me mee uit te drukken. En ik wil er nog altijd voort in groeien, mijn ambities blijven torenhoog."Wat is het gekste verzoek dat je tot nu toe kreeg?"Mrs. Samsung, van de gelijknamige onderneming in Zuid-Korea, wilde haar verjaardagsfeest opgefleurd zien met orchideeën, haar lievelingsbloemen. Al van bij de auto waar ze zou uitstappen, wilde ze omringd zijn met die bij uitstek tropische bloemen. Alleen, het feest vond plaats in Seoel bij -15 graden. Een mission impossible die we toch klaargespeeld hebben met warmtekanonnen. Creativiteit zit dan niet alleen in wat, maar ook in hoe je iets doet. (lacht) Indiërs hebben er een mooi woord voor, jugar, we lossen het altijd op. Daar kan ik me goed in vinden."Wat houdt een wereldburger als jij nog altijd in Ruddervoorde eigenlijk?"Ik geloof dat je geboren wordt op de plaats waar je thuishoort. Mijn familie, alle mensen van wie ik hou wonen in deze streek. Ik vertrek heel graag naar bijvoorbeeld India - ik hou ook echt van dat land en zijn cultuur intussen - maar ik kom ook telkens graag terug."Hoe voel je je te midden van de luxe van de superrijken?"Ik geniet ervan. Uit eten gevraagd worden in de beste restaurants, is leuk. Maar de glamour en luxe zijn op zich geen motivatie voor me. Ze horen gewoon bij de wereld die me de kans geeft om mijn eigen visie uit te voeren."Je ultieme droom?"De bloemendecoraties voor de Wereldexpo 2020 in Dubai mogen ontwerpen is een droom die gezien de omstandigheden moeilijker haalbaar wordt, maar we blijven ermee bezig. En in mijn stoutste dromen sleep ik een opdracht binnen voor de Olympische Spelen of werk ik samen met het fantastische team van de wereldberoemde architecte Zaha Hadid. (lacht) Alleen als je groot droomt, kan de realiteit erin passen. Dat moeten we dus blijven doen." Tomas De Bruyne (49) is een van onze meest talentvolle floraal ontwerpers. Zijn creatieve visie en projecten worden internationaal gesmaakt en brachten hem al tal van binnen- en buitenlandse prijzen op. Daarnaast heeft hij zijn eigen ontwerp- en consultingbedrijf, werkte hij het lessenprogramma European Master Certification uit en heeft hij diverse publicaties over floral art op zijn naam staan.Hij woont samen met zijn vrouw Katelijne Raes in Ruddervoorde.tomasdebruyne.com en IG @tomasdebruyne