Pasen is weer voorbij en net als wellicht heel wat van jullie heb ik tijdens de paasvakantie net iets te veel paaseitjes gegeten. Ons zoontje had de verstopte eitjes dan wel allemaal gevonden, hij heeft ze lang niet allemaal alleen opgegeten. In plotse 'kilopaniek' slaan is echter nergens voor nodig.
...

Pasen is weer voorbij en net als wellicht heel wat van jullie heb ik tijdens de paasvakantie net iets te veel paaseitjes gegeten. Ons zoontje had de verstopte eitjes dan wel allemaal gevonden, hij heeft ze lang niet allemaal alleen opgegeten. In plotse 'kilopaniek' slaan is echter nergens voor nodig.Chocolade... Het is nu eenmaal Het Beloofde Land wat snoep betreft voor velen van ons. De reden is heel eenvoudig: er zitten heel wat stoffen in chocolade die chemische reacties in onze hersenen in gang zetten. Daardoor komen onder andere serotonine en amfetamines vrij. Die geven ons een goed en gelukkig gevoel. Daarnaast zorgt een (beperkte) hoeveelheid cafeïne voor een stimulans én die drang naar dat extra reepje.Ik ben van het principe 'Het is Pasen en daar horen eitjes bij, dus ik zal ervan genieten'. Wat ik wél doe is nadien de draad weer oppikken om vol voor die summer body te gaan. Dat is een positieve reflex die je moet kweken na het veelvuldig of langdurig eten van snoepgoed, zoals chocolade.Het begint al met het relativeren van de chocolade-inname. Om één kilo bij te komen, moet je al 40 chocolade-eitjes eten. Natuurlijk zou je jezelf dan ziek gegeten hebben, maar die wetenschap plaatst het fenomeen van de 'paaskilo's' wel in perspectief. Gebruik die paaseitjes niet als reden om een gebrekkig voedings- en trainingsplan te camoufleren. Gaan als een haas en er weer vol invliegen.Nog paaseitjes in de kast liggen? Stel (voor je juiste mindset) iets sportiefs of gezonds tegenover elk paaseitje dat je eet. Ik geef je alvast een 'Home Sweat Home'-work-out waarmee je schuldgevoel als chocolade voor de zon smelt.De 'Home Sweat Home'-work-out gaat als volgt: doe oefening 1 gedurende 1 minuut, neem 10 seconden pauze en ga over naar oefening 2, die je ook gedurende 1 minuut doet. We doen in totaal 4 volledige rondes.- Sta rechtop.- Ga met je handen naar de grond.- Spring met je voeten naar achteren in een pomphouding.- Spring terug met je voeten richting je handen.- Kom weer helemaal rechtop staan.- Sta rechtop met je voeten op heupbreedte.- Ga door je knieën met je billen naar achteren en een rechte rug.- Tik de grond met je handen.- Spring in een vloeiende beweging in de lucht.