In haar boek dat op maandag 23 maart op de markt komt, viert Niki Webster een keuken vol groenten, smaken en kleuren. Groenten staan centraal in haar gerechten, ze bouwt er de recepten omheen. Maar belangrijk daarbij is dat groenten behalve dat ze gezond zijn ook barsten van onverwachte smaken en niet moeilijk klaar te maken zijn. Want eten gaat voor haar bovenal over genieten. Alle recepten zijn vegan en de meeste glutenvrij, hoewel er hier en daar wat tarwe werd toegevoegd als het recept erom vroeg.
...

In haar boek dat op maandag 23 maart op de markt komt, viert Niki Webster een keuken vol groenten, smaken en kleuren. Groenten staan centraal in haar gerechten, ze bouwt er de recepten omheen. Maar belangrijk daarbij is dat groenten behalve dat ze gezond zijn ook barsten van onverwachte smaken en niet moeilijk klaar te maken zijn. Want eten gaat voor haar bovenal over genieten. Alle recepten zijn vegan en de meeste glutenvrij, hoewel er hier en daar wat tarwe werd toegevoegd als het recept erom vroeg. 1 el olijfolie2 uien, grof gehakt1 courgette, in stukjes200 g sugarsnaps, in stukjes150 g sperziebonen3 teentjes knoflook, in plakjes1 el vegan bouillonpoeder500 g diepvriesdoperwten70 g spinaziehandvol (15 g) muntblaadjeszeezout en versgemalen zwarte peperVoor de afwerking: 50 g doperwtjes (optioneel), tahindressing met kruiden en 15 g pijnboompittenVerhit de olijfolie in een (soep)pan en bak de uien 7-8 minuten op een vrij laag vuur tot ze zacht zijn.Voeg de courgette, sugarsnaps en sperziebonen toe en bak 2 minuten. Doe de knoflook erbij en bak nog 1 minuut.Meng het bouillonpoeder met 1 liter water dat net van de kook af is en giet in de pan. Zet het vuur hoger en breng de soep aan de kook.Zet het vuur dan laag en voeg de bevroren doperwtjes en de spinazie toe. Haal de pan van het vuur zodra de spinazie geslonken is en voeg de munt toe. Breng op smaak met zout en peper.Pureer de soep met de staafmixer of in de keukenmachine tot ze glad is.Deze soep wordt nog lekkerder met een garnering van doperwtjes, tahindressing en pijnboompitten, en wat zuurdesem- of platbrood erbij.2 el olijfolie2 rode uien, grof gehakt3 teentjes knoflook, in plakjes175 g kerstomaatjes100 g boerenkool (ca. 3 handjes), harde stengels verwijderd en bladeren gescheurdzeezoutvlokken en versgemalen zwarte peperVoor de balsamicotomaatjes250 g kerstomaatjesoe tl olijfoliebeetje balsamicocrèmeVoor het frittatamengsel250 g silken tofu (zachte tofu)oe tl uienzout (of meng het zelf met half uienpoeder en half zout)1 tl komijnzaadoe tl bakpoeder120 g kikkererwtenmeel3 el edelgistvlokken1 el appelciderazijnVerwarm de oven voor tot 180 °C.Maak eerst de balsamicotomaatjes. Hak een paar tomaatjes doormidden en leg de halve en hele tomaatjes op een bakplaat. Schep ze om met de olijfolie, balsamicocrème en een snuf zout. Zet ze 15 tot 20 minuten in de oven tot ze openbarsten en zacht en een beetje bruin zijn. Zet opzij.Verhit de olijfolie in een grote ovenvaste koekenpan met antiaanbaklaag en bak de rode uien circa 15 minuten op een vrij laag vuur tot ze zacht en gekaramelliseerd zijn. Voeg de knoflook toe en bak hem 1 minuut mee. Doe de kerstomaatjes en boerenkool erbij en laat de boerenkool slinken en de kerstomaatjes iets zachter worden en openbarsten. Roer er 1 theelepel zeezoutvlokken door en draai het vuur uit.Doe alle ingrediënten voor het frittatamengsel in de keukenmachine of blender en voeg 175 milliliter water toe. Meng alles tot een glad en romig geheel. Giet dat mengsel in de pan bij de uien, boerenkool en tomaatjes. Verdeel het zo nodig met een spatel.Zet de pan weer op een laag vuur en bak de frittata 7 minuten tot hij bijna is gestold. Verwarm intussen de grill voor. Zet de frittata 2 minuten onder een hete grill tot hij gaar is en de bovenkant bruin wordt.Bedek de frittata met de gekaramelliseerde tomaatjes, de tijm, koriander of peterselie en eventueel de chilivlokken. Besprenkel met extra vergine olijfolie en balsamicocrème en bestrooi royaal met zout en peper.Voor de chia-haverlaag1 el chiazaad4 el havervlokken4 el gehakte hazelnoten2 el amandelmeel250 ml amandeldrink of plantaardige drink naar keuze1 tl amandelextractoe tl vanille-extract1 tl ahornsiroopVoor de kersenlaag180 g verse kersen, ontpit, of diepvrieskersen, ontdooid1 el ahornsiroop of een zoetstof naar keuzeOE tl vanille-extractVoor de kokoslaag125 ml kokosyoghurt1 tl ahornsiroop (optioneel)oe tl vanille-extractVoor de afwerking: 2 el geroosterde geschaafde amandelen, handje verse kersen, verse munt- of tijmblaadjesDoe alle ingrediënten voor de chia-haverlaag in een pot en schud goed. Zet de pot een nacht in de koelkast om het chiazaad en de haver te laten opzwellen.Doe voor de kersenlaag de kersen in een kleine koekenpan met de ahornsiroop, het vanille-extract en een scheutje water. Verhit alles een paar minuten op middelhoog vuur tot de kersen iets zachter zijn. Zet opzij.Meng voor de kokoslaag de ingrediënten in een kommetje. Roer vlak voor het samenstellen het chia-havermengsel snel door. Voeg zo nodig iets meer plantaardige drink toe en verdeel het over twee middelgrote of vier kleine potjes. Schep er een laag kersen in en dan een laag kokosyoghurt. Herhaal die lagen tot alles op is.Schep er tot slot wat geschaafde amandelen, extra kersen en verse munt over en serveer.Niki Webster geeft in Rebels lekker! meer dan 100 verrassende, voedzame recepten mee voor vegans die klaar zijn met de zoveelste vegaburger. Ze laat daarmee zien dat de vegan keuken niets hoeft in te boeten aan smaak en originaliteit. Met recepten voor elk moment van de dag, van ontbijt tot laatavondtoetje.'Rebels lekker!' door Niki Webster, Becht Uitgevers, 288 blz., 25,99 euro.