De broers Leon en Emile Duyck en hun neef Edouard Devriendt ontwerpen en maken sinds 2014 meubels en objecten onder de naam 'Vormen'. Door klassieke objecten anders te bekijken en te spelen met texturen creëren ze een esthetiek die authenticiteit uitstraalt, en ook een zekere sculpturale vernieuwing. Jarenlang deden ze dat vanuit Gent. Met een atelier in Brussel gaan ze voor een minder vrijblijvende aanpak en zetten ze zichzelf, hun identiteit en werking scherper. De vibe die de hoofdstad uitstraalt, geeft hen nieuwe energie. De...

De broers Leon en Emile Duyck en hun neef Edouard Devriendt ontwerpen en maken sinds 2014 meubels en objecten onder de naam 'Vormen'. Door klassieke objecten anders te bekijken en te spelen met texturen creëren ze een esthetiek die authenticiteit uitstraalt, en ook een zekere sculpturale vernieuwing. Jarenlang deden ze dat vanuit Gent. Met een atelier in Brussel gaan ze voor een minder vrijblijvende aanpak en zetten ze zichzelf, hun identiteit en werking scherper. De vibe die de hoofdstad uitstraalt, geeft hen nieuwe energie. De projecten die op stapel staan zijn al even veelbelovend als hun voorgaande, gaande van een lichtarmatuur op basis van een plafondrozet tot een fruitschaal die geïnspireerd is op een schilderij van Cézanne. Het trio speelt met textuur en grondstoffen, combineert vlas en epoxy, of leer en metaal. Van het prototype tot eindproduct nemen ze zoveel mogelijk zelf in handen. We vragen hen naar een trend die we zien naar voren komen in de designwereld: ecologische bewustwording. "In deze tijdsgeest moeten we terugkeren naar een soort nederigheid op het vlak van consumeren. Het mag iets minder zijn, maar we kijken tegelijk ook meer naar de kwaliteit en oorsprong van wat we gebruiken", aldus Emile. "Het is dan ook logisch dat zoiets ons beïnvloedt in het ontwerpen. Vandaag zie je hoe grondstoffen als vlas en bamboe enorme ontwikkelingen doormaken, gaande van textiel tot verpakking. Veel jonge ontwerpers gaan aan de slag met deze organische materialen.""We kunnen enkel maar aanmoedigen dat de consument zich geleidelijk aan alsmaar meer vragen stelt bij hoe en waar de dingen gemaakt worden. In die geest gaan we als ontwerpers ook bijvoorbeeld meer geneigd zijn lokaal te werken of objecten te maken uit duurzame materialen. We beseffen natuurlijk dat onze impact daarop als klein bureau miniem is. Als je echt een verandering wil zien, dan moet je op grotere schaal kijken. Denk maar aan Ikea. Ontwerpers die met hen samenwerken, dragen een enorme verantwoordelijkheid met zich mee, door de gigantische oplage van het product dat ze ontwerpen. Maar zo'n samenwerking kan ook mooie dingen opleveren, zoals bij de Londense ontwerper Ilse Crawford, die een hele collectie uit kurk liet maken, of Piet Hein Eek, die de nadruk legt op natuurlijke materialen in zijn collecties met Ikea. Het ecologisch bewustzijn wordt alsmaar groter. Omring je met objecten die het waard zijn."