Brokken emotie op wielen

Mathieu Damiens bij zijn...: "Ik verkoop weleens een oldtimer om een andere te kunnen kopen, maar deze klassieker zou ik graag houden." © Davy Coghe
Nancy Boerjan

Voor Pittemnaar Mathieu Damiens is een oldtimer een brok emotie op wielen. Waar hij onmiddellijk voor valt, of nooit. En hij viel al voor een Porsche 911, twee zeldzame Mercedessen 190 – Evo I en II -, een gerestaureerd racewagentje ontworpen door Fracassetti, een Mini Cooper S uit 1965 en een AMC Pacer.

Mathieu Damiens is verslingerd aan de auto’s waar zijn vader destijds van hield. Toen waren het echter gloednieuwe pareltjes van vernuft, nu zijn diezelfde wagens oldtimers. Moto’s, auto’s, alles waar een motor in zit boeide hem al vroeg. Hij volgde een opleiding reclamevormgeving maar ook daar sijpelde zijn passie in door. Op vandaag fotografeert hij oldtimers in al hun glorie. Zijn werk vindt een weg naar magazines en boeken, of hangt aan de muur bij hun eigenaars. Hij probeert hun lijnen zo zuiver mogelijk te vangen in zijn fotostudio, want een oldtimer spreekt voor zich. Zelf heeft hij intussen ook een naar eigen zeggen eclectische collectie oldtimers, die af en toe van samenstelling verandert. “Ik kan me niet beperken tot één periode, stijl of merk, ik zie veel modellen graag. Maar ik hou er wel van als er een hoek af is. De AMC Pacer uit de film Wayne’s World stond ooit in de top tien van lelijkste wagens ter wereld. Wel, ik vind die geweldig.”

Het gaat hem om de geur, de vorm, de materialen waaruit zo’n auto gemaakt is. Moderne wagens zijn niet aan Mathieu besteed, ook niet in het dagelijkse leven. “Op vandaag zijn auto’s louter marketingproducten, er is een auto voor elke doelgroep, voor elke manier van leven. Daar doe ik niet aan mee, ik laat me niet voorschrijven welke auto bij me past.”

“Ik pak het graag anders aan, omdat ik dat geestig vind”

Auto’s van vandaag vindt hij niet ‘echt’. Dat lijken ze alleen maar. “Zo’n oldtimer is gemaakt uit authentieke materialen. Hout is écht hout, leer is écht leer, chroom is écht chroom. En dat roept emotie op, zowel als ik naar zo’n wagen kijk, als wanneer ik ermee rijd. Ik val ervoor of niet. En als ik er niet meteen voor val, zal dat ook nooit gebeuren.”

Oldtimer of niet, Mathieu houdt er ook wel van als het een beetje vooruitgaat. Hij nam in 2004 in een Aston Martin deel aan de Gumball 3000, een van ‘s werelds meest beruchte roadrally’s, en in 2011 als copiloot aan de TAC Rally met een opvallende wit-blauwe VW Kever uit 1973. Daarna kreeg hij ook de smaak als piloot te pakken; in 2013 zat hij tijdens de Boucles de Spa aan het stuur van een Austin Mini Cooper 998cc uit 1965 en dit seizoen racet hij met een Mercedes 190E 2.5-16 Evo 2 DTM-wagen in de Belgian Youngtimer Cup. “Maar ik kan net zo goed vallen voor een vintage Rolls Royce, als familiewagen bijvoorbeeld.”

Zeldzame parel

Het is de bijzondere eigenheid van een wagen waar hij voor valt. Liefst eentje waar niet al te veel anderen in rondrijden weliswaar, een zeldzame parel. “Wat niet per definitie gelijkstaat aan duur. Want het is er mij niet om te doen om anderen de ogen uit te steken, maar om plezier te hebben. Ik pak de dingen graag net iets anders aan, omdat ik dat geestig vind.” Vanuit die idee organiseert hij sinds kort ook de Rental Rally, een roadtrip in Sardinië met huurwagens voor wie geen oldtimer of sportwagen heeft, en dit najaar ook al de intussen derde editie van de Gentleman’s Fair in Waregem. “Ik bedenk graag nieuwe projecten. Niks elitairs, wel voor mensen die kunnen genieten van het goeie leven en die zelf beslissen wat hen bevalt in plaats van hen dat te laten voorkauwen”, besluit hij.